Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PC-gubben mer populär än Mac-killen


mikamar

Rekommendera Poster

På gamla ASEA-Atom hade vi 1300 Macar, och det gnyddes en del när vi skulle byta till pece. När bytet var genomför tystnade gnället och knappt någon ville byta tillbaka!

430998[/snapback]

Vad gjorde ni mer specifikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar
Verkar som om ingen fattar någonting! Om 90% av datoranvändarna kör PC, trots alla virus, höga underhållskostnader etc, så måste det ju vara något jäkligt bra eftersom de år efter år håller fast vid sina PC'n!!

Helt uppenbart!! PC är trots alla virus och krångligheter bäst! Annars skulle hela högen byta till Mac, och det är det inte speciellt många som gör!

Varför inte inse fakta!!!????

430981[/snapback]

 

Riktigt så enkelt är det väl inte, de flesta som köper dator köper ju bara en som alla andra har. Så jag kan väl tänka mig att för de flesta är windows tillräckligt bra. Jag har svårt att tänka mig att så väldigt många köper windows för att det tycker att det är så fantastiskt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite skojig läsning: The Six Serendipities of Microsoft. De sex lyckliga omständigheterna för Microsoft.

 

Microsoft hade alltså inte Micro-tur utan Mega-tur, som att vinna högsta vinsten på lotteri flera gånger i rad.

Felaktiga attityder var också vanligt, som det att bara "IBM" var synonymt med "dator".

Det fanns heller inte en fungerande rättvisa i USA då då det begav sig, Microsoft hade ju annars fått "smäll på fingrarna" långt tidigare och mer ordentligt för deras dåliga uppförande på marknaden och de som snodde IBMs konstruktion, klonade, borde aldrig ha kommit så långt med något som naturligtvis var grovt kriminellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt så enkelt är det väl inte, de flesta som köper dator köper ju bara en som alla andra har. Så jag kan väl tänka mig att för de flesta är windows tillräckligt bra. Jag har svårt att tänka mig att så väldigt många köper windows för att det tycker att det är så fantastiskt bra.

431139[/snapback]

 

Precis så är det. Windows är "tillräckligt bra". Tyvärr nöjer sig folk med att deras dator är "tillräckligt bra" och inte "riktigt bra". Däremot ska bilar, båtar och golfklubbor vara "riktigt bra". Jävligt knepigt hur Svensson tänker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt så enkelt är det väl inte, de flesta som köper dator köper ju bara en som alla andra har. Så jag kan väl tänka mig att för de flesta är windows tillräckligt bra. Jag har svårt att tänka mig att så väldigt många köper windows för att det tycker att det är så fantastiskt bra.

431139[/snapback]

 

Du formulera det som jag skulle velat formulera det!!!

Tydligen är Windows tillräckligt bra för 90% av PC-användarna!

Men många PC-hatare vill gärna i sin fanatism lägga in en massa konspirationsteorier, fria viljan etc och kan inte acceptera att Windows är bra, dvs tillräckligt bra för att man fortsätter använda PC!

Vi som vill ha lite mer, vi köper Mac!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gjorde ni mer specifikt?

431018[/snapback]

 

På Atom konstruerade man dessa hemska kärnkraftverk, det vimlade av tekniker som är köpta av kapitalet, och som trots varande familjeförsörjare med små söta barn sålde sig till att konstruera och underhålla dessa monster!

Till Macarna var det framförallt kontorsprogrammen, Office och Clarisprodukter, som användes.

HyperCard var också populärt!

Sen fanns det ju förstås en massa beräknings- och simuleringsprogram.

Själv tillhörde jag den ytterst lilla skara av supportpersonal för Macarna. Denna stab mångfaldigades så klart när PC infördes, av förståeliga skäl! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Atom konstruerade man dessa hemska kärnkraftverk, det vimlade av tekniker som är köpta av kapitalet, och som trots varande familjeförsörjare med små söta barn sålde sig till att konstruera och underhålla dessa monster!

Till Macarna var det framförallt kontorsprogrammen, Office och Clarisprodukter, som användes.

HyperCard var också populärt!

Sen fanns det ju förstås en massa beräknings- och simuleringsprogram.

Själv tillhörde jag den ytterst lilla skara av supportpersonal för Macarna. Denna stab mångfaldigades så klart när PC infördes, av förståeliga skäl!  :w00t:

431308[/snapback]

Aaaah!!! Då förstår jag bättre varför ni absolut ville ha Windows PCs! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men många PC-hatare vill gärna i sin fanatism lägga in en massa konspirationsteorier, fria viljan etc och kan inte acceptera att Windows är bra, dvs tillräckligt bra för att man fortsätter använda PC!

431304[/snapback]

Tillräckligt bra om man accepterar ett antal pest-vara i datorn som ständiga snyltgäster och i övrigt en kvalitetsnivå som lämnar mycket att önska om man som användare är tillräckligt medveten.

 

Jag har pratat med ungdomar som spenderar mycket tid på att spela dator-spel som undrat varför det där med säkerhet är så viktigt, bara för att belysa på vilken nivå det ofta befinner sig.

Vi som vill ha lite mer, vi köper Mac!

Självklart. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, MS Windows är verkligen fruktansvärt dåligt.

Om inte ett par hundratusen virus och ett helt gäng miljarder support-dollar spenderade på att hålla igång skiten inte kan få fler att inse detta så måste vissa människor antingen vara fruktansvärt korkade eller skygglapparna vara fruktansvärt stora. Vilket som.

 

Många här tycker att det är bättre om Apple är pedagogiska i stället för att vara så nedlåtande. Jag tror att humorn i Apples filmer är effektivare, de kan nå fram "smygvägen" (= god kännedom i hur människor fungerar undermedvetet. Notera diskussionen här t.ex.).

 

Folk har ju större tendens att komma ihåg sådant som har berört känslomässigt, genom t.ex. humor, precis som den mesta annan reklam. Proffsen i reklambranschen förstår nog detta bättre än oss tror åtminstone jag. :ThumbsUp:

430974[/snapback]

 

Kanske dags att tänka om? Att döma ut 90% av pc marknaden som fruktansvärt korkade eller blinda känns väl inte helt ok? Ingen blir påtvingad Windows och de reklamerna som Apple gjort på senaste tror jag inte alls är effektiva eller kommer ge dom ngt övertag genom att "nå fram smygvägen". Folk som skriker högst att Windows är skit är antingen nykläckta Switchers som druckit Äpplejuice eller riktigt gamla Macanvändare som förmodligen inte har speciellt mycket kunskap om Windows eller inte är speciellt tekniskt kunniga, många gamla Mac-rävar har ingen koll alls och därför snackar dom strunt i stil med blåskärmar hit och dit fastän dom inte suttit vid en Windows-pc sen sent 80-tal. Reklamerna förstärker uppfattningen om Mac-användare som en liten grupp elitistiska småbohemiska datoranvändare. Det är ju inte tidigt 90-tal längre, både Apple och Microsoft är Företag...dom är ute efter pengar. Apple är inte en underdog som måste försvaras till varje pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag tror, Ardrí, att om sanningen är för hemsk eller grotesk så väljer många att blunda.

Som med förintelsen under 2:a världskriget, det har ju aldrig hänt, eller hur?

 

Windows är unikt med sina säkerhetsproblem, krånglande, instabilitet i tid & otid och inkonsistenta GUI, men Microsofts kriminella verk (antitrust), attityder hos företag i synnerhet och alla dessa som idag lever på bristerna i Windows, vare sig det är support eller AV mjukvara eller något annat, har gjort att det finns för många som har mycket att förlora på att allt färre väljer Windows.

 

Stora företag som SIBA har mig veterligen bara Windows PCs att erbjuda så hur tusan ska herr Svensson med familj välja?

Spelande ungar skiter nog i bristerna, bara de kan spela så är de nöjda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag tror, Ardrí, att om sanningen är för hemsk eller grotesk så väljer många att blunda.

Som med förintelsen under 2:a världskriget, det har ju aldrig hänt, eller hur?

 

Windows är unikt med sina säkerhetsproblem, krånglande, instabilitet i tid & otid och inkonsistenta GUI, men Microsofts kriminella verk (antitrust), attityder hos företag i synnerhet och alla dessa som idag lever på bristerna i Windows, vare sig det är support eller AV mjukvara eller något annat, har gjort att det finns för många som har mycket att förlora på att allt färre väljer Windows.

 

Stora företag som SIBA har mig veterligen bara Windows PCs att erbjuda så hur tusan ska herr Svensson med familj välja?

Spelande ungar skiter nog i bristerna, bara de kan spela så är de nöjda.

431336[/snapback]

 

Kriminella verk osv bryr jag mig inte om och det påverkar inte mitt val av dator, Apple är miljöbovar, Steve Jobs fuskar med aktier, dom utnyttjar kineser i iPod-fabrkerna. Det jag vill ha sagt är att jag har aldrig haft virus på min pc, jag har aldrig fått uppleva en blåskärm. Det är inte svartvitt. Att dra paraleller med förintelsen är helt absurt och lite smaklöst, vi pratar om datorer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kriminella verk osv bryr jag mig inte om och det påverkar inte mitt val av dator, Apple är miljöbovar, Steve Jobs fuskar med aktier, dom utnyttjar kineser i iPod-fabrkerna. Det jag vill ha sagt är att jag har aldrig haft virus på min pc, jag har aldrig fått uppleva en blåskärm. Det är inte svartvitt. Att dra paraleller med förintelsen är helt absurt och lite smaklöst, vi pratar om datorer här.

431341[/snapback]

Skygglapparna är tydligt på ser jag.

Jag tycker att det är smaklöst ur konsumentens synvinkel att Microsoft tilläts ta ifrån oss valmöjligheten. CPU-skatten t.ex. och rena maffia-metoder. Betydligt grövre förbrytelser m.a.o.

 

Du har säkert ett antal pest-vara i PCn men du bryr dig inte om att göra något så länge PCn går att använda. Enligt CNet så är omkring 90% av PCs infekterade så det du säger är osannolikt för att uttrycka det på ett snällt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skygglapparna är tydligt på ser jag.

Jag tycker att det är smaklöst ur konsumentens synvinkel att Microsoft tilläts ta ifrån oss valmöjligheten. CPU-skatten t.ex. och rena maffia-metoder. Betydligt grövre förbrytelser m.a.o.

 

Du har säkert ett antal pest-vara i PCn men du bryr dig inte om att göra något så länge PCn går att använda. Enligt CNet så är omkring 90% av PCs infekterade så det du säger är osannolikt för att uttrycka det på ett snällt sätt.

431350[/snapback]

 

Vad har Maffia-metoder och kass etik med OSet att göra? Är du på heligt korståg för att leda in den breda massan på den sanna vägen? Jag skiter väl fullständigt i nördkriget under 80-talet när jag väljer dator! Cnet...intressant källa. Jag länkar till Aftonbladet :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skiter väl fullständigt i nördkriget under 80-talet när jag väljer dator!

431353[/snapback]

Du skiter i att Windows är skit alltså, struntar i vad som är sant eller inte, för du har redan gjort ditt val, sitter antagligen och spelar fram till småtimmarna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skiter i att Windows är skit alltså, struntar i vad som är sant eller inte, för du har redan gjort ditt val, sitter antagligen och spelar fram till småtimmarna också.

431355[/snapback]

 

Nej, jag använder Mac men sållar mig inte till den skara som tror sig vara bättre än andra och jag har heller inga vilda konspirationsteorier om varför andra väljer det dom vill. Vad har spelandet med saken att göra? Om du måste veta så: Nej, jag spelar inte...varken på konsoll eller dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag använder Mac men sållar mig inte till den skara som tror sig vara bättre än andra och jag har heller inga vilda konspirationsteorier om varför andra väljer det dom vill. Vad har spelandet med saken att göra? Om du måste veta så: Nej, jag spelar inte...varken på konsoll eller dator.

431357[/snapback]

Men konspirationsteorierna är inga teorier i detta fallet utan odiskutabla fakta såvida du inte vill hävda att USDOJ är ute och seglar förstås (har träffat på många i cyberrymden som har försökt... :whistling: ).

 

U.S. v. Microsoft Court's Findings of Fact, om du orkar att läsa igenom det. Det finns mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får inte luft *skrattar så jag sprattlar*, detta måste vara den roligaste tråden jag läst i hela mitt liv, sååå mycket fanatism, avundsjuka och okunskap har jag nog aldrig skådat.

 

Dock ganska kul att läsa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om ingen fattar någonting! Om 90% av datoranvändarna kör PC, trots alla virus, höga underhållskostnader etc, så måste det ju vara något jäkligt bra eftersom de år efter år håller fast vid sina PC'n!!

Helt uppenbart!! PC är trots alla virus och krångligheter bäst! Annars skulle hela högen byta till Mac, och det är det inte speciellt många som gör!

Varför inte inse fakta!!!????

430981[/snapback]

 

Tänk om det vore å enkelt.. Vi här och nu vet hur bra Mac är och hur kasst faktiskt

windows är, men bara för det så betyder det inte att den stora massan vet det.

 

Har en kompis som är en ganska duktig datoranvändare, men som aldrig har använt OS X eller

Linux. Tog inte långt tid efter att han testat min Imac som han köpte sig en 24 tummars,

nu är han fanatisk Macanvändare och upplever det som att han varit MS hjärntvättat utan att veta det. Och då pratar vi om en som kan använda en dator, som våga byta märke, till nåt han inte visste nåt om. Detta är nåt som är svårt för en normal användare som inte kan nåt om datorer.

 

Man får ms i blodet, växer upp med det i skolan, på jobbet osv. Dom flesta kör på det som dom blivit tvunga att lära sig under sin datoruppväxt, ett mönster som är svårt att bryta.

 

Om nån släppte en dator som hette Pear och som funkar med alla program på marknaden, för halva priset och som var billigare och dubbelt så snabb som alla andra datorer med ett sjukt överlägset OS så hade inte alla bytt ändå. Finns för mycket marknadskrafter som styr, det krävs en lång övergång för att få folk att bryta mönstret.

 

Och det är precis vad som händer nu. Vi står just nu inför en datarevolution iochmed OS X framgångar och möjlighet att köra alla plattformar. Självklart så kommer det ta tid, och vem vet, MS kanske släpper ett fantastiskt OS som krossar OS X och stärker deras monopol. Men även om dom gör det så känns det som folk mer och mer genomskådar MS, och undra om dom kommer tillåtas vara herre på stäppan länge till...

 

Upp till Kamp! Köp en Mac! (Eller kör Linux... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk som skriker högst att Windows är skit är antingen nykläckta Switchers som druckit Äpplejuice eller riktigt gamla Macanvändare som förmodligen inte har speciellt mycket kunskap om Windows eller inte är speciellt tekniskt kunniga, många gamla Mac-rävar har ingen koll alls och därför snackar dom strunt i stil med blåskärmar hit och dit fastän dom inte suttit vid en Windows-pc sen sent 80-tal. Apple är inte en underdog som måste försvaras till varje pris.

431327[/snapback]

 

Jag har använt Windows frenetiskt sen lång tid tillbaka, och även jobbat som It-Tekniker.

 

Jag har haft så sjukt mycket problem med windows att jag har haft lust att ta livet av mig,

att säga emot att windows är skit är verkligen ignorant, dax att öppna upp ögonen?

 

Vi som snackar skit om windows snackar inte skit om windows för att försvara apple, vi snackar skit om windows för att det är skit. Jag kör det system som är bäst, i mina ögon är det OS X just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja ha ETT bra argument för att använda Windows.

 

* Alla använder det? Är det bra? Att MS har på kriminellt sätt tvingat folk att använda deras kassa OS? Ganska kasst argument. Hoppar du från en bro för att alla andra gör det?

 

* Mer program. (se ovan) Varför finns det mer program? ms monopol nån? Oxå inte bra.

 

* Spel. Japp där har du det ETT bra argument. Ett i mina ögon som är ett bra argument.

Behöver jag dra motargument? (virus mm)

 

Skulle kunna dra upp hur många argument för att köra ett bättre OS än Windows, tex OS X,

Men det känns inte som det behövs, eller?

 

Sen finns det andra argument - Jag är så van, kan inte os x osv. Visst, använd windows då.

 

Kalla mig inte Applefanatiker, kalla mig Microsofthatare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att tänka om? Att döma ut 90% av pc marknaden som fruktansvärt korkade eller blinda känns väl inte helt ok?

431327[/snapback]

 

Varför inte? Redan för fyra tusen år sedan delades människor in i grupper om korkade och mer korkade. Vi kommer inte ifrån vårt arv - vi är helt enkelt katastrofalt dumma. Och jag bekänner mig ändå till humanisternas skara...

Därmed inte sagt att macanvändare skulle vara smartare, de må vara lika dumma de, men jag förstår inte vitsen med att försvara människor eller mänskligheten, när vår dumhet perpetuellt påvisas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att säga emot att windows är skit är verkligen ignorant, dax att öppna upp ögonen?

 

Vi som snackar skit om windows snackar inte skit om windows för att försvara apple, vi snackar skit om windows för att det är skit. Jag kör det system som är bäst, i mina ögon är det OS X just nu.

431727[/snapback]

 

Nej det är inte ignorant, det är min egen uppfattning baserat på hur jag upplever Windows, ett visuellt fult OS men fullt kapabelt och inte alls lika problematiskt som många här beskriver det. Och många gamla mac-användare kan INGET om Windows, så är det.

 

Jag skulle vilja ha ETT bra argument för att använda Windows.

 

* Alla använder det? Är det bra? Att MS har på kriminellt sätt tvingat folk att använda deras kassa OS? Ganska kasst argument. Hoppar du från en bro för att alla andra gör det?

 

* Mer program. (se ovan) Varför finns det mer program? ms monopol nån? Oxå inte bra.

 

* Spel. Japp där har du det ETT bra argument. Ett i mina ögon som är ett bra argument.

Behöver jag dra motargument? (virus mm)

 

Skulle kunna dra upp hur många argument för att köra ett bättre OS än Windows, tex OS X,

Men det känns inte som det behövs, eller?

 

Sen finns det andra argument - Jag är så van, kan inte os x osv. Visst, använd windows då.

 

Kalla mig inte Applefanatiker, kalla mig Microsofthatare!

431732[/snapback]

 

Det är ju just detta jag pratar om, du stapplar in i tråden som ett levande exempel på det jag tar upp Jerry, val av OS är personligt. Du behöver inte argumentera för eller emot Windows eller OS X, att snacka om att Microsoft på ett kriminellt sätt har tvingat dess användare till ett liv av blåskärmar(?) och säkerhetsrisker är bara löjligt och belyser det jag menar med att vissa borde tänka om. "Kalla mig inte Applefanatiker, kalla mig Microsofthatare" Att du ens orkar hata ett företag? Tror du att Apple är "The little guy" som försöker förändra världen? Dom försöker tjäna pengar....det är vad företag gör. Varför tror du dom betalar kassa löner till kineser och drar ner på kostnad vad gäller kvalitetskontroll och val av komponenter? Kan du inte njuta av din upplevelse med OS X utan att förbanna Windows? Jag efterlyser en mer nyanserad diskussion kring detta. Att köpa en Mac eller köra OS X är inte vad du kallar en "Data-revolution(?)" Att kunna göra sina egna val är det. Att inte gå på allt snack som ska få dig att köpa, att inte binda sig till en plattform när det finns fler alternativ(om man vill).

 

Denna diskussion börjar urarta lite, jag snackade inte om kriminella handlingar eller vilket företag som har sämst marknadspolicy utan försökte förklara vad jag tyckte var fel med reklamerna på apple.se och fick då veta att jag hade skygglappar på mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte? Redan för fyra tusen år sedan delades människor in i grupper om korkade och mer korkade. Vi kommer inte ifrån vårt arv - vi är helt enkelt katastrofalt dumma. Och jag bekänner mig ändå till humanisternas skara...

Därmed inte sagt att macanvändare skulle vara smartare, de må vara lika dumma de, men jag förstår inte vitsen med att försvara människor eller mänskligheten, när vår dumhet perpetuellt påvisas...

431826[/snapback]

 

Det där tillför verkligen ingenting till diskussionen, ingenting. Det är intressant men har absolut inget att göra med det vi diskuterar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte ignorant, det är min egen uppfattning baserat på hur jag upplever Windows, ett visuellt fult OS men fullt kapabelt och inte alls lika problematiskt som många här beskriver det. Och många gamla mac-användare kan INGET om Windows, så är det.

Det är ju just detta jag pratar om, du stapplar in i tråden som ett levande exempel på det jag tar upp Jerry, val av OS är personligt. Du behöver inte argumentera för eller emot Windows eller OS X, att snacka om att Microsoft på ett kriminellt sätt har tvingat dess användare till ett liv av blåskärmar(?) och säkerhetsrisker är bara löjligt och belyser det jag menar med att vissa borde tänka om. "Kalla mig inte Applefanatiker, kalla mig Microsofthatare" Att du ens orkar hata ett företag? Tror du att Apple är "The little guy" som försöker förändra världen? Dom försöker tjäna pengar....det är vad företag gör. Varför tror du dom betalar kassa löner till kineser och drar ner på kostnad vad gäller kvalitetskontroll och val av komponenter? Kan du inte njuta av din upplevelse med OS X utan att förbanna Windows? Jag efterlyser en mer nyanserad diskussion kring detta. Att köpa en Mac eller köra OS X är inte vad du kallar en "Data-revolution(?)"  Att kunna göra sina egna val är det. Att inte gå på allt snack som ska få dig att köpa, att inte binda sig till en plattform när det finns fler alternativ(om man vill).

 

Denna diskussion börjar urarta lite, jag snackade inte om kriminella handlingar eller vilket företag som har sämst marknadspolicy utan försökte förklara vad jag tyckte var fel med reklamerna på apple.se och fick då veta att jag hade skygglappar på mig.

431867[/snapback]

 

Absolut, val av os är personligt, men att säga att Windows inte är ett dåligt system bara för att just du har ått det at tfunka bra är i mina ögon ignorant. Windows ÄR ett dåligt OS, det är bara att konstatera.

 

Och som sagt, jag försvarar inte Apple på nån sätt. jag är inget jätteApple fan, tycker bara deras os är det bästa just nu. Dock så känns det bättre moraliskt att köra OS X än Windows, Men visst, klart jag fattar att Apple är bad guys dom med, som alla andra stora företag.

 

Och vad jag menar med datarevolution är just det att det numera går att göra egna val, och kommer bli mkt enklare i framtiden. Det är en stor förändring som pågår just nu och det är roligt att se.

 

Sen kan jag säga att jag har aldrig "gått på" att köpa en Mac pga av nån reklam, personligen. Jag fick min G5:a Gratis, och jag hade aldrig använt en Mac och visste ingeting om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kör axelman? Flakmoppe?

430963[/snapback]

 

Hur menar du nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...