Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Död iBook

magnus

Recommended Posts

Fick ett tiotal kernel panics samt skumma hängningar. Slutligen dog min iBook idag… När jag försöker start från antingen hd eller cd så händer nada. Hör uppstartsljudet (som låter som vanligt), men sedan händer inget. Inte ens skärmen sätts igång…

Vilken iBook har du?

Känn om minnena sitter ordentligt på plats, men jag tror inte att det är det som är felet.

Kan du höra om hårddisken drar igång. Kan ju vara så att det är skärmen det är fel på.

Min iBook var inne för skärmbyte, det var brott i kablaget eller liknande, prova och vicka på skärmen

och se om det händer något. I mitt fall var det ju bakgrundsbelysningen.

Kolla om skärmen verkligen är helsvart, jag kunde ju skymta att det var något på skärmen, om än så vagt.

Fick igång eländet igen… Det verkar som det är något glapp i burken. Datorn kraschar eller fimpar skärmen om jag t ex lyfter upp den från bordet. Kuligt nog så han jag i desperation formatera burken innan… Nu ska jag ringa och kolla vad det kostar att laga… Garantin gick såklart ut för ca två månader sedan, har iofs kanske extra Apple Care, kommer inte ihåg…

Det är för övrigt en 12-tummare på 700 med Combo… 16 Vram-modellen.

>> Poca

Blev det en dyr operation för din "snöflinga"?

Min iBook 500 är 2 år och jag var klok nog att teckna ett AppleCare, och det har jag utnyttjad

två ggr nu, första gången fick jag bytt ut min Airport Basstation (som ingick i köpet)

och nu då skärmen. Har inte kostat mig ett öre! (ja AppleCare kostade ju)

När min Airport la av ringde jag Apple, och det kom hem en ny med bud (TNT) men

med iBooken åkte jag in till MacForum i Göteborg.

Tog en vecka, men det var det värt att få en sprillans ny skärm.

Den förra hade börjat krackelera lite grann i i skalet tyckte jag :lol:

Det gör vi ju alla när vi blir gamla ;)

Skulle tro att du har något glapp eller brott i din med, trist :(

…well, ett nedslående samtal senare kan man konstatera att Apple ej vet ifall jag har Apple Care eller ej, jag måste helt enkelt skicka något att leta i källarlokalen 50 mil härfrån. Att skicka in den för check på Apple kostar ca 1000 kr…

Kolla upp om du har apple care, om inte får du väl försöka rota lite själv ;)

Har du kör Apple Hardware test skivan? Nu förstår jag varför du aldrig dök upp på icqn igen :(

…nepps har jag inte gjort. får försöka fixa lite tid till det… Just nu sitter jag på en gammal iMac och orkar inte installera icq igen.

Hardware test hittade inget fel, men när jag lyfte datorn så flimrade skärmen till och sedan kraschade den… Känns som uppenbart glapp eller nått.

Det är samma taxa på MacForum här i Göteborg, och det var en av anledningarna att jag köpte ett AppleCareavtal.

Mitt AppleCare kom ju i en kartong minnehållande en CD-skiva, TechTool de luxe, har du den så har du kanske

också garantin. Sen följde det med en liten "bok" och den måste du ha där dina uppgifter står.

Men visst måste Apple veta om du har ett avtal, frågar de inte efter iD-koden på iBooken?

Man måste ju först ringa till Apple för att få ett inlämningsnummer som man sen skall visa upp på

den verkstad man önskar lämna in den. På MacForum lyfte han på tangentbordet och läste av streckkoderna

som finns där, minns inte om han läste av båda lapparna som finns där, med det är datorns id-nummer.

Hardware test hittade inget fel, men när jag lyfte datorn så flimrade skärmen till och sedan kraschade den… Känns som uppenbart glapp eller nått.

Kan du inte lyfta bort tangentbordet och kolla under platsen för airport om de är något uppenbart glapp? Jag kan kolla på min sen om jag ser något som ev kan glappa.

Det är inte batteriet som är glappt?

Skurvade lite tidigare idag men såg inget misstänkt. orkade dock inte gräva särskilt långt. Det är samma problem med burken oavsett om jag kör batteri eller nät…

Ca 7 samtal senare med Apple så fick jag välsignelsen att lämna in iBooken på min Apple Care-garanti (som jag visst hade köpt, men ej aktiverat inom ett år så därför var det extra krångligt och endast en person på Apple i hela avlånga Sverige som kunde aktivera). Nu är den på väg till Holland och kommer förhoppningsvis tillbaka frisk och kry, möjligtivs med en sötaktig rök pyrande ur cd-slotten… :D

Enligt Data distribution som tog hand om ärendet var det problem med både logikkort och något okänt chip…

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...