Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar inte tecknet ~ (Tilde) på tangentbordet


Foxygox

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett apple svenskt tangentbord men hittar inte knappen ~ på det??

Den knappen ska användas mycket i progammet Aperture så om ni kan hjälpa

mig så fort som möjligt och tala om var den finns skulle jag bli mycket tacksam!

 

Mvh/ Josephine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öppna programmet "tangentbordsvisning" på din dator

 

där ser du vart alla tecken är utplacerade på ditt tangentbord.

 

 

tangentbordsvisning aktiverar du under internationellt och indatameny i systeminställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, det här hjälper dig nog inte så mycket - jag har utökat amerikanskt tangentbord (så att man kan komma åt alla latinska tecken - och mer - med enkla knapptryckningar, praktiskt för dtp etc). Där finns det i alla fall på SHIFT + knappen närmast shift på vänstra sidan.

 

Annars så öppna tangentbordsöversikt under flaggan i övre högra hörnet (måste vara iklickad under inställningar/internationellt/tangentbordsnånting). Alltid praktiskt att ha tillhanda när man söker ett speciellt tecken, så man kan leta upp det på tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men jag har ett problem relaterat till just 'Tilde'.

Jag är van Windows användare, och använder kombinationen "alt+tab" väldigt ofta. Jag har läst att motsvarigheten till denna funktion i macen ska vara cmd+tab eller cmb+tilde. Eftersom jag inte har en tilde-knapp på tangentbordet (?) undrar jag hur jag ska göra för att "tabba" mellan alla fönster i en och samma applikation. Jag har googlat på problemet och hittat att man ska använda "§" tangenten, DVS den under esc. Detta funkar inte för mig, iaf inte i messenger eller Firefox.

Finns det någon lösning på problemet?

 

Tack på förhand.

 

P.S. Jag sitter på en Macbook Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd, men jag har ett problem relaterat till just 'Tilde'.

Jag är van Windows användare, och använder kombinationen "alt+tab" väldigt ofta. Jag har läst att motsvarigheten till denna funktion i macen ska vara cmd+tab eller cmb+tilde. Eftersom jag inte har en tilde-knapp på tangentbordet (?) undrar jag hur jag ska göra för att "tabba" mellan alla fönster i en och samma applikation. Jag har googlat på problemet och hittat att man ska använda "§" tangenten, DVS den under esc. Detta funkar inte för mig, iaf inte i messenger eller Firefox.

Finns det någon lösning på problemet?

 

Tack på förhand.

 

P.S. Jag sitter på en Macbook Pro.

 

du tabbar mellan fönster inom samma program med äpple < och > på en mac...glöm de andra märkliga tipsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du tabbar mellan fönster inom samma program med äpple < och > på en mac...glöm de andra märkliga tipsen.

 

Där ser man! Hade jag ingen aning om =) Mycket användbart när man sitter med flera pdf:er uppe samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...