Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

OSX–USB/Seriell Adapter–Seriell skrivarport?


Sonore

Rekommendera Poster

Keyspan USB Twin serial adapter fungerar bra till Epson SC3000-skrivarens seriella port under OS 9.2.2.

 

Men trots att jag installerat SC3000:s och Keyspans drivrutiner för OSX får jag det inte att fungera under OSX.

 

Under Skrivarlista/ Lägg till är SC 3000 bara synlig under IP-utskrift/ Skrivartyp: LPD/LPR eller Rendezvous men "Lägg till" knappen är då inaktiv och skrivaren kan inte läggas till. Vad är förresten Rendezvous?

 

Är det någon som har erfarenhet av detta och vet hur man i OSX ska kunna lägga till en seriell skivare i listan ?

 

Svårigheten är att Epsons Support hänvisar till Keyspan, att problemet ligger där, och att Keyspans Support hänvisar till Epson, att problemet ligger där.

 

Min SC3000 har också en parallellport. Keyspan tillverkar också en kabel mellan parallell och USB-portar. Är det någon som vet om denna verkligen fungerar i praktiken ?

 

Att förse SC3000 med fysisk Firewireport kostar för många tusen kronor för att det ska vara intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Keyspan USB Twin serial adapter fungerar bra till Epson SC3000-skrivarens seriella port under OS 9.2.2.

 

Men trots att jag installerat SC3000:s och Keyspans drivrutiner för OSX får jag det inte att fungera under OSX.

 

Under Skrivarlista/ Lägg till är SC 3000 bara synlig under IP-utskrift/ Skrivartyp: LPD/LPR eller Rendezvous men "Lägg till" knappen är då inaktiv och skrivaren kan inte läggas till. Vad är förresten Rendezvous?

 

Är det någon som har erfarenhet av detta och vet hur man i OSX ska kunna lägga till en seriell skivare i listan ?

 

Svårigheten är att Epsons Support hänvisar till Keyspan, att problemet ligger där, och att Keyspans Support hänvisar till Epson, att problemet ligger där.

 

Min SC3000 har också en parallellport. Keyspan tillverkar också en kabel mellan parallell och USB-portar. Är det någon som vet om denna verkligen fungerar i praktiken ?

 

Att förse SC3000 med fysisk Firewireport kostar för många tusen kronor för att det ska vara intressant.

Vad gör man om man har en skrivare (I mitt fall OkiPage 8w-Lite) som inte har någon av drivrutinerna

som Apple skickar med... jag har varit på Oki: s hemsida men hittar ingen uppdatering

 

Finns det någon allmän drivrutin

 

Kör Mac OS X 10.3 på en Quicksilver G4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! jag har laddat ner Gimprint och provat men inget ändring

Maccis har Gimprint stöd för Oki skrivare?

 

"The Postscript driver in the GIMP plug-in now works correctly in non-US locales.

Preliminary support for the Epson Stylus C83 and C84.

Preliminary support for the Canon S200."

 

är den enda dokumentationen jag har hittat

Jag laddade ner Gimp-Print 4.2.6-pre2

om det kan vara till hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Gimp-print är så långt jag har förstått ett program som använder parallell- eller usb-porten på skrivarna. Så med seriell kontakt via en adapter fungerar det inte. Det behövs en usb-till-parallell-adapter där är det enligt FAQn underförstått, "lycka till att hitta en som fungerar för just dig".

 

Sonore: en usb-till-parallell-adapter skulle alltså fungera med Gimp-print, men inte med OS X mig veterligen.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gimp-print är så långt jag har förstått ett program som använder parallell- eller usb-porten på skrivarna. Så med seriell kontakt via en adapter fungerar det inte. Det behövs en usb-till-parallell-adapter där är det enligt FAQn underförstått, "lycka till att hitta en som fungerar för just dig".

 

Sonore: en usb-till-parallell-adapter skulle alltså fungera med Gimp-print, men inte med OS X mig veterligen.

 

//Thomas

Hej Thomas !

 

Så är i början av Panther så är det nog många

som vill ha hjälp med sina USB-prylar som

inte har fungerade drivrutiner

 

Det vore bra om du kunde tala om det finns

några alternativ (t.ex att Skrivaren använder Epson emulering

och då kan man ladda ner en drivrutin till Epson istället)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

/Thomas Ytterberg: Sonore: en usb-till-parallell-adapter skulle alltså fungera med Gimp-print, men inte med OS X mig veterligen./

 

Macotekets märkeslösa parallell->USB-skrivarkabel fungerar enligt Macoteket med OS9 men inte med OSX.

Jag gissar att Macdatas motsvarande kabel har samma begränsning.

Förvånansvärt nog har jag dock fått följande svar från Epsons U.K.-support om Epsons egen OSX-smöriga kabel som tydligen inte behöver någon speciell drivrutin eller program under OSX (men väl under OS9):

 

/Epson Smart Cable art.nr 2075257

"The only way we support the Color 3000 within OS X is by using the EPSON Color 3000 OS X driver from www.epson.co.uk and the EPSON Smart Cable (parallel to USB).

This has been the only proven way of functioning the printer within the new OS X operating system.

It will work fine within OS X and OS 9. OS X does not require drivers to be installed as in OS 9.

The part number is 2075257."

Regards,

Gareth Bills

Business Support Group/[Epson]

 

Kabeln ska levereras till mig någon gång i början av november. (Pris 650 kr inkl.moms) Jag återkommer om huruvida jag lyckas få den att fungera med OSX i den kalla och snöda Xverkligheten.

Om den fungerar på SC3000 borde den väl fungera på alla Epson med parallellport ?

Om man beställer kabeln i Sverige måste man vara näst intill outhärdligt ihärdig. De svenska distributörerna och Epson-återförsäljarna kan inte hitta denna kabel och hävdar envist att Epson Smart Cable 2075257 inte existerar* ända tills man efter en veckas daglig övertalning med Epson Supports stöd i ryggen till slut tvingar dem att inse (av ren utmattning om inte annat) att kabeln existerar och är beställningsbar. (*beroende på at 2075257 är ett nytt artikelnummer som inte finns i de svenska distributörlistorna. Den återfinns inte på www.epson.se men däremot på www.epson.uk.co)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>ronny

 

Funkar inte Okis OS X driver till Panther? Va trist, har själv en sådan skrivare.

Den fungerar fram till 10.2.8 i alla fall:

 

http://europe.oki.com/fcgi-bin/public.fcgi...11&languageId=1

 

/z

Zorro, det gjorde min med... nu väntar jag bara på att Oki gör en fix för Panther också med sin drivrutin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, ronny, ville bara vara säker, din signatur förvirrade lite. Jag slänger in en kommentar på MacFixit, finns många ”stakeholders” där. Vi hörs när det dyker upp en fungerande drivare.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev en tråd med förfrågan för ett litet tag sedan om skrivarproblem USB-parallell i OSX. Jag har sedan ett drygt år kört med Keyspans adapter från macoteket. Det fungerar strålande under classic 9.2.x. Det enda som inte fungerar då är möjligheten att kolla färgmängden i patronerna. det går endast om man kör 9.2.x och völjer seriell port.

 

Före Jaguar gick det med denna variant inte att skriva ut från OSX. Men med Jaguar fick man fram skrivaren (epson stylus 600) om man höll ned altknappen när man klickade lägga till knappen i utskriftskontroll. Utskrifterna kom men med en konstig text längst upp till vänster, 284,4@EJB. För att slippa denna fick man lägga en blanksida först. Efter ett tag uppstod problem med att man från de flesta program bara kunde skriva ut en gång! sen fick man starta om datorn och under uppstarten satte skrivaren igång. Tror detta problem uppstod efter att jag skrivit ut från Acrobat Reader.

 

Hittade sen ett tips om att istallera gimp-print-4.2.5-0.ppc.dmg och espgs-7.05.6.ppc.dmg då försvann problemen med konstiga tecknen i början och det gick att skriva ut från Photoshop. Dock kvarstår ibland problemen med att det bara går att skriva ut en gång per uppstart.

 

Jag kör Jaggan på en beige G3 med USB/Firewire kort samt Keyspan USB-parallell och Epson Stylus color 600.

 

Att köpa Epsons kabel verkar döfött, eller? Man får ju en spritt ny skrivare som funkar med bara en tusenlapp mer i kostnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att köpa Epsons kabel verkar döfött, eller? Man får ju en spritt ny skrivare som funkar med bara en tusenlapp mer i kostnad

Det är mycket riktigt högst tveksamt att satsa pengar på adapters (med frågetecken för OSX-funktionen) istället för på ny skrivare.

En A2-format-skrivare som Epson Stylus Color 3000 kostar dock 11 000 :- varför jag håller tummarna för att "Epson Smart Cable" skall fungera så problemfritt som det utlovas (men i X-tider kan man ju aldrig vara säker). Varför just Epsonkabeln och inte andra parallell-USB-kablar skulle fungera i OSX utan extra tillägg eller drivrutiner kan man i och för sig fråga sig. Kan en parallell-USB kabel/adapter verkligen göras/kopplas på så olika sätt, ett som fungerar i OSX och ett som inte fungerar ?

(Däremot ligger ett Firewirekort (ca 3.500 kr), att installera i skrivaren, nog ändå över smärtgränsen, även om man kan gissa att det skulle lösa EpsonOSX-problemen allra bäst.)

 

beek: Du kör ju Keyspans parallell-USB-kabel. Jag antar att det är samma kabel som går (åtminstone tidigare) under beteckningen "smart" på www.keyspan.com. Du använder ju också gimp-print-4.2.5-0.ppc.dmg och espgs-7.05.6.ppc.dmg som om jag minns rätt faktiskt ordineras av Keyspan för att deras kabel ska fungera i OSX.

Har du provat Keyspans support ? På hemsidan kan man leta sig förbi alla FAQ för att maila en egen supportfråga. Kan ju ändå vara värt att prova för att komma till rätta med "ibland problemen med att det bara går att skriva ut en gång per uppstart"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Den här frågan om gamla skrivare och nya Macar med usb (samt viceversa) har blossat upp ordentligt senaste halvåret. Gissar att det har att göra med att äldre beiga Macar byts ut mot de numera hyfsat billliga G4orna samt en och annan G5:a. Kvar finns en trotjänare till skrivare.

 

Mitt tips är som beek säger: En adapter är lika dyr eller rent av dyrare än en ny skrivare som är påtagligt bättre än de gamla. För att inte tala om bekymmren med adaptrer och mjukvaror. Undantagen är äldre A3- och A2-skrivare vilka inte är utsatta för samma prispress där besväret kan vara motiverat.

 

Är det en gammal bläckstråleskrivare, pensionera den eller sälj den till en symbolisk summa. Det finns de som har tvärtomproblemet och sitter med en gammal Mac med seriekontakter utan möjlighet att köra usb som kanske blir tacksamma.

 

Möjliggen kan man tänkas vilja koppla en gammal A4-laserskrivare också då dessa kostar några tusen i nyinköp. Om det finns något som historiskt har garanterat livslängd på skrivarna är det Ethernet och Postscript. De skrivarna har överlevt alla systemuppdateringar och systemskiften eftersom de lever på Apples drivrutin för Postscript. Visst, då blir det dyrare, priserna börjar vid 7-8.000 kronor. Fast det kanske det är värt när vi om några år vill köra OS XI på en Powermac G6 och varenda usb-drivrutin pajjar.

 

Varför just Epsonkabeln och inte andra parallell-USB-kablar skulle fungera i OSX utan extra tillägg eller drivrutiner kan man i och för sig fråga sig. Kan en parallell-USB kabel/adapter verkligen göras/kopplas på så olika sätt, ett som fungerar i OSX och ett som inte fungerar ?

 

En orsak till att usb togs fram är det finns en mängd olika sätt att konstruera serie- och parallellanslutningar som gav problem och försvårade (fördyrade) skrivandet av drivrutiner. Som Mac-användare slapp vi allt detta eftersom Apple körde med samma typ av sseriella skrivarport hela tiden.

 

Att Epson kan göra en bättre adapter hör hemma med att de kontrollerar båda ändarna av kedjan. De vet hur skrivaren kommunicerar och de konstruerar drivrutinerna. Alltså vet de vilka krav som ställs på adaptern. De som gör generella adaptrar kontrollerar inget av detta utan blir "offer" för tusentals kombinationer av skrivare, drivrutiner och operativsystem. Därav de chansartade framgångarna.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Epson kan göra en bättre adapter hör hemma med att de kontrollerar båda ändarna av kedjan. De vet hur skrivaren kommunicerar och de konstruerar drivrutinerna. Alltså vet de vilka krav som ställs på adaptern. De som gör generella adaptrar kontrollerar inget av detta utan blir "offer" för tusentals kombinationer av skrivare, drivrutiner och operativsystem. Därav de chansartade framgångarna.

//Thomas

Tack för intressant upplysning.

En gåta mindre i gränssnitts&adapter-djungeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Att Epson kan göra en bättre adapter hör hemma med att de kontrollerar båda ändarna av kedjan. De vet hur skrivaren kommunicerar och de konstruerar drivrutinerna. Alltså vet de vilka krav som ställs på adaptern.

//Thomas

Thomas, du har så rätt !

 

Har just fått "Epson Smart Cable" Parallell till USB levererad och den fungerar direkt i MacOSX.3 utan några som helst speciella drivrutiner eller hjälpprogram med undantag av Epsons OSX-drivrutin för SC3000-skrivaren förstås (Nästan lite snopet just när man hunnit vagga in sig i tryggheten att ändå ingenting i adapterväg kommer att fungera med OSX)

 

För allmän information:

Förutom att "Epson Smart Cable" artikelnummer 2075257 fungerar till Epson Stylus Color 3000 skall den enligt Epson

också fungera till:

Epson Stylus Color 440/460/600/640/800/850/1520

Epson Stylus Photo 700/EX/5000/9000

Epson Stylus RIP

 

Pris: 819 kr inklusive moms & frakt.

 

Enligt Epson skall kabeln också fungera i OS9 men då krävs att man installerar speciell drivrutin från den CD som följer med kabeln. Jag har själv inte provat det än.

 

Om man beställer den av återförsäljare måste man envist hävda att kabeln existerar (den finns på www.epson.uk.co) eftersom svenska återförsäljare har svårt att hitta den i sina listor pga gamla artikelnummer

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag bugar och bockar för upplysningen! Det hjälper en och annan förtvivlad ägare av Epsons lite äldre men dyrare skrivare för A3 och större.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...