Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fara för mitt liv...


Zoppora

Rekommendera Poster

På Canons hemsida kan man läsa följande:

 

Användare av Canons videokameror har till Canon rapporterat problem med läckage och/eller explosioner av uppladdningsbara batterier.

 

Olyckorna verkar ha orsakats av vissa litium-jonbatterier från andra tillverkare än Canon. Batterierna marknadsförs av bolag som inte samarbetar med Canon för användning i Canons videokameror och digitalkameror och saknar viktiga säkerhetsanordningar. Användning av batterierna kan skada Din Canonprodukt och eventuellt även Dig (detta kan innebära skador med dödlig utgång) och Din egendom.

 

Här är sidan.

 

Jag använder ett eForce batteri till min Canon videokamera, och blev lite orolig när jag läste detta. Är det bara ett försök att få Canon ägare att köpa svindyra orginalbatterier, eller tror ni att det finns anledning att byta ut till orginal batterier?

 

Jag hittar ingen information om vilka tillverkare man bör undvika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt ett otal märken till min Canon XL1 under relativt lång tid -> inget läskigt har hänt så jag tror det är kvalificerat skitsnack anpassat för den amerikanska marknaden (även om det står Canon Europe här) där stämningar är vardagsmat. På det här sättet klarar sig Canon undan eventuella problem lite lättare.

Det är skillnad på Litium-jon och nickel-kadmiumbatterier och hur de ska hanteras men det är inte skillnad mellan original eller "pirat" på det sätt som Canon vill påstå.<_<

/Errol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Då och då kan man läsa om Nokiatelefoner som exploderar eller självantänder i händer, jackfickor och väskor. Orsaken som pekas ut är piratbatterier. Likväl är det badwill för Nokia.

 

Som vanligt är det osäkerhetsfaktorn det handlar om. Canon kan bara (och kanske inte vill mer än att) *garantera* att de egna batterierna fungerar som väntat. Som när Apple bara garanterar att de internminnen de säljer fungerar med Macarna. Ja, nu exploderar inte internminnena, men det illustrerar det det bakomliggande faktumet att man endast kan garantera det man vet.

 

Nu tror jag dock att det är en viss skillnad mellan piratbatterier till Nokiatelefoner och Canons proffsprylar. Den ena produkten är gissningsvis lättare att nå med undermåliga och potentiellt farliga produlter.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...