Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mail har fått krupp


LasseThid

Rekommendera Poster

Hej.

 

En av våra macar har fått krupp efter helgen (se bifogad skärmdump).

 

Någon aning om vad detta kan bero på?

 

Det finns ca 125 Gb ledigt på hårddisken och jag har ca 33Gb i min hemmapp och denna användare har ca 17Gb. Vi har identiska macar... :cry:

 

post-2586-1162804630_thumb.jpg

 

Vi har även kastat ca 22 Gb från hans hemmapp samt kastat ca 4000 mail från hans inkorg via vår webmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen lösning på ditt problem men vill bara säga WOW! 4000 mail? Hur mångar har han kvar i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om filen "~/Bibliotek/Mail/Envelope Index" blir korrupt kan den orsaka detta felet.

Man kan slänga den filen och när du startar Mail nästa gång så kommer den "importera" dina mail igen (fast den egentligen bara gör ett nytt index på vad som finns där).

 

Rekommenderar dock att du gör en backup av "~/Bibliotek/Mail" först dock ifall något oförutsett händer.

 

Att ha så många mail i inboxen är nog inte att rekommendera. Orkar man inte sortera kan man alltid skapa mailmappar för 2004, 2005 etc för att få bort gamla mail från inboxen åtminstone.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen.

 

Jag kastade plisten för mail i preferences och skapade ett nytt konto vilket löste problemet. Dock blev det ju soprent i hans mail eftersom vi raderade alla 8.800 mail som låg på mailservern via webmailen... :lol:

 

Vet inte riktigt varför mailen låg kvar på mailservern trots att de var kastade i mail...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt varför mailen låg kvar på mailservern trots att de var kastade i mail...

428396[/snapback]

 

Det ställer man in i Mail, inställningar, konton, brevlådefunktioner. Jag har valt att mina kastade email tas bort efter en månad:

post-11275-1162919327_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget mailprogram tycker om att man har för mycket mail i en och samma mapp. Det är samma problem i Outlook på PC, som i Entourage som i Apple Mail. Men vad som händer när man har för många mail i en mapp är lite olika beroende på program. Entourage börjar tex låta bli att visa en del mail, medan Apple Mail kan få en hel del konstiga effekter, tex tomma lådor.

 

Man bör alltså dela upp mailen i lådor, speciellt skickat-mappen som gärna blir full. Jag har en Skickat 2004, Skickat 2005 osv. Man kan göra samma sak med inkorgen om man inte tycker om att sortera sina mail.

 

Har man allt på en server kan man sortera med webmail eller tex Firebird som klarar fler mail i samma mapp (men får fortfarande problem om det är för många)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...