Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Scrolla två frames samtidigt?


R.E

Rekommendera Poster

Jag sitter med en stor sajt där det krävs frames (även om jag inte gillar det) för att få navigation m.m. att fungera bra. Menyn ligger i en frame till vänster och huvudsidan (main) till höger. Önskemålet är att båda ramarna följer med varandra när man scrollar. Det är här mitt problem börjar... Jag kommer inte på hur jag ska göra?!

 

"Effekten" ska alltså bli som på en sajt som saknar ramar, där hela sidan rör sig vertikalt när man scrollar. Så blir det ju inte när man använder frames eftersom "main" scrollas för sig och menyn för sig.

 

Hjälp mottages tacksamt...

 

[edit: stavfel]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

I mina öron låter det knas att scrolla två ramar samtidigt - själva poängen är ju att man kan ha navigeringen framme hela tiden, även om innehållet i sidan kan skrollas. Iaf tycker jag att det är poängen.

 

Mitt förslag är dock att du gör ett frameset som omsluter de två andra ramarna. Det blir då tre skrolllister, men det är ju ofrånkomligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina öron låter det knas att scrolla två ramar samtidigt - själva poängen är ju att man kan ha navigeringen framme hela tiden, även om innehållet i sidan kan skrollas. Iaf tycker jag att det är poängen.

 

Mitt förslag är dock att du gör ett frameset som omsluter de två andra ramarna. Det blir då tre skrolllister, men det är ju ofrånkomligt.

Jag orkar nästan inte förklara ännu en gång varför jag vill ha lösningen som jag skrev om i ovanstående inlägg. Har fått "försvara" önskemålet flera gånger idag. Hade jag kunnat använda en annan möjlighet hade jag givetvis gjort detta.

 

Funktionen är till en kund med stor och komplex sajt som säker många här har besökt både en och två gånger. Dem har uttryckligen önskat detta upplägg och efter några timmars pulande har jag kommit fram till en funktion som blir precis som kunden vill ha det. Och det blir tokbra! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...