Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur gömmer man program i Dockan?


02simond

Rekommendera Poster

Hej

Hur gör man så att program som är öppna inte syns i Dockan?

Jag har nämligen ett program som startas automatiskt varje gång jag startar datorn och jag vill inte att det ska synas i Dockan.

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att få ett program som är öppet att inte synas i dockan (Inte vad jag lyckats med i alla fall) Detta gäller dock inte för dashboard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vissa program går det att ställa in i inställningarna om ikonen ska finnas i dockan eller inte. Speciellt program som "går i bakgrunden", som t.ex. dyndns update client.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du högerklicka på ett program, väljer "visa paketets innehåll"

 

öppnar mappen resources och i den öppnar filen info.plist med textediteraren

och lägger till dessa rader :

 

<key>LSUIElement</key>

<string>1</string>

 

så visas inte ikonen i vissa program.

 

Testade det just med schack, och det startade utan ikon i dockan. dock så kunde man inte komma åt menyn i övre hörnet..

 

så det var kanske ingen bra idé ändå... :whistling:

 

Edit: Du måste flytta programmet efter du ändrat info.plist filen, tex till skrivbordet, sen tillbaka till programm mappen igen. Dock så verkar det inte funka alls att komma åt menyn när man gör detta, testat på tre program nu. synd..

 

Edit: Testade med Adium nu, funka där med. men utan meny.. faan va synd.. jaja.. :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar.

jag har faktiskt testat det med att ändra ino.plist, jag kommer inte ihåg om det funkade för mig att se meny där uppe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag verkar inte få det att funka, den tar inte bort programmen från dockan.

Är det nån som testat programmet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva Dockless  :ThumbsUp:

426942[/snapback]

 

Använd INTE Dockless.. För det första så tar den oxå bort övre menyn..

sen så är det projektet avslutat, och är allmänt buggigt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd INTE Dockless.. För det första så tar den oxå bort övre menyn..

sen så är det projektet avslutat, och är allmänt buggigt..

427026[/snapback]

 

Om jag fattar det rätt så gör Dockless samma sak som du beskrev, dvs lägger till "LSUIElement" i Info.plist filen. Nåt annat sätt att få ett program att inte synas i dockan finns nog inte, och tyvärr så är väl en av "biverkningarna" att programets meny försvinner.

Sen om programmet är buggat vet jag inget om, det har alltid funkat och gjort det de ska göra utan problem för mig iallafall. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

synd, nån borde i alla fall göra ett program som funkar. Och som inte tar bort menyn däruppe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in på System Preferences -> Accounts -> Login items. Där finns det som autostartar vid login listat. Välj i checkboxen bredvid om de ska gömmas eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Någon som vet om det går att dölja autostartande program? T.ex. om jag vill ha autostart på Mail men inte vill att fönstret ska öppnas varje gång jag startar datorn utan bara att den lägger sig i dock?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...