Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systemskifte


Björn Nordström

Rekommendera Poster

Björn Nordström

Snart kommer Panther och då kommer nog många som läser MW och på detta forumet att vilja byta upp sig. Men när man ska installera ett nytt system finns det en hel del att tänka på. Hur gör man för att behålla sina mail, e-postadresser, kalender, bokmärken mm. Hur för man bäst över sitt iPhoto- och iTunesbibliotek.

 

Hur gör man för att installera ett nytt system? Kan man installera Panther ovanpå Jaguaren och behålla alla sina program, filer och bibliotek eller är en ren installation att föredra? Bör man grundformattera hårddisken och nollställa data innan installation?

 

En guide eller steg-för-steg- artikel i MW?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att göra en uppgradering av systemet ovanpå befintligt jaguar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag jag inte, men jag tror inte att du behöver tänka på att bevara några inställningar för Mail osv.

Det är nog bara att installera in det ovanpå Jaguaren och allt bibehålls i Mail mm.

 

Men visst, en artikel i MacWorld är aldrig fel, finns nog många som ställer sig samma fråga som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj där hann visst Magnus före :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekommendera att inte bara rakt av uppgradera utan i så fall göra en archive install. Då behålls alla dina inställningar, dokument och program. Något enstaka program kan behöva en ominstallation efter en archive install men inte mycket. Du får däremot en helt ny ren systemmapp vilket kan vara lite skönt.

 

Jag kommer dock att göra en clean install eftersom mitt användarkonto ändå beter sig lite underligt just nu. När jag gör en clean install brukar jag spara min usermapp och librarymappen och applicationsmappen och flytta över saker från dem (inte en och en men nästan). Sen blir det lite plockande och ominstallerande men det tycker jag att jag får igen genom ett responsivt och stabilt system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med drivrutiner till skrivare, skanner och ritplattor mm?

Kommer det att fungera i Panther eller ska man vänta tills respektive leverantör av kringutrustningen har kommit ut med nya drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur blir det med drivrutiner till skrivare, skanner och ritplattor mm?

Kommer det att fungera i Panther eller ska man vänta tills respektive leverantör av kringutrustningen har kommit ut med nya drivrutiner?

Det kan vara lite lurigt med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man möjlighet så skulle man ta och göra en Carbon Copy Cloner av sin nuvarande hårddisk.

Lägga den på en annan hårddisk eller extern dito.

 

Formattera om och partionera i två delar, lägga tillbaka Jaguaren på den ena partitionen och installera Panther på den andra.

Så har man förvissat sig om att inte behöva tänka på om drivrutiner och annat inte hänger med.

 

Men visst blir det bökigt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Anledningen till att jag tog upp ämnet är bland annat för att jag själv brukar formatera hårddisken någon gång per år och installera om alla program. Ämnet kunde alltså vara intressant även när man vill göra "stora vårstädningen" och installerar om system + program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag tog upp ämnet är bland annat för att jag själv brukar formatera hårddisken någon gång per år och installera om alla program. Ämnet kunde alltså vara intressant även när man vill göra "stora vårstädningen" och installerar om system + program.

Sånt kanske man skulle börja med, städa :D

Det är också roligt att köpa en större disk och sätta in,

men då får man förstås ännu mer att städa nästa år :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Även om något som verkar krångligt är väldigt lätt egentligen, så förtjänar det att lyftas fram. Jag tycker det är en bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag tog upp ämnet är bland annat för att jag själv brukar formatera hårddisken någon gång per år och installera om alla program. Ämnet kunde alltså vara intressant även när man vill göra "stora vårstädningen" och installerar om system + program.

Jag vet inte hur det är med Mac OS X då jag bara kört det drygt ett år, men jag har tidigare aldrig formatterat om mina diskar för att installera om systemet. Jag har hållit på med Mac aktivt sedan 1986 och köpte min första egna 1987. Men kanske är det så att OS X gör att man måste vara mer "teknisk" och hålla på att installera om och bråka än tidigare system som ofta gick att uppdatera över existerande system och sen var det klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett smart sätt få en backup av hela OSX partitionen är att helt enkelt göra en Diskimage av den. Jag har använt det vid ett antal exprimentinstallationer och dylikt. Skulle det blir problem så är det bara att mounta diskimagen och klona tillbaka det gamla systemet precis som det var innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...