Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Jag blir gaaalen

NettanPlattan

Recommended Posts

NettanPlattan

Har kört X 2.3 i två månader snart och jag har fortfarande inte klurat ut hur i all värld man hoppar mellan mapparna utan att först aktivera den med musen. Snälla, jobba går ju hur långsamt som helst nu. Hjäälp!

Nu hänger jag inte med :lol:

Hoppar mellan mapparna?

Du kan ju skapa alias om det är program du vill nå snabbt och ha dem i Dockan.

Blir Dockan proppfull finns program som gör samma tjänst som Dockan.

Men det var kanske inte så du menar....

Jag vet inte heller riktigt vad du menar men funkar det inte o skriva in ex M om du vill hoppa till Mapp1 och sen använda pilarna om du vill gå till någon bredvid?

Anders Lundberg

Först: Byt till kolumnvy, sen gör du som maccis säger: skriv in första bokstaven i mappnamnet, och tryck dig fram till rätt mapp med piltangenterna. Du kan också bara flytta runt markeringen med piltangenterna hela tiden, men ska du bläddra ner några tiotal mappar så kanske inte det direkt är tidssparande...

Eller menade du något annat?

NettanPlattan
Nu hänger jag inte med :lol:

Hoppar mellan mapparna?

Du kan ju skapa alias om det är program du vill nå snabbt och ha dem i Dockan.

Blir Dockan proppfull finns program som gör samma tjänst som Dockan.

Men det var kanske inte så du menar....

Jo, lite luddigt formulerat kanske. Jag menar när man är inne i ett program och ska t ex montera in en bildfil och tar då kommando O och sen ska fortsätta därifrån för att leta upp filen. Hm, förstår du nu?

Det finns ju en liten "flik" man kan fälla ner i öppna & spara dialogrutorna så man kan bläddra runt på disken.

Det är en pilupp oftast med blå bakgrund klicka på den så kan du navigera.

NettanPlattan
Först: Byt till kolumnvy, sen gör du som maccis säger: skriv in första bokstaven i mappnamnet, och tryck dig fram till rätt mapp med piltangenterna. Du kan också bara flytta runt markeringen med piltangenterna hela tiden, men ska du bläddra ner några tiotal mappar så kanske inte det direkt är tidssparande...

Eller menade du något annat?

Visst det går men först måste jag aktivera fönstret med musen å då är kan man ju lika gärna fortsätta och "klicka med musen".

NettanPlattan

ha, ha av nån anledning så bara kom jag på det efter mycket mixtrande av olika kommandon på tangentbordet. Om man trycker på tabben så går det att komma ner i rutorna under för att sedan fortsätta med piltangenterna eller "skriva". Så typiskt!!! :D

Ibland är det enklare än vad man tror, Mac ska vara enkel ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...