Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Torrent?


lisalisa

Rekommendera Poster

Fotografen har nog, liksom de flesta, sålt alla ekonomiska rättigheter till en stor bildbyrå (som Bill kanske äger, till och med) för en engångssumma. Lider knappast ekonomisk skada av att bilden används som forumavatar.

423516[/snapback]

 

Lika lite som den hypotetiske bildbyråägaren Bill lider skada av att hans mjukvara eventuellt används på ett otillbörligt sätt med hjälp av fildelning… eller?

 

Därför är en diskussion om en diskussion om fildelningens tekniska betingelser och kvalitetsmässiga beskaffenheter lite rolig… vilket jag inledde med, i mitt första inlägg i den här tråden.

 

Så antingen kan vi lägga ned diskussionen om diskussionen om diskussioner om fildelning, utifrån ett ekonomiskt perspektiv… eller så får vi helt enkelt bredda den. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 149
  • Created
  • Senaste svar
Lika lite som den hypotetiske bildbyråägaren Bill lider skada av att hans mjukvara eventuellt används på ett otillbörligt sätt med hjälp av fildelning… eller?

 

Därför är en diskussion om en diskussion om fildelningens tekniska betingelser och kvalitetsmässiga beskaffenheter lite rolig… vilket jag inledde med, i mitt första inlägg i den här tråden.

 

Så antingen kan vi lägga ned diskussionen om diskussionen om diskussioner om fildelning, utifrån ett ekonomiskt perspektiv… eller så får vi helt enkelt bredda den. :kaffe:

423527[/snapback]

 

MIN bild är min egen, ska jag påpeka först av allt! Det är nämligen jag själv på den! :w00t:

 

Men du pratade om ekonomisk skada. Jag hävdar att det är osannolikt att fotografen lider ekonomisk skada av att bilden används här. Det kan vi väl knappast vara oense om?

 

Juridiskt och moraliskt kan vi diskutera, men ekonomiskt - nix...

 

Samma sak gäller hela piratdebatten. På den "ljusa" sidan räknar man varje olaglig kopia som förlorad inkomst. Lägger man ihop kostnaden för alla olagliga kopior i världen under ett år, och slår ut det på antalet individer som är inblandade, så ser man nog ganska snabbt hur orimligt det är. Jag skulle personligen tro att några procent av kopiorna skulle ha köpts om det inte vore för kopieringen. Visst är det mycket pengar, men det är inte så extremt som vissa vill göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag visste att du skulle återkomma med just det argumentet, så därför skrev jag också "där många alternativ finns". Det finns inte alternativ till Windows om man vill ha full kompatibilitet. Med torrent-klienter finns det likvärdiga alternativ.

 

Internet Explorer använder många för att de inte brytt sig om att byta - den är ju "default", så att säga. Får man ett program från början, och man inte har kunskaper nog att inse var ett eventuellt problem har sitt ursprung, byter man inte ut IE. Personer som skaffar torrent-klienter får man nog anta ligger högre upp på skalan av kunnighet och datorvana. Man söker också upp klienter, och lär välja det som många andra, på goda grunder, valt.

423487[/snapback]

 

Så på frågan "Jag behöver ett bra bildbehandlingprogram" så anser du svaren "Photoshop Elements sparkar rumpa" eller "Photoshop sparkar rumpa" vara bra svar.? Vore inte ett svar som "Om du har behov att kunna cmyka bilderna måste du ha PS annars duger PS Elements" bättre? Att någon som inte ens tittat på PS rekommenderar PS Elements är ju inte särskilt vägledande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ju ingen roll egentligen. Om de flesta använder ett visst program, där många alternativ finns, bör det vara en garanti för att det är ett bra program. Eftersom Azureus, för mig, ger mig möjligheten att konfigurera saker till minsta detalj, medan den samtidigt i princip alltid lyckas maxa anslutningen, kan jag inte annat än rekommendera den. Eftersom inget annat program kan vara bättre på huvuduppgiften (eftersom jag maxar anslutningen), behöver jag inte byta.

423468[/snapback]

Hastigheten du laddar ner med har abosolut ingenting med klienten att göra. Maxar du din bandbredd på en viss torrent i Azureus maxar du den exakt lika bra i transmission, bits on wheels och BitRocket.

 

Vad du inte kollat är hur mycket ram ditt Azureus sitter och äter helt i onödan, när BitRocket gör samma saker mycket snabbare och RAM-snålare. Det finns ALLTID anledning att byta när programmet man kör inte är bäst på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat plus för Azareus är att man ta bort delar av torrenten man inte vill ladda ned.

423481[/snapback]

Hur gör man det då? Hittar inget som liknar det i inställningarna. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man det då? Hittar inget som liknar det i inställningarna. :ermm:

423544[/snapback]

 

Nej, det är av många dolda funktioner i Azareus. Men om du dubbeklickat på den aktuella nedladdningen så dyker den ju upp som en ny flik med många underflikar. En av dem heter Filer. Markera de filer du inte vill ha (det går att sortera genom att klicka på rubrikerna) och klicka på dem med ctrl nere (eller högerklicka) så dyker det upp en submeny. I den finns menyn Prioritet och bland alternativen finns "Ladda inte ned". Perfekt om en torrent innehåller till exempel flera uppdateringar av vilka du bara vill ha en.

Tyvärr så skapas ändå en tomfil på hårddisken av det man valt bort, men man slipper i alla fall hämta hem det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att Azureus är ett stabilt o bra program.

423253[/snapback]

Azareus sabbade något i OSX för mig... jag fick lyfta ut det och göra en ordentlig genomgång med TechTool för att komma på fötter igen.

 

Nu rullar jag på med Transmission, som e enkelt men väl fungerande och snabbt. Bits on wheels ser roligt ut, skall nog se hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hastigheten du laddar ner med har abosolut ingenting med klienten att göra. Maxar du din bandbredd på en viss torrent i Azureus maxar du den exakt lika bra i transmission, bits on wheels och BitRocket.

 

Jo, visst har klienten väldigt mycket med hastigheten att göra. Jag läste ett test på just detta för nåt år sen. Azureus var överlägset bäst där. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna, men det var mycket stor skillnad. Välgjort test också. Testat på samma anslutning under flera månaders tid.

Framför allt var det de fantastiska inställningsmöjligheterna som gjorde Azureus så bra, eftersom man kunde ställa in optimala inställningar för att maximera dataflödet.

 

Vad du inte kollat är hur mycket ram ditt Azureus sitter och äter helt i onödan, när BitRocket gör samma saker mycket snabbare och RAM-snålare.

 

Tja, jag har rätt mycket kapacitet över i datorn. 99% av tiden använder jag Safari, Excel och diverse andra småprogram. Vill till att jag skulle nå upp till datorns maxkapacitet.

 

Men, Azureus är snabbt och verkar inte ta mycket resurser i anspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, visst har klienten väldigt mycket med hastigheten att göra. Jag läste ett test på just detta för nåt år sen. Azureus var överlägset bäst där. Nu kommer jag inte ihåg siffrorna, men det var mycket stor skillnad. Välgjort test också. Testat på samma anslutning under flera månaders tid.

Framför allt var det de fantastiska inställningsmöjligheterna som gjorde Azureus så bra, eftersom man kunde ställa in optimala inställningar för att maximera dataflödet.

Tja, jag har rätt mycket kapacitet över i datorn. 99% av tiden använder jag Safari, Excel och diverse andra småprogram. Vill till att jag skulle nå upp till datorns maxkapacitet.

 

Men, Azureus är snabbt och verkar inte ta mycket resurser i anspråk.

423578[/snapback]

Inte ta mycket resurser i anspråk? jag har ingen statistik över mac, men kan sägas att Azureus tar över 50 gånger mer ram än uTorrent på PC. Kan kallt räkna med att det tar mer än 3 gånger så mycket ram som bitRocket. Azureus fick bäst på att test på PC för några år sen också, nu är det helt underlägset uTorrent.

 

Som jag alltid säger, finns det nativa program, använd aldrig java program. De är alldeles för slöa. Man ska däremot stödja utvecklare av inhemska program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver uTorrent, menar du µTorrent då?

423692[/snapback]

microtorrent, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xtorrent är klart bäst!

Sedan kommer Transmission.

Sedan möjligtvis Azereus - då man kan välja enskild fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xtorrent är klart bäst!

Sedan kommer Transmission.

Sedan möjligtvis Azereus - då man kan välja enskild fil.

423841[/snapback]

Du har tydligen inte provat BitRocket. Det är väldigt likt XTorrent, men har tydligen fler features.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ta mycket resurser i anspråk? jag har ingen statistik över mac, men kan sägas att Azureus tar över 50 gånger mer ram än uTorrent på PC. Kan kallt räkna med att det tar mer än 3 gånger så mycket ram som bitRocket. Azureus fick bäst på att test på PC för några år sen också, nu är det helt underlägset uTorrent.

 

Som jag alltid säger, finns det nativa program, använd aldrig java program. De är alldeles för slöa. Man ska däremot stödja utvecklare av inhemska program.

423685[/snapback]

Jag kan inget om programmering så därav denna fråga.

 

Hur vet man att ett program (t ex Azureus) är ett javaprogram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java startar...

 

vidare så i det enskilda fallet "Azureus", står det på hemsidan.

 

Kanske inte svaret man hoppades på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för guds skull...

 

Lär er skilja på olaglig fildelning och bara "FILDELNING" !!!!!!!!!!!

 

Sen är det ju ett sjukt Tamt forum som inte kan snacka sånt, men IDG har väl hårda tyglar. Trist som fan, ytligt å gammaldags forum detta, men det är ju vad det är.

 

Ni som är ärliga å vågar snacka om allting vad rör internet, ni vet ju vars riktiga macforum finns.

 

 

edit: Transmission är en bra mac-bt-klient men den har erkända problem med privata siter, xtorrent är lika snygg&enkel som transmission, om den lider av samma fel vet jag inte.

 

edit2lol: kom på att inbitet macfolk är rätt tama overall när det gäller fildelning(olaglig såklart), iaf svenska inbitna macusers. men nu kommer en våg av nya macusers som precis bytt från PC världen å vi lever inte utan olaglig fildelning, så låt oss vara med eller så blir det ni gamla grollar som sitter i hörnet sen å snackar..ja...vad ni nu snackar om som är nå kul :-p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inget om programmering så därav denna fråga.

 

Hur vet man att ett program (t ex Azureus) är ett javaprogram?

424021[/snapback]

Finns lite olika sätt att se det. Först och främst startar ditt java (om du inte vet något om programmering kan jag förklara: java har inte med något platform att göra, som C. Java är samma kod för alla, sen körs den koden genom en maskin (typ som rosetta) som översätter koden till datorn du sitter på). Att det hela körs genom java maskinen är just vad som gör Azureus och alla andra java program så otroligt slöa. De kräver massa extra ram och processorkraft.

 

Du kan tänka såhär, laddar du ner ett program som uppenbarligen fungerar på PC utan att du behöver välja en specifik mac download kan du räkna med att det är java det handlar om.

 

Java rekommenderas aldrig när det finns nativa alternativ. (det är dock väldigt smidigt när man vill göra ett program till alla system).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för guds skull...

 

Lär er skilja på olaglig fildelning och bara "FILDELNING" !!!!!!!!!!!

 

Sen är det ju ett sjukt Tamt forum som inte kan snacka sånt, men IDG har väl hårda tyglar. Trist som fan, ytligt å gammaldags forum detta, men det är ju vad det är.

 

Ni som är ärliga å vågar snacka om allting vad rör internet, ni vet ju vars riktiga macforum finns.

edit: Transmission är en bra mac-bt-klient men den har erkända problem med privata siter, xtorrent är lika snygg&enkel som transmission, om den lider av samma fel vet jag inte.

 

edit2lol: kom på att inbitet macfolk är rätt tama overall när det gäller fildelning(olaglig såklart), iaf svenska inbitna macusers. men nu kommer en våg av nya macusers som precis bytt från PC världen å vi lever inte utan olaglig fildelning, så låt oss vara med eller så blir det ni gamla grollar som sitter i hörnet sen å snackar..ja...vad ni nu snackar om som är nå kul :-p.

424040[/snapback]

 

Snarare är det skenheligheten och ögontjäneriet som ter sej som tamhet. Det är forumets ekonomiska beroendeförhållande som har satt takhöjden. En viss bryskhet i reaktioner från forumets ansvariga har gjort öppna diskussioner omöjliga. Fast i den här tråden *får* man diskutera torrents, "på prov", dvs på låtsas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan här tråd lockar till sig flugor som ett flugpapper. Det finns inget berömvärt med olaglig fildelning. Och därmed är det heller inte berömvärt av IDG att indirekt göra sådant lättare genom att grundligt diskutera hur man delar filer på bästa sätt... Laglig fildelning, jovisst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid som vi är enväldiga domare. (vi snackar i kulisserna också)

423198[/snapback]

Förnuftsdelning? :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också använt Azureus men tycker nog det är lite avancerat om man är nybörjare. Nu använder jag Xtorrent, dels för att det är väldigt enkelt men också för att det är så snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också använt Azureus men tycker nog det är lite avancerat om man är nybörjare. Nu använder jag Xtorrent, dels för att det är väldigt enkelt men också för att det är så snyggt.

424835[/snapback]

 

Detta stämmer också enligt mig. Xtorrent är snyggt och väldigt enkelt att använda. Azureus är faktiskt ganska avancerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Men för guds skull...

 

Lär er skilja på olaglig fildelning och bara "FILDELNING" !!!!!!!!!!!

 

Sen är det ju ett sjukt Tamt forum som inte kan snacka sånt, men IDG har väl hårda tyglar. Trist som fan, ytligt å gammaldags forum detta, men det är ju vad det är.

 

Ni som är ärliga å vågar snacka om allting vad rör internet, ni vet ju vars riktiga macforum finns.

edit: Transmission är en bra mac-bt-klient men den har erkända problem med privata siter, xtorrent är lika snygg&enkel som transmission, om den lider av samma fel vet jag inte.

 

edit2lol: kom på att inbitet macfolk är rätt tama overall när det gäller fildelning(olaglig såklart), iaf svenska inbitna macusers. men nu kommer en våg av nya macusers som precis bytt från PC världen å vi lever inte utan olaglig fildelning, så låt oss vara med eller så blir det ni gamla grollar som sitter i hörnet sen å snackar..ja...vad ni nu snackar om som är nå kul :-p.

424040[/snapback]

 

 

Som sagt, flugor på flugpapper...

 

Tycker bara att du uttalade dig riktigt jävla dumt där.

Dessutom verkar du verkligen ha "no clue whatsoever" .

 

Bara det där extremt barnsliga snacket många har om "Mac-folk" och "PC-folk" , precis som om att vi inte alla är samma ras, samma människor !?

 

Fan., väx upp. :superirriterad:

 

 

 

 

Nepp, ut med det onda, in med kaffe :kaffe:

Adios

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säger inte vad jag har i min Docka

 

post-113-1162225108_thumb.jpg

423241[/snapback]

 

 

:lol::lol::lol:

 

Jag säger inte heller att det du inte säger inte är ett torrent program, annars är Azureus klart bäst, om man har mycket RAM.

 

:skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...