Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ställer man in behörigheter


Anders.L

Rekommendera Poster

OK, då börjar jag & hoppas att följande hamnar i rätt tråd då.

Jag har svårt att förstå hur man ställer in behörigheter etc. Alltså jag vet att man kan göra det i "konton" i "systeminställningar"

men jag fattr inte riktigt hur man skall tänka vad det gäller program å mappar och de olika hirearkierna.

Skulle tex vilja ge min grabb tillåtelse att byta stardisk utan att för den skull ge honom tillträde till alla systeminställningar och i "konton" kan man, såvitt jag förstår inte lösa det ?

 

Gav honom oxå behörighet till samtliga spel & det funkade på alla utom ett (MarbleBlast). Kollade i inforutan men lyckades inte

lösa problemet där heller.

Inser att jag är jätte nybörjare på X och kanske borde jag postat där istället ..bara att flytta isf antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du inte har något emot att jag flyttade ditt inlägg i egen tråd. Det blir lättare att se då.

 

Nu är jag inte så jättebra på Mac OS X, men jag ska be vår husexpert att kika på din fråga så får du svar väldigt snart.

 

Tack för frågan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag ska testa först, men jag tror det enklaste sättet är om du stänger av "alla inställningar" (eller vad det heter i den svenska översättningen) under konton. Sen, för att ändå tillåta t ex Startskiva så lägger du en kopia av eller ett alias till filen /System/Library/PreferencePanes/StartupDisk.prefPane i mappen /Users/[dinsonskortnamn]/Library/PreferencePanes/ (om det inte finns någon PreferencePanes-mapp så skapar du den helt enkelt). Du kan lägga in så många prefPane-filer eller alias som du vill att han skall ha åtkomst till.

 

Men som sagt, jag ska testa så det funkar först... tror du måste byta behörighet på filen först också...