Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken IDE Intern Hårdisk ?


poppop

Rekommendera Poster

Jag vill köpa ny hårddisk, dels för att jag vill ha en större, dels för att jag tror min nuvarande inte mår så bra! När jag körde med 9.2 så fick jag ofta det berömda blinkande frågetecknet samt att hårddisken sade Tut Tut när jag startade datorn. Nu får jag ofta problem när jag startar från 9.1 för att sedan byta startdisk till X... Också då får jag Tut Tut samt gråruta. Jag får starta om datorn flera gånger innan den hittar OS. Men nu vill jag alltså ha en ny hårddisk, och jag undrar om ni har några tips på en bra och billig intern 120 GB IDE-Hårddisk!? Nån som nyligen köpt nån till ett bra pris?

Jag har en Power Mac G4 533.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa vilken ATA-hårddisk du vill från vilken lågbudget-pc-affär som helst. IBM/Hitachi gör bra, billiga diskar enligt mig. Seagate gör tystast diskar. Kolla Inet Data, Microstore m.m om du finns i Gbg (men de har även nätförsäljning. På nätet kan du beställa lite överallt; Dustin, JME, Macoteket m.fl.

Det finns fler som jag hoppas kommer till information i fler inlägg i denna tråd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskjungeln kan vara tät, men tänk lite på hastigheter också, snabbare hårddiskar är ofta dyrare också, men du kanske vill syssla med video eller liknande och då är en snabb hårddisk att rekommendera (ju högre siffra desto bättre).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en disskussion nånstans att IBM diskarna skulle vara oberäkneliga och kanske tom krasha rätt som det var.

Har själv stoppet i en IBM 120/7200 och är såklart lite fundersam ..någon som känner igen resonemanget ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en 80 GB IBM-hårddisk länge nu och har inga problem, nog mycket snack bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en disskussion nånstans att IBM diskarna skulle vara oberäkneliga och kanske tom krasha rätt som det var.

Har själv stoppet i en IBM 120/7200 och är såklart lite fundersam ..någon som känner igen resonemanget ?

 

har hört detsamma. Men jag vet inget, eftersom jag inte har nån själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Såg en disskussion nånstans att IBM diskarna skulle vara oberäkneliga och kanske tom krasha rätt som det var.

Har själv stoppet i en IBM 120/7200 och är såklart lite fundersam ..någon som känner igen resonemanget ?

Jag har för mig att det handlade om att IBM avrådde från att använda de diskarna i servrar som står på dygnet runt, de var inte designade för det tydligen. Med andra ord hänger det lite på vad man ska göra med sin dator ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon! Då återstår bara frågan om det skall vara en seriell ATA eller inte! Hittade billiga diskar på webhallen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon! Då återstår bara frågan om det skall vara en seriell ATA eller inte! Hittade billiga diskar på webhallen...

Vanlig ATA ska det vara. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många varianter av hårddiskar finns det egenligen?

Vore kul att veta skillnaden mellan dessa "vanlig ATA" och "seriell ATA"

 

De senaste G5:orna kommer ju med ännu en variant. :(

Eller är det i dem det sitter Seriell ATA..

 

 

Nils

Ännu en grej att skriva en artikel om i Mac World.

Inte lätt för en "grön" att veta vad som är vad, och vad som sitter i vilken Mac. :eeeh:

 

 

Fick editera lite efter ha läst på lite i Macotekets lista över hårddiskar. :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en disskussion nånstans att IBM diskarna skulle vara oberäkneliga och kanske tom krasha rätt som det var.

Har själv stoppet i en IBM 120/7200 och är såklart lite fundersam ..någon som känner igen resonemanget ?

Ja framförallt IBMs fabrik i Ungern hade en högre felfrekvens än vad som är normalt. Jag vet inte säkert men tror att fabriken är nedlagd. Dessutom har IBM sålt hårddisktillverkningen till Hitachi.

 

Seagate och Western Digital är bra grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser att G4 hanterar max 120GB.

Innebär det att man kan ha 2 x 120GB då det finns plats för två diskar i G4:an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser att G4 hanterar max 120GB.

Innebär det att man kan ha 2 x 120GB då det finns plats för två diskar i G4:an?

Det stämmer! Men Det går att kringgå detta genom att sätta in en stor disk,ex. 250GB i en nyare Mac t.ex. MDD som klarar större diskar än 120GB. Man partitionerar den i delar mindre än 120gig och sätter tillbaka den i den äldre datorn. Vips så har man 250Gb diskutrymme på en hårddisk. Sätter man in en 250Gb disk i en maskin som inte klarar mer än 120gb så läser den disken som en 120Gb disk. Det är inte säkert att det fungerar på alla äldre macar men jag har läst om folk som gjort detta på en Cube, Powermac G4 m.fl.

 

Alla hårddiskar med de klassiska kontakterna, en bred kabel för att koppla in den till moderkortet och en mindre kabel för att ge den ström är antingen ATA/33, ATA/66, ATA/100 eller ATA/133 eller äldre standarder för b.l.a Beige G3. Första G4:an med PCI grafik hade ATA/33. De som kom efter hade ATA/66 buss och MDD:n var den första macen med ATA/100 (har både ATA/66 och ATA/100). Dom flesta macar med upp till ATA/100 klarar max 120GB diskar förutom MDD och FW800 G4:orna som kan ha större diskar.

opened_connected_243x170.jpg

 

Powermac G5 har den senaste ATA tekniken som kallas Serial ATA (ATA/150) och den skiljer sig från tidigare ATA system genom att ha en väldigt liten kontakt för dataöverföringen och att den endast stöder en hårddisk per kabel jämfört med tidigare ATA standarder då man kunde koppla in upp till två diskar på en kabel.

Bilder på G5:ans S-ATA: HÄR och HÄR

 

Hoppas det redde ut begreppen lite i alla fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många varianter av hårddiskar finns det egenligen?

Vore kul att veta skillnaden mellan dessa "vanlig ATA" och "seriell ATA"

 

De senaste G5:orna kommer ju med ännu en variant. :(

Eller är det i dem det sitter Seriell ATA..

 

 

Nils

Ännu en grej att skriva en artikel om i Mac World.

Inte lätt för en "grön" att veta vad som är vad, och vad som sitter i vilken Mac.  :eeeh:

 

 

Fick editera lite efter ha läst på lite i Macotekets lista över hårddiskar. :sorry:

Tips om man vill plugga ATA http://www.kjell.com/kjellfakta/ide_ata/ & http://www.kjell.com/kjellfakta/sata/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Det går att kringgå detta genom att sätta in en stor disk,ex. 250GB i en nyare Mac t.ex. MDD som klarar större diskar än 120GB. Man partitionerar den i delar mindre än 120gig och sätter tillbaka den i den äldre datorn. Vips så har man 250Gb diskutrymme på en hårddisk

Smart! Då gäller det bara att hitta nån med nyare mac!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tips om man vill plugga ATA http://www.kjell.com/kjellfakta/ide_ata/ & http://www.kjell.com/kjellfakta/sata/

Så nu vet man lite mer :D

 

Har inte riktigt fattat att IDE och ATA var samma sak.

Seriell ATA var ju betydligt bättre grejer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...