Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Handen på hjärtat...


CyberPet

  

32 medlemmar har röstat

  1. 1. Handen på hjärtat...

    • Ja
      1
    • Nej
      26
    • Vi kör med OEM
      1


Rekommendera Poster

Apple har ju egentligen alltid haft en licens per maskin, men många köper oftast bara en licens och installerar på sin stationära och sin bärbara dator. Nu listar Apple priser för familj och företag förutom för enskilda.

 

Så samvetsfrågan är till dig som har fler än en Mac:

 

Kommer du att köpa en licens till varje maskin när Panther (10.3) kommer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig med min fot, nån djävla måtta får det va.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det inte aktuellt,min andra mac vill inte Os X alls,PM 7100.Men aldrig att köpte extra licenser om jag behövde.Har jag köpt ett program så har jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte finns någon teknisk begränsnig att ha samma CD på flera datorer (som i M$ Office), så kommer jag inte köpa mer än en CD.

Jag tycker nämligen att om man äger något så ska man få använda det hur man vill. Det tycker jag även gäller musik eller allt annat. Om man har en musik-CD ska man få rippa den eller kopiera den hur man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

To clarify: Panther's license is the same as the license for Jaguar. A single Panther license legally allows you to install Panther on a single computer. A Panther "family" license legally allows you to install Panther on up to five computers in the same family household. If you have two computers (a G5 and a PowerBook, for example), if you want to remain "legit," you need to purchase two single licenses or a single family license.

 

Då misstänker jag att man kan få problem om man dockar sin bärbara till sin stationära.

Är det så att de gömt in nån id-kod i sina program så blir det intressant att se vad som händer.

 

Jag råkar ha köpt Speed Download och där står att den gäller för en dator.

Vilket jag naturligtvis inte reflekterade över utan har installerat på min iBook samt på min stationära.

Häromveckan förenade jag dem med Firewire och lät iBooken dyka upp på G4:an skrivbord.

Gjorde en del arbeten, och lät dem hänga ihop efter det, senare på kvällen gjorde jag några nerladdningar i G4:an

och det vart inte problem med första nedtagningen, men när nästa skulle göras poppade det upp ett fönster som talade

om för mig att SpeedDownload detekterat att programmet fanns i två upplagor i min dator och kommer därför att nu avslutas.

Popp, så vart det borta, helsike tänkte jag, det har jag inte alls. Sen slog det mig att jag hade det i iBooken.

Drog ner iBookavbilden i papperskorgen och försökte igen.

 

Nej samma ruta dök upp igen och programmet stängdes ner, funderade en stund och gjorde sen omstart.

Sen fungerade det igen!

 

Så nåt lurt kan de ha lagt in för att känna av om programmet dyker upp i en annan dator.

:devil:

 

Har ju nu samma upplaga av Jaguar i bägge Macarna, men utvecklingen kan ju ha gjorts nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag hade haft mer än en dator så skulle jag inte ha haft råd att köpa fler än en licens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en underlig historia det där.

 

Alltså, t.ex:

Om du köper Per Gessles nya platta så måste du köpa en skiva för varje cd-spelare du tänker spela musiken ifrån.

 

(?)

 

Nej, det finns ingen logik i det resonemanget, jag tycker nästan att det är äckligt girigt.

 

:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en underlig historia det där.

 

Alltså, t.ex:

Om du köper Per Gessles nya platta så finns ingen logik i det resonemanget, måste du spela musiken?

 

 

Nej, jag tycker det är äckligt.

 

:angry:

:angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en underlig historia det där.

 

Alltså, t.ex:

Om du köper Per Gessles nya platta så måste du köpa en skiva för varje cd-spelare du tänker spela musiken ifrån.

 

(?)

 

Nej, det finns ingen logik i det resonemanget, jag tycker nästan att det är äckligt girigt.

 

:angry:

lite logik är det... Per Gessle kan inte spela på två cd-spelare samtidigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då misstänker jag att man kan få problem om man dockar sin bärbara till sin stationära.

Är det så att de gömt in nån id-kod i sina program så blir det intressant att se vad som händer.

 

Händer när programen hittar samma sn på andra datorer i nätverket

mig veterligen har inte mac os något sn eller är det nytt från och med 10.3

 

alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, skulle jag ha mer än en Mac så skulle jag iaf inte köpa flera licenser, jag tycker att det får finnas någon jävla måtta på snikheten. Apple tjänar asfett med stålar iaf på hårdvaran som man köper ifrån dom.

 

Tyvärr tror jag inte att det dröjer längre innan Apple upptäcker samma sak som Microsoft gjorde, dvs att familjer och hushåll med fler datorer i hemmet använder samma licens för allihopa, därav produktaktiveringen som Microsoft införde iom Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

To clarify: Panther's license is the same as the license for Jaguar.

Detta tolkar jag att om jag har köpt två datorer med Jaguar, och sedan köper en Panther så har man två licenser av Panther.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig i livet att jag köpte fler än en licens! Nu får de ge sig!!!! :angry::angry::angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte finns någon teknisk begränsnig att ha samma CD på flera datorer (som i M$ Office), så kommer jag inte köpa mer än en CD.

Jag tycker nämligen att om man äger något så ska man få använda det hur man vill. Det tycker jag även gäller musik eller allt annat. Om man har en musik-CD ska man få rippa den eller kopiera den hur man vill.

ja det borde va lite som hårdvarunycklarna till Logic å Cubase mfl...

man får installera på hur många maskiner man vill, men man måste ha nyckeln för att

det ska funka... så i praktiken kan man ju ändå bara använda det på en

burk åt gången....

 

jag e fett sur ändå, köpte en pb å fick med jaguar... borde ju få Panther, det e ju bara ett halvår sen!

 

sånt här uppuntrar till olagliga kopior.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...