Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

imac crt: vilken hårdisk?


MahdiM

Rekommendera Poster

Jag kör med en 120 GB (en "Western Digital Caviar SE 120GB/IDE100" tror jag det är) med 8mb cache i min iMac DV 400! Det bästa är ju en med 8mb cache, datorn blir en aning kvickare känns det som. Just 120 giggarna tycker jag har väldigt bra pris just nu....

länk till pricerunner

men vilken kontakt typ? IDE? SCSI? ULTRA ATA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en 120 GB (en "Western Digital Caviar SE 120GB/IDE100" tror jag det är) med 8mb cache i min iMac DV 400! Det bästa är ju en med 8mb cache, datorn blir en aning kvickare känns det som. Just 120 giggarna tycker jag har väldigt bra pris just nu....

länk till pricerunner

men vilken kontakt typ? IDE? SCSI? ULTRA ATA?

IDE 100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en 120 GB (en "Western Digital Caviar SE 120GB/IDE100" tror jag det är) med 8mb cache i min iMac DV 400! Det bästa är ju en med 8mb cache, datorn blir en aning kvickare känns det som. Just 120 giggarna tycker jag har väldigt bra pris just nu....

länk till pricerunner

men vilken kontakt typ? IDE? SCSI? ULTRA ATA?

IDE 100

hur mycket ram har du då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en 120 GB (en "Western Digital Caviar SE 120GB/IDE100" tror jag det är) med 8mb cache i min iMac DV 400! Det bästa är ju en med 8mb cache, datorn blir en aning kvickare känns det som. Just 120 giggarna tycker jag har väldigt bra pris just nu....

länk till pricerunner

och låter den mycket?

Inte så att man stör sig på den, men den låter väl lite mer än min förra hårddisk som var en 30 GB Fujitsu silent. Iofs är jag kanske inte den rätta att svara på om nåt låter mycket...jag är nämligen inte så känslig för ljud. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en 120 GB (en "Western Digital Caviar SE 120GB/IDE100" tror jag det är) med 8mb cache i min iMac DV 400! Det bästa är ju en med 8mb cache, datorn blir en aning kvickare känns det som. Just 120 giggarna tycker jag har väldigt bra pris just nu....

länk till pricerunner

men vilken kontakt typ? IDE? SCSI? ULTRA ATA?

IDE 100

hur mycket ram har du då?

512

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en 120 GB (en "Western Digital Caviar SE 120GB/IDE100" tror jag det är) med 8mb cache i min iMac DV 400! Det bästa är ju en med 8mb cache, datorn blir en aning kvickare känns det som. Just 120 giggarna tycker jag har väldigt bra pris just nu....

länk till pricerunner

men vilken kontakt typ? IDE? SCSI? ULTRA ATA?

IDE 100

hur mycket ram har du då?

512

och system?

går det snabbt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och system?

går det snabbt?

Kör med 10.2.8. Det går väl sådär snabbt som man kan förvänta sig av en 400 MHz G3..... ;)

Nämen, det går snabbare än med den förra disken iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och system?

går det snabbt?

Kör med 10.2.8. Det går väl sådär snabbt som man kan förvänta sig av en 400 MHz G3..... ;)

Nämen, det går snabbare än med den förra disken iaf.

ok tack. då blir det av att uppgradera när man väl får datorn. kanske säljer xboxen för att få pengar. vad använder du som externt lagrings medium? fickminne? diskettstation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och system?

går det snabbt?

Kör med 10.2.8. Det går väl sådär snabbt som man kan förvänta sig av en 400 MHz G3..... ;)

Nämen, det går snabbare än med den förra disken iaf.

ok tack. då blir det av att uppgradera när man väl får datorn. kanske säljer xboxen för att få pengar. vad använder du som externt lagrings medium? fickminne? diskettstation?

Inget alls. Fast jag ska troligt vis skaffa ett FireWire chassi till 30 giggaren någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och system?

går det snabbt?

Kör med 10.2.8. Det går väl sådär snabbt som man kan förvänta sig av en 400 MHz G3..... ;)

Nämen, det går snabbare än med den förra disken iaf.

http://se.pricerunner.com/computing/storag.../157521/details

vad tror du om en sån här? jag vill ha en tyst hårdisk.

Den verkar bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och system?

går det snabbt?

Kör med 10.2.8. Det går väl sådär snabbt som man kan förvänta sig av en 400 MHz G3..... ;)

Nämen, det går snabbare än med den förra disken iaf.

http://se.pricerunner.com/computing/storag.../157521/details

vad tror du om en sån här? jag vill ha en tyst hårdisk.

Den verkar bra!

tackar för att du hjälper mitt självförtroende!

 

 

två personer fyller en hel tråd! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och system?

går det snabbt?

Kör med 10.2.8. Det går väl sådär snabbt som man kan förvänta sig av en 400 MHz G3..... ;)

Nämen, det går snabbare än med den förra disken iaf.

http://se.pricerunner.com/computing/storag.../157521/details

vad tror du om en sån här? jag vill ha en tyst hårdisk.

Den verkar bra!

tackar för att du hjälper mitt självförtroende!

 

 

två personer fyller en hel tråd! :D

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl om det sitter 5400rpm eller 7200rpm i en iMac. De lågvarviga diskarna ger ju sämre prestanda men mindre värmeutveckling.

 

Om det är en 120GB 7200rpm disk du är ute efter kan jag varmt rekommendera Seagate Barracuda 7200V. Det är nog marknadens tystaste 120GB disk, 25dBA. Prestandan är likvärdig med andra fabrikat och modeller. Välj dock gärna 8mb cache så får du 3 års garranti och något bättre prestanda för stora mängder "småfiler" än med 2mb cache (1 års garranti).

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl om det sitter 5400rpm eller 7200rpm i en iMac. De lågvarviga diskarna ger ju sämre prestanda men mindre värmeutveckling.

 

 

Hard drive (1)

80GB Ultra ATA/100; 7200 rpm

 

http://www.apple.com/imac/specs.html

 

r/ såg nu att det gällde en äldre version av iMac som trådskaparen frågade om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur var det att byta disk då? Enkelt eller skräckupplevelse? Var sitter den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del klagar på värmeutvecklingen detsamma gäller Xbox ovh då förespråkas 5400rpm diskarna men såvitt jag vet så har ingen XBox kraschat pga för hög värmeutvecklingen och ingen iMac heller.

 

Så köp en disk du tycker är bra Barracuda V diskarna låter väl inte så mkt har jag hört.

 

Att byta disk är enkelt vänd imacen så den står med skärmen neråt skruva bort "underredet" lossa "skydds nätet" innanför och sen ser du disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur var det att  byta disk då? Enkelt eller skräckupplevelse? Var sitter den?

har inte gjort det, men det verkar som maccis säger, enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man lossat de 6 skruvarna på bakstycket, så sitter den fast där framme! Hur lossar man den där då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man lossat de 6 skruvarna på bakstycket, så sitter den fast där framme! Hur lossar man den där då?

Själva hållaren med cd/dvd och disk sitter med fyra skruvar (eller så var de två) se till o ha en magnetmejsel när ni ska ta loss o sätta tbx skruvarna det underlättar mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
En del klagar på värmeutvecklingen detsamma gäller Xbox ovh då förespråkas 5400rpm diskarna men såvitt jag vet så har ingen XBox kraschat pga för hög värmeutvecklingen och ingen iMac heller.

 

Så köp en disk du tycker är bra Barracuda V diskarna låter väl inte så mkt har jag hört.

 

Att byta disk är enkelt vänd imacen så den står med skärmen neråt skruva bort "underredet" lossa "skydds nätet" innanför och sen ser du disken.

är det lika enkelt med ram? och går det att använda SDRAM 133? och kan man använda vilka IDE diskar som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det går att använda 133 MHz SDFRAM i min iMac G3 600MHz

 

ramminne byter du genom serviceluckan, vilket är mycket smidigt, kräver dessutom inga verktyg, kanske ett mynt bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...