Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ställer man in behörigheter


Anders.L

Rekommendera Poster

OK, då börjar jag & hoppas att följande hamnar i rätt tråd då.

Jag har svårt att förstå hur man ställer in behörigheter etc. Alltså jag vet att man kan göra det i "konton" i "systeminställningar"

men jag fattr inte riktigt hur man skall tänka vad det gäller program å mappar och de olika hirearkierna.

Skulle tex vilja ge min grabb tillåtelse att byta stardisk utan att för den skull ge honom tillträde till alla systeminställningar och i "konton" kan man, såvitt jag förstår inte lösa det ?

 

Gav honom oxå behörighet till samtliga spel & det funkade på alla utom ett (MarbleBlast). Kollade i inforutan men lyckades inte

lösa problemet där heller.

Inser att jag är jätte nybörjare på X och kanske borde jag postat där istället ..bara att flytta isf antar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du inte har något emot att jag flyttade ditt inlägg i egen tråd. Det blir lättare att se då.

 

Nu är jag inte så jättebra på Mac OS X, men jag ska be vår husexpert att kika på din fråga så får du svar väldigt snart.

 

Tack för frågan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag ska testa först, men jag tror det enklaste sättet är om du stänger av "alla inställningar" (eller vad det heter i den svenska översättningen) under konton. Sen, för att ändå tillåta t ex Startskiva så lägger du en kopia av eller ett alias till filen /System/Library/PreferencePanes/StartupDisk.prefPane i mappen /Users/[dinsonskortnamn]/Library/PreferencePanes/ (om det inte finns någon PreferencePanes-mapp så skapar du den helt enkelt). Du kan lägga in så många prefPane-filer eller alias som du vill att han skall ha åtkomst till.

 

Men som sagt, jag ska testa så det funkar först... tror du måste byta behörighet på filen först också...

 

Sen kan jag säga såhär: att hindra användare från att "kolla runt i datorn" är svårt, för att inte säga omöjligt. Att hindra dom från att köra saker är lätt. Fast det är klart, du kan ju ändra behörigheter även på den grundläggande strukturen så att användaren inte kens kan se innehållet i något annat än sin hemmapp. Men jag ska inte svära på att det är smärtfritt, och om du någonsin kör "reparera behörigheter" från installationsskivan så återställs dom.

 

Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att du ger hans konto vanlig användarstatus (dvs inga admin-rättigheter).

 

Att starta från annan startdisk löser man sedan genom att hålla ner alt-knappen under uppstarten. Detta kan man alltid göra utan lösenord (om inte själva hårddisken i sig är lösenordsskyddad).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag tror det är underförstått att han inte ska ha adminrättigheter. Men han kan fortfarande, i grundinställningen, komma åt alla inställningar, även om han inte kan ändra dom. Dessutom skulle han ju få ändra startskiva...

 

Jag har testat nu iaf, men det funkade inte som jag hade trott. Dock så finns det en annan lite mer komplicerad lösning. Du ändrar helt enkelt rättigheterna på /System/Library/PreferencePanes/ så att bara din adminanvändare för köra dom. Sen lägger du kopior av dom .prefPane-filer som du vill att din son ska ha tillgång till i hans ~/Library/PreferencePanes/

 

Problemet är väl då bara att det här kanske lät en smula svårt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade såklart sett en enklare lösning på problemet men, jag är en tuffing så ... B)

Tack, skall testa ditt tips..återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...