Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Torrent?


lisalisa

Rekommendera Poster

Transmission är ganska snällt mot processorn.

 

By the way; Hoppas inte Leopard innehåller torrentteknik i operativet för då är det väl fara värt att hela forumet stängs:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 149
  • Created
  • Senaste svar
Bits on Wheels

 

http://www.bitsonwheels.com/

 

Du kan inte gå fel om du använder det programmet!

423216[/snapback]

 

Jag bytte från azureus till bits on wheels eftersom det verkade stabilare. Och hittills har det varit det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ av Mr. Lejion :yeahbaby:

 

Man måste ju få diskutera vad man tycker är bra/dåligt med vissa klienter... Förstår att snack om hur man gör, vilka portar som ska öppnas och dylikt ogillas. Finns gott om sånna trådar på annat håll.

 

Själv så kör jag Azureus och tycker att det funkar alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att Azureus är ett stabilt o bra program.

423253[/snapback]

 

Jag gillar Azureus. Dock händer det ofta att det hänger sig vid nedstängning, eller också ibland när man lägger till en torrent ( hela datorn är nästan paralyserad ).

 

Men som sagt, jag gillar det, och det är gratis, vilket är mycket välkommet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Azureus är alldeles för resurskrävande för min smak, jag kör Tomato Torrent istället. Det är ganska resurssnålt och har de funktioner jag behöver. En klient som jag gärna sett portad till OS X är µTorrent, otroligt resurssnålt och kvickt program :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Azureus ska INTE användas om du inte har väldigt speciella krav som inte finns i andra program. Azureus är ett java program och kräver därför extremt mycket minne, mer än de flesta rosetta emulerade program! Det är alltså inget att ha då det finns massa andra klienter som är precis lika bra men mycket snabbare och snällare med minnet.

 

Bits on wheels har jag hört mycket bra om. Det har dock inte uppdaterats sen 2004 eller något sånt, är därför lite väl omodernt för de flesta av oss.

 

Transmission är minimalt och fint, men saknar väldigt många saker som de av oss som är switchers från PC (som har den ultimata torrent klienten, uTorrent) saknar.

 

Bäst just nu är därmed BitRocket. Snyggt aqua interface, lätt att ställa in, uppdateras ofta, inbyggd torrent RSS, kan ställa in connections/max upload/max download etc per torrent, kan sikta på en viss ratio.... Det enda den saknar nu är att välja om man vill ladda ner specifika filer i en torrent (vad jag vet är det bara Azureus som klarar det i dagsläget, men det är påväg till BitRocket).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bit on Wheels. Funkar alldeles utmärkt. Hörde att det var lite "issues" med 1.0.6, så jag kör fortfarande 1.0.5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och även frågor av typen "hur laddar jag ner speldemot x (laglig) via bittorrent?

423204[/snapback]

Visst är det väll så att man egentligen inte får dela ut tex speldemo om tillverkaren inte tydligt skriver att det är tillåtet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det väll så att man egentligen inte får dela ut tex speldemo om tillverkaren inte tydligt skriver att det är tillåtet?

423399[/snapback]

 

Är nog möjligt. Men tror nog att frågan som du citerade syftade på tex vilken bittorrent-klient man borde använda för att tex ladda ned senaste demos som distribueras som torrent via tex macgamefiles.com.

 

Tex kan man som tidning inte samla ihop en massa shareware, pressa på skiva och bifoga med nästa nummre hur som helst, utan måste kolla igenom licenser och få tillstånd etc vilket e ett jäkla meck (gjorde nån gång på macpressen och därav en stor anledning till att varken gamla mp eller mw orkade med att fixa skivor).

 

För att återknyta till din fråga tror jag dock att det är ett minimalt problem ifall speldemos som kanske inte var tänkta för bittorrentdistribution hittar ut till användare på det sättet. Gissar på att spelföretagen knappast ser det som något större problem. Men visst, om man vill vara på säkra sidan så får man väl alltid kolla på etablerade tjänster efter demodownloads såsom tidigare nämnda macgamefiles.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en röst på Azureus. Jag vet att den var överlägset bäst för nåt år sen (ingen annan klient var ens i närheten vad gällde hastighet och konfigurabilitet) och sannolikt är den fortfarande bäst eller bland de allra bästa.

 

Under ett par år distribuerades X-Plane huvudsakligen via torrent (alternativet var att ladda via extremt slöa filservrar). Inte nu längre dock, tyvärr. Det är en av anledningarna till att jag mer eller mindre slutat använda X-Plane - jag har inte längre lika stor kontroll över installations- och uppdateringsprocessen.

 

Visst är det så att nästan all torrent-aktivitet är olaglig, men det finns ju ändå en del fullt lagliga användningområden som många utnyttjar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon ska ha någon nytta av vad folk tycker om tex ett program, så måste man skriva varför man tycker att ett visst program är så bra. Det finns ju en massa olika behov och precis av den anledningen finns det olika varianter av olika program.

För torrentklienter tex så kan man behöva en klient som är extremt resurssnål, andra kan behöva en klient som klarar av ett stort antal anslutningar, andra återigen kan behöva en klient som kan gå in och peta i inställningar och detaljer precis som andra kan behöva en jätteenkel klient me "titta-tryck". Att bara som många i denna tråd skriva "jag gillar x-varianten" är ganska värdelöst, om man inte känner personen i fråga. Man vet ju inte ens om han/hon har något annat att jämföra med.

 

Kort sagt: Skriv varför, inte att. Och vad ni jämför med. Inte bara i detta fall, utan alltid när ni rekommenderar något. :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon ska ha någon nytta av vad folk tycker om tex ett program, så måste man skriva varför man tycker att ett visst program är så bra. Det finns ju en massa olika behov och precis av den anledningen finns det olika varianter av olika program.

För torrentklienter tex så kan man behöva en klient som är extremt resurssnål, andra kan behöva en klient som klarar av ett stort antal anslutningar, andra återigen kan behöva en klient som kan gå in och peta i inställningar och detaljer precis som andra kan behöva en jätteenkel klient me "titta-tryck". Att bara som många i denna tråd skriva "jag gillar x-varianten" är ganska värdelöst, om man inte känner personen i fråga. Man vet ju inte ens om han/hon har något annat att jämföra med.

 

Kort sagt: Skriv varför, inte att. Och vad ni jämför med. Inte bara i detta fall, utan alltid när ni rekommenderar något.  :byrakrat:

423455[/snapback]

 

Det spelar ju ingen roll egentligen. Om de flesta använder ett visst program, där många alternativ finns, bör det vara en garanti för att det är ett bra program. Eftersom Azureus, för mig, ger mig möjligheten att konfigurera saker till minsta detalj, medan den samtidigt i princip alltid lyckas maxa anslutningen, kan jag inte annat än rekommendera den. Eftersom inget annat program kan vara bättre på huvuduppgiften (eftersom jag maxar anslutningen), behöver jag inte byta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ju ingen roll egentligen. Om de flesta använder ett visst program, där många alternativ finns, bör det vara en garanti för att det är ett bra program. Eftersom Azureus, för mig, ger mig möjligheten att konfigurera saker till minsta detalj, medan den samtidigt i princip alltid lyckas maxa anslutningen, kan jag inte annat än rekommendera den. Eftersom inget annat program kan vara bättre på huvuduppgiften (eftersom jag maxar anslutningen), behöver jag inte byta.

423468[/snapback]

 

Jo men då spelar det ju roll. Om jag vill ha en klient som du beskriver får jag ju vägledning av dina uppgifter. Och behöver jag en klient som sparkar rumpa så får jag ju hjälp av kofroms inlägg. ;)

Håll med om att inlägg utan detaljer handlar om tycke och smak - inte särskilt värdefullt om man inte känner personen.

En sak jag uppskattar med Azareus är att den allokerar plats för filerna redan innan den startar nedladdningen. Enklare klienter - som tex BitTorrent eller Transmission - allokerar ju plats i takt med att nedladdningen framåtskrider, vilket ju kan orsaka stora problem om disken blir full helt plötsligt. Förutom att torrentklienten kraschar så kan ju hela datorn krascha i det fall torrenterna lagras på startskivan. Ett annat plus för Azareus är att man ta bort delar av torrenten man inte vill ladda ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de flesta använder ett visst program, där många alternativ finns, bör det vara en garanti för att det är ett bra program.

423468[/snapback]

Ingen behöver ju fråga nåt i internetforum om program i så fall. Bara att kolla bästsäljarlistorna...

Har du testat Windows XP och Internet Explorer? Program som många använder, med medföljande garanti om bra kvalitet enligt din logik... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen behöver ju fråga nåt i internetforum om program i så fall. Bara att kolla bästsäljarlistorna...

Har du testat Windows XP och Internet Explorer? Program som många använder, med medföljande garanti om bra kvalitet enligt din logik...  ;)

423483[/snapback]

 

Nej, jag visste att du skulle återkomma med just det argumentet, så därför skrev jag också "där många alternativ finns". Det finns inte alternativ till Windows om man vill ha full kompatibilitet. Med torrent-klienter finns det likvärdiga alternativ.

 

Internet Explorer använder många för att de inte brytt sig om att byta - den är ju "default", så att säga. Får man ett program från början, och man inte har kunskaper nog att inse var ett eventuellt problem har sitt ursprung, byter man inte ut IE. Personer som skaffar torrent-klienter får man nog anta ligger högre upp på skalan av kunnighet och datorvana. Man söker också upp klienter, och lär välja det som många andra, på goda grunder, valt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att jag inte får fråga om hjälp om BitRocket här... För det funkar inte för mig :fundersam:

Trist då jag är jävligt sugen på att få det att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite roligt att man diskuterar ett "vara eller inte vara" kring eventuella diskussioner om fildelning, när en stor del av medlemmarna på forumet använder bilder i sina avatarer som är upphovsrättsskyddade. :fundersam:

 

Ett fenomen som för övrigt är mer regel än undantag på de flesta internetforum idag utan att någon reflekterar över det. :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite roligt att man diskuterar ett "vara eller inte vara" kring eventuella diskussioner om fildelning, när en stor del av medlemmarna på forumet använder bilder i sina avatarer som är upphovsrättsskyddade. :fundersam:

 

Ett fenomen som för övrigt är mer regel än undantag på de flesta internetforum idag utan att någon reflekterar över det. :huh:

423498[/snapback]

Nu finns det väl lite mer ekonomiska intressen i det som tankas ner via torrenttekniken än i avatarerna på detta forum. Men visst! Rent principiellt håller jag med dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns det väl lite mer ekonomiska intressen i det som tankas ner via torrenttekniken än i avatarerna på detta forum. Men visst! Rent principiellt håller jag med dig...

423500[/snapback]

 

Lite mer ekonomiska intressen, enligt vem?

 

Fråga fotografen som tog kortet som du använder som avatar… För det lär ju knappast vara ett självporträtt av Gamle Bill… och den fotografen lär inte heller tjäna lika mycket som honom…

 

Så, lite mer ekonomiska intressen, enligt vem? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotografen har nog, liksom de flesta, sålt alla ekonomiska rättigheter till en stor bildbyrå (som Bill kanske äger, till och med) för en engångssumma. Lider knappast ekonomisk skada av att bilden används som forumavatar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...