Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PC-gubben mer populär än Mac-killen


mikamar

Rekommendera Poster

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

PC-killen i reklamen är ju samma som finns med i Jon Stewarts The Daily Show rolig nutids satir. Mycket bra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tro fasen losergubben är mer poppis - folk gillar ju loseroperativ och loserburkar...

429679[/snapback]

Det handlar nog inte om det utan om psykologi och humor, PC-gubben är helt enkelt roligare - och klantar, gubbar som snubblar hela tiden eller gör något annat dumt, är helt enkelt roligare.

 

Det ska bli lite halv-intressant att se vad Apple (eller reklambyrån) hittar på.

Inte för att jag är så speciellt intresserad av filmerna i sig utan för att se hur uppfinningsrika de kan vara och om de förstått problemets natur, hur de ska få fler människor och nya möjliga framtida kunder till att intressera sig mer för Macintosh datorer via reklamfilmerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar nog inte om det utan om psykologi och humor, PC-gubben är helt enkelt roligare - och klantar, gubbar som snubblar hela tiden eller gör något annat dumt, är helt enkelt roligare.

429683[/snapback]

 

För min del handlar det om att han helt enkelt bjuder mer på sig själv, han vet att han är gammal och töntig och därför är han rolig medans ungen har en slags "holier than thou" vibb och tror att han är cool och vet allt fast det blir bara pinsamt istället, lite krystat liksom. Men men så är ju många mac-användare lite elitistiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De lite äldre kanske kom ihåg Sparbankens barntidning Lyckoslanten, i vilket det fanns en beskäftig serie kallad Spara och Slösa. Gissningsvis fanns inte en unge i Sverige som inte hejade på Slösa. Snacka om misslyckad kampanjserie!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men så är ju många mac-användare lite elitistiska.

 

Lite...? :lol::lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM man inte står för nåt får man kritik.... om man hittar nåt bra och står för det får man kritik.... det måste vara Sverige!! :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men men så är ju många mac-användare lite elitistiska.

429686[/snapback]

 

Lite...?  :lol:  :lol:  :lol:

429695[/snapback]

 

Jag kommer att tänka på det där skämtet som Conan O'Brien drog i sin show efter problemen med brinnande PC och Mac laptops: 'Skillnaden mellan en PC-och en Mac-brasa är att den senare är hipp och nedlåtande...' ;)

 

Att folk i allmänhet håller på PC-gubben kan ju också ha att göra med att folk i allmänhet håller på sina datorval - dvs oftast PC. Det är ju en rätt provokativ reklamtyp eftersom den ifrågasätter de flesta datorköpares val ('du är inte cool, du är inte rationell, du är t o m lite dum som inte kör Mac...'). Det går nog därför inte att ta för givet att det räcker med att byta skådespelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överhuvudtaget så är hela "reklamen" i sig rent ut sagt pinsamt dålig, framför allt inget jag trodde jag skulle få se ett företag som Apple "producera".

 

Hela konceptet framstår bara fjantigt, inte bara budskapet. Tycker nog att man borde vara mognare än såhär faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som de reklamerna blir lite väl "interna" ibland. Precis som sagt ovan kan nog vissa PC-användare känna sig lite kränkta ibland att bli jämförda med en gammal (kanske inte så gammal iofs) insnöad gubbe.

 

Nja.. lite mer ödmjuka reklamer kanske är bättre, att visa på fördelarna med Mac istället för nackdelarna med PC. Bättre att heja på sitt eget lag än att bua åt motståndarna.

 

Ett typiskt exempel tycker jag var Keynoten då Steve Jobs gav en preview av Leopard. De hade ett inslag där en fransman gick igenom nya Vista och påtalade alla likheter med äldre OS X på ett dumt sätt tycker jag. Om nu Apple ska vara elitiskt och häftigt borde de inte hålla på med stenkastning, oavsett hur bra/dåligt Vista är. Det blir lite barnsligt ibland.

 

Jag bytte inte från PC till Mac för att Windows är fruktansvärt dåligt, utan för att OS X är riktigt bra. Det är väl så Apple borde vilja att deras potentiella kunder ska tänka? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara avvika från er andra i tråden

 

Jag tycker :ThumbsDown: windows :ThumbsDown: är fruktansvärt dåligt och att reklamfilmerna är ganska roliga.

 

Jag är väl en typisk elitistisk :bultandehjarta: mac :bultandehjarta: användare, åminstone en entusiastisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Niklasson
Jag måste bara avvika från er andra i tråden

 

Jag tycker  :ThumbsDown: windows :ThumbsDown:  är fruktansvärt dåligt och att reklamfilmerna är ganska roliga.

 

Jag är väl en typisk elitistisk  :bultandehjarta: mac :bultandehjarta: användare, åminstone en entusiastisk.

430083[/snapback]

 

 

Jag älskar verkligen Macar och tycker Apple är ett fantastiskt företag. Filmerna är dock gjorda från ett "insider" perspektiv, du vet "Vi som vet och redan sett ljuset kan se ned på töntiga PC-problem" osv. Men det går bara hem hos redan frälsta. PC-inbitna reagerar helt rätt på stöddigheten.

 

Hoppas nästa serie istället lägger krutet på att sakligt informera om Apples fördelar och styrkor UTAN att behöva jämföra eller klaga på andra operativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker  :ThumbsDown: windows :ThumbsDown:  är fruktansvärt dåligt och att reklamfilmerna är ganska roliga.

430083[/snapback]

Heheheh allt som dissar djävulens verk Windows är bra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Håller också med om att reklamfilmerna är roliga, för den som redan är övertygad. Annars tror jag att de för en potentiell switcher framstår som oerhört präktiga. En polare som sett filmerna undrade varför Apple bara snacka skit om Pc istället för att visa fördelarna med sitt eget operativ och inte bara hacka ned på vad som är dåligt med Pc och vissa att man är bättre där...jag blev tyst ett tag

 

Många resonerar också så att man får mer hårdvara per krona för en Pc än för en Mac och jag förstår verkligen det tankesättet om man aldrig användt Mac innan. Ex är avsaknaden av ett bra grafikkort, dvd-brännare och svagt RAMminne på en MacBook för ca 11 000:- något som jag tror gör att många väljer en Pc framför en Mac. Jag vet att kvalitet kostar (även om Apple varit i en svacka med kvaliteten på senaste) och en Mac har alltid varit och kommer förhoppningsvis även i framtiden stå för hög kvalitet

 

Det finns dessutom faktiskt fördelar med att använda Windows exempelvis mjukvarudjungeln och spelmarknaden (däremot är själva OS:et inget bra och inte Microsoft heller)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De lite äldre kanske kom ihåg Sparbankens barntidning Lyckoslanten, i vilket det fanns en beskäftig serie kallad Spara och Slösa. Gissningsvis fanns inte en unge i Sverige som inte hejade på Slösa. Snacka om misslyckad kampanjserie!

429692[/snapback]

 

Nja, jag skulle nog säga: som blev misslyckad. För vad man vet var den inte det från början. Det visar kanske att den mesta reklamen är en fäskvara.

 

När det gäller Apple-reklam så tyckte jag att det var lite småkul i början men nu är jag less på grabbigheten. Även om unga män spenderar mycket pengar på elektronik så är det inget mot vad företag gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Många resonerar också så att man får mer hårdvara per krona för en Pc än för en Mac

 

...samtidigt som man hävdar att Volvo, SAAB, AUDI mm är de enda gångbara bilmärkena. Varför kör inte PC-människor Yugo, Kia, Trabant, Daewoo.........

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...samtidigt som man hävdar att Volvo, SAAB, AUDI mm är de enda gångbara bilmärkena. Varför kör inte PC-människor Yugo, Kia, Trabant, Daewoo.........

:huh:

430872[/snapback]

Vad kör axelman? Flakmoppe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara avvika från er andra i tråden

 

Jag tycker  :ThumbsDown: windows :ThumbsDown:  är fruktansvärt dåligt och att reklamfilmerna är ganska roliga.

 

Jag är väl en typisk elitistisk  :bultandehjarta: mac :bultandehjarta: användare, åminstone en entusiastisk.

430083[/snapback]

Jag håller med, MS Windows är verkligen fruktansvärt dåligt.

Om inte ett par hundratusen virus och ett helt gäng miljarder support-dollar spenderade på att hålla igång skiten inte kan få fler att inse detta så måste vissa människor antingen vara fruktansvärt korkade eller skygglapparna vara fruktansvärt stora. Vilket som.

 

Många här tycker att det är bättre om Apple är pedagogiska i stället för att vara så nedlåtande. Jag tror att humorn i Apples filmer är effektivare, de kan nå fram "smygvägen" (= god kännedom i hur människor fungerar undermedvetet. Notera diskussionen här t.ex.).

 

Folk har ju större tendens att komma ihåg sådant som har berört känslomässigt, genom t.ex. humor, precis som den mesta annan reklam. Proffsen i reklambranschen förstår nog detta bättre än oss tror åtminstone jag. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, MS Windows är verkligen fruktansvärt dåligt.

Om inte ett par hundratusen virus och ett helt gäng miljarder support-dollar spenderade på att hålla igång skiten inte kan få fler att inse detta så måste vissa människor antingen vara fruktansvärt korkade eller skygglapparna vara fruktansvärt stora. Vilket som.

430974[/snapback]

 

Verkar som om ingen fattar någonting! Om 90% av datoranvändarna kör PC, trots alla virus, höga underhållskostnader etc, så måste det ju vara något jäkligt bra eftersom de år efter år håller fast vid sina PC'n!!

Helt uppenbart!! PC är trots alla virus och krångligheter bäst! Annars skulle hela högen byta till Mac, och det är det inte speciellt många som gör!

Varför inte inse fakta!!!????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så måste det ju vara något jäkligt bra

430981[/snapback]

Mängden distributionskanaler som via skolor och företag har nog gjort mycket för att de normala marknadskrafterna inte har lyckats gallra bort skiten. Sedan är ju brotten Microsoft begått ett välkänt faktum genom nyhetsskildringarna av antitrusträttegångarna i USA, de har fuskat alltså.

 

Att Microsoft lyckats tvinga på sitt operativsystem innebär inte per automatik att det är något att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Microsoft lyckats tvinga på sitt operativsystem innebär inte per automatik att det är något att ha.

430989[/snapback]

 

På gamla ASEA-Atom hade vi 1300 Macar, och det gnyddes en del när vi skulle byta till pece. När bytet var genomför tystnade gnället och knappt någon ville byta tillbaka!

Tror Inte att alla dessa nyblivna PC-användare kände sig manipulerade eller att de tvingades köra PC med tvång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...