Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

vem startade internet och när?


MahdiM

Rekommendera Poster

Om du menar det vi idag kallar Intenet som är baserad på HTTP så skrevs den första sidan i slutet på 1990.

Författare till de dokumenten är Tim Berners-Lee som väl får räknas som uppfinnare av webben.

 

Du (och syrran) hittar mycket mer intressant info om ämnet här!

 

 

[edit: stavning...]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar det vi idag kallar Intenet som är baserad på HTTP så skrevs den första sidan i slutet på 1990.

Författare till de dokumenten är Tim Berners-Lee som väl får räknas som uppfinnare av webben.

 

Du (och syrran) hittar mycket mer intressant info pm ämnet här!

jag imponeras årterigen av era snabba svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte nåt med amerikamilitärer från början eller nåt sånt???

Det var mest mellan universitet och större federala organisationer etc. som hade uppkoppling på 80-talet. Kanske med modem som klarade ett visst antal tecken per sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju nån dokumentär, på SVT, för ett tag sen om några hackers som var "aktiva" i slutet av 80-talet. De hade typ en Commodore 64 eller nåt som de "surfade" med och modemet klarade av 60 tecken/sekund, tror jag. De samlades på nåt slags forum för hackers som hette "Altos"...... Att de orkade! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju nån dokumentär, på SVT, för ett tag sen om några hackers som var "aktiva" i slutet av 80-talet. De hade typ en Commodore 64 eller nåt som de "surfade" med och modemet klarade av 60 tecken/sekund, tror jag. De samlades på nåt slags forum för hackers som hette "Altos"...... Att de orkade!  :D

haha! tänk er att ladda ett flashspel med ett sådant moden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju nån dokumentär, på SVT, för ett tag sen om några hackers som var "aktiva" i slutet av 80-talet. De hade typ en Commodore 64 eller nåt som de "surfade" med och modemet klarade av 60 tecken/sekund, tror jag. De samlades på nåt slags forum för hackers som hette "Altos"...... Att de orkade!  :D

haha! tänk er att ladda ett flashspel med ett sådant moden!

Då var det bara textbaserade program som gällde i huvudsak. Om man inta hade Mac dvs. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte nåt med amerikamilitärer från början eller nåt sånt???

Det var mest mellan universitet och större federala organisationer etc. som hade uppkoppling på 80-talet. Kanske med modem som klarade ett visst antal tecken per sekund.

Lite Historia om TCP/IP Internet och det hela.

I början av 70-talet, innan man hade sattelitkommunikation som var pålitlig, ville den Amerikanska militären ha ett system för att komma kommunicera över hela världen, och om en väg slogs ut, skulle systemet automatiskt välja en annan väg. När systemet väl var drift, hade man lyckats med satteliterna, och "nätet" skänktes tillbaka till de amerikanska skattebetalarna (Tänk på detta alla som hatar allt som USA gjort). Från början var det inom USA och mellan USA och internationella universitet som nätet byggdes upp, och i början fanns det inte mycket olika protokoll, och alla nodeman måste vara unika över HELA världewn. Det var därför Objectas dator hette SAL (HAL var redan upptaget). På den Svenska Internetkartan från 1983 finns det TVÅ företag, Enea och Objecta.

 

Jo, jag har suttit uppkopplad mot Stacken på KTH med 1200/75 bauds modem och även 300/300 aukustiskt modem. DE NI SMÅTTINGAR, det var grejjer det.

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"autistiskt modem"? ja de måste vara otroligt jobbigt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också suttit uppkopplad mot KTH på 300 baud, men nog om det...

 

Internets historia finns beskriven i boken "Platsen som inte finns". Men den står hemma i min bokhylla, och jag är ute och reser.

 

Dock behöver man nog nämna ARPA-net, som handlade om att skapa ett nätverk som inte var känsligt för om en enskild dator slogs ut. Amerikanska militären låg bakom. Systemet liknar det vi har idag med DNS:er som håller reda på flera olika vägar till en annan dator.

 

Sjuttiotal, tror jag.

 

tcp/ip som är språket på internet kom på sjuttiotalet.

 

Webben, www, med hyperlänkar, är sent åttiotal.

 

Det finns att googla på ovan: ARPA, tcp/ip, www...

 

Magnus

 

P S Var det inte Al Gore som uppfann internet, eller var det bara så han sade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Min mammas familj hade en bekant som en gång på väldigt tidigt 80-tal kom hem till dom och visade upp vad han kallade framtiden. Mycket förtjust och ivrig att få visa vad som skulle "revolutionera kommukation" var han visst. Han hade med sig en terminal (skrivmaskinsmodellen alltså) med såna där hål för telefonklykan som man hade på modem ibland för länge sen... och så kopplade han upp sig någonstans och fick kommunikationen utskriven på terminalen och kunde skriva in kommandon osv... Dom ska tydligen mest ha tyckt att han var lustig och när han sen förutsådde en tid då han kunde sitta i kökssoffan i sin lilla gård ute i skogen och jobba därifrån (!) krossade mormor den drömmen rätt fort: "behövs det inte ström för att köra den där?" (det fanns alltså inte ström vid gården i skogen)

 

Lite rolig grej tycker jag, och han var verkligen frammåt och förutseende. Men dog tyvärr inte många år efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Kunde inte låta bli...

 

"If I use slides (I often do not) I use a laptop -- currently a Mac running OSX. . I do not need audio from the laptop"

 

Tim Berners-Lee, om sina krav på AV-utrustning vid eventuella muntilga framträdanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna NeXT Cube var Tim Berners-Lees tjänstedator på CERN och världens första webbserver.

nextlab.jpg

Klicka på bilden för förstora den

 

 

jobs.jpg

Allas vår Steven var i allra högsta grad ansvarig för NeXT ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boktips:

latewiz.jpg

 

Tim Berners-Lee är den enda person som jag har sett till att träffa för att någon gång i framtiden kunna säga till mina barnbarn. Honom har farfar träffat.

:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna NeXT Cube var Tim Berners-Lees tjänstedator på CERN och världens första webbserver.

nextlab.jpg

Klicka på bilden för förstora den

 

 

jobs.jpg

Allas vår Steven var i allra högsta grad ansvarig för NeXT ;)

En förebild till Apples Cube? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
jag behöver veta (eller rättare sagt min syster behöver veta) detta inför ett datorprov.

 

 

Detta fann jag på passagen:

"nternet startades av USA inför hotet från öst"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har suttit uppkopplad mot Stacken på KTH med 1200/75 bauds modem och även 300/300 aukustiskt modem. DE NI SMÅTTINGAR, det var grejjer det.

 

// Totte

 

Ja, tänk när man sen köpte upp sig från 1200 modemet till 2400. Vilken fantastisk hastighetskillnad, och när man sen skaffade sig en extra extern diskettläsare så man slapp swappa så mycket! Och sen den våtaste av alla drömmar, när jag köpte en 20MB hårddisk för 13000:- av egna skattade pengar!!!!! Obegränsat lagringsutrymme!!

Satt uppe till fyra på mornarna och sen bar det väg i tid till jobbet klockan åtta. Att man orkade?!?!?!?

Och alla misslyckade nerladdningar som avbröts mitt i, och det var bara att börja från början. Och, piratkopiering fanns redan då! Detta var andra halvan av 80-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnena trycker på, under samma period, körde en Mac512K, så hade jag ju ingen skrivare men fick nys om ett demoex på en Stockholmsfirma. Tog bilen, exalterad, och spänningen var så stor att jag på väg från Västerås strax innan Bålsta började kallsvettas, blev alldeles yr, stannade på vägen och trodde jag skulle kola! Lyckades ta mig in i Bålsta och stannade på ett fik och tog en biff med lök. Kommer ihåg att händerna darrade så mjölken spillde ut. Spänning och förväntan gjorde mig helt kollrig. Det blev alltså en ImageWritern, en traktormatad skrivare som tjöt och förde ett himla liv vi utskrift.

Utskrifterna var bitmappade och ytterst grova jämfört med dagens skrivare, men det gick att skriva ut bilder från MacPaint, har kvar några utskrifter från den tiden, och det som var fantastiskt då lär inte imponera på nån idag. Och självklart detta med olika typsnintt och deras hantering gick till överdrift.

Men på den tiden var det hightech!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 år gammal tråd!

Har du tråkigt ronny?

 

Kan ju nämna mitt första internetminne, gissar tidigt 90-tal, en polare hade en Amiga (eller var det Atari, osäker) och hängde på en BBS i Göteborg (tror jag) som hette Travbasen, han hade ett 1200 modem, snabbt som ---. Där delade man tydligen på diverse travtips och, tro det eller ej, även porr, (lågupplösta) bilder alltså. Nu har ju inte detta så mycket med internet att göra, med en vacker dag hade denna BBS fixat internetuppkoppling, vilket inte, i mina ögon, gjorde någon som helst skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det inte nåt med amerikamilitärer från början eller nåt sånt???

 

Du menar ARPANET? Jo man skulle kunna påstå att det var början av internet.

 

 

En förebild till Apples Cube? ;)

Kan vara så, NeXT var ju Steves gamla företag (mkt från NeXTstep finns ju i OS X), så det kan tänka sig att de hittat inspiration därifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...