Fnatte Posted October 14, 2003 Share Posted October 14, 2003 Jag har ett vagt minne av att office v.x kollar ifall samma office program med samma licens körs i nätverket och då avslutar den ena... Innan folk börjar tro att denna diskussion lutar åt piratkopiering vill jag bara klargöra att jag äger en laglig licens till office v.x. Det jag undrar är hur det blir med flera användare som kör office i panther. Nu när panther har fast user switching innebär det ju att program inte avslutas när man byter användare. Om då alla användare vill använda Entourage som mail program, och ha det igång hela tiden för att kolla efter nya mail, hur blir det då? Eller om man har word igång och någon vill kolla sin mail på sin användare och har fått ett word dokument som dom vill öppna. Kommer det komma upp en ruta som säger att man överskridit licensen eller kommer det att gå att använda för alla användare. Man borde väl ändå ha tillstånd att alla användare i familjen som använder samma dator använder samma licens på skilda användare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
maccis Posted October 15, 2003 Share Posted October 15, 2003 Som sagt den kollar via nätverket körs de på samma maskin är det inga problem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
R.E Posted October 15, 2003 Share Posted October 15, 2003 Jag tror att Panther stänger av Nätverket på det konto som är aktivt, när man loggar in på ett annat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnatte Posted October 15, 2003 Author Share Posted October 15, 2003 Ok, verkar bra. Det skulle ju varit otroligt dumt om det ine gick. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anvil Posted October 15, 2003 Share Posted October 15, 2003 Jag tror att Panther stänger av Nätverket på det konto som är aktivt, när man loggar in på ett annat... Nej det gör det inte, det skulle det vara riktigt opraktiskt, själva iden med fast userswitching är att man inte ska behöva starta om / spara / återansluta till den data man jobbar med om någon annan behöver använda datorn ett tag, (alltså om så var fallet skulle det inte vara någon större skillnad mot jaguar.) Vad det gäller Office X vet jag inte exakt hur den kollar nätverket, men jag antar att den INTE kontrollerar den dator den kör på, vad skulle vitsen med detta vara ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Lundberg Posted October 15, 2003 Share Posted October 15, 2003 Precis. "nej du får ha två körningar av ditt program igång samtidigt!" - låter rätt vrickat. Och Anvil har helt rätt: Meningen med fast user switching skulle vara som bortblåst om bara den nuvarande aktiva användaren fick tillgång till nätverket. Såna där fasoner som att kolla nätverket känns luriga. Jag skulle nog inte tillåta det på min dator, om jag nu hade office dvs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rajje Posted October 15, 2003 Share Posted October 15, 2003 Precis. "nej du får ha två körningar av ditt program igång samtidigt!" - låter rätt vrickat. Ja, men glöm inte att vi har att göra med Micro$oft! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.