Jump to content
Just nu i M3-nätverket

På lördag ska jag få bredband

Pocahontas

Recommended Posts

Så ser ni inte mig på ett tag så räkna med att jag trasslat in mig i hubbar, splitterkort, patchkablar

ADSLmodem och en bruksanvisning för Windowsanvändare... (w00t)

• Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Varning för USB-modem!!!!!!! :angry: Får du USB så byt till Ethernetmodem så får du inga problem. Sen plussar du på med en Dlink router så kan du sälja bandutrymme till dina barn om de bor hemma! :)

Det blir ju spännande och en aning nervöst, får själv åka och hämta mitt ADSL-modem

och en Router jag beställt, och sen koppla in det. Det blir på fredag kväll antagligen.

Splittern är väl den som sätts i telfonjacket förstår jag och som man sen ansluter ADSL-modemet till.

Sen är det ju Ethernetuttag på modemet som förbinder min dator via en vanlig Patchkabel.

Ja efter Routern menar jag, för det kan vara bra att ha, har ju några äldre macar som jag vill ansluta.

Det ska ju inte vara så svårt, men sen börjar ju det mariga antar jag, inställningarna.

Vad jag förstår så får jag inget fast IP-nummer utan något som heter publikt Dynamiskt IP, vad är det?

Varierar det hela tiden??? Fåt kolla mina inställningar, har inte rotat i den biten.

Eller är våra Macar så finurliga att de sköter det automatiskt.

Bruksanvisningen som finns är säkert till 100% skriven för PC, så den lär jag inte bli klok på.

Men hur gör jag, vill ju köra trådlöst, använda min Silverfärgade Airport Basstation.

I den finns det bara ett Ethernetuttag ( på nyare modeller 2st ) och ett teleuttag.

Är det bara att förbinda Airportens Ethernet uttag med Routerns?

Komer säkert att skrika på hjälp här på lördag, har ju naturligtvis kvar min Teliauppkoppling som reserv.

Företaget som fixar vårt bredband heter Arete och dess underleverantör som heter Internetservice

Internetservices supportsida

Det bästa av allt att företaget bara ligger en km från mig här på vischan :D

Det är Ethernetmodem, som tur är :lol:

Plugga och kör! Men glöm inte att ställa om i TCP/IP till Ethernet! ;)

Whew! Nu var det snabb kommunikation... har du tjuvkopplat bredbandet redan! B)

Plugga och kör! Men glöm inte att ställa om i TCP/IP till Ethernet!  ;)

Ja det är ju det som är det knepiga, jag ska ju köra med Airport, ska det inte stå i det läget då och DHCP?

Hur vet Airporten hur den ska agera? Jag har väl antagligen kvar den vanliga telefonförbindelsen i den också...

Även om jag inte kopplar upp mig till Telia längre, kanske i början tills dess jag rett ut hur jag gör med e-posten.

Vet inte hur jag grejar de inställningarna om jag vill ha kvar mina gamla e-postadresser hos Telia. Men det löser sig. :)

Kan inte Ärpårt men det borde inte vara någon skillnad. Lufttransporten är ju istället för sladd, men det är ju fortfarande ethernet. Kan någon som vet meddela rätt svar... :lol:

Min gamla PowerMac 4400/200 har ju nätverkskort, men befinner sig långt bort från Routern, där får jag dra

25 m kabel, men det är ju inga problem, (även om kabeldragningen i sig blir jobbig :D )

Antar att det inte är lönt eller ens möjligt att bygga om den för trådlöst.

Efter jul blir det måhända en G5:a, den har ju nyare Airportkort i sig, antagligen Airport extreme, kan undra om den är kompatibel

med min "långsammare" Airport basstation. Har inte lust att investera i en ny Basstation också...

Det finns ju modemlösa, lite billigare, men ändå, har ju en fungerande

Vore kul att höra synpunkter från de som kör trådlöst och har bredband.:lol:

om ni hade några problem....

Björn Nordström

Oj, oj, oj, Poca med bredband… Med tanke på hur många inlägg som redan idag är signerade Pocahontas kommer det nog bli svårt för oss andra att få en syl i vädret framöver! ;)

Går det att montera ett poca-filter på forumet? Oj.. jag ska inte säga nå´t ser jag .Jag passerade 600.......... :blush:

Min gamla PowerMac 4400/200 har ju nätverkskort, men befinner sig långt bort från Routern, där får jag dra

25 m kabel, men det är ju inga problem

Jo det blir problem. Telia hälsar att om du använder längre sladdar än 20 m segar ADSL-et ned för att du inte ska kunna serva grannarna med billigt bredband.

Upp till 100 meter ska gå. Har ju dragit sånt på jobbet 30-40 meter...

Pocafilter, ja det vore nåt, min fru skulle nog instämma i det :lol: .

Var inte oroliga, det lär inte bli mer....men snabbare....

Axelman, bara 600, jag är på väg till 900 ser jag :lol:

På jobbet har du ju inte privat ADSL heller! Skit samma. Har jag rätt så visar det sig!! :)

Axelman, bara 600, jag är på väg till 900 ser jag :lol:

Snart är jag i kapp dig!!!!!!! ( Hur i hela friden kan du producera dessa inlägg? :blink: När äter och sover du?)

Har ju varit med från början, sen sitter jag vid datorn på jobbet allt som oftast.

Och där är det ruskigt snabbt bredband....

I framtiden kommer jag att ha billigare telefonräkningar, blir pengar till en nyare dator istället ;)

Axelman, du har ju varit flitigare än mig idag, du har ju 29 mot mina 19 :devil:

Så ser ni inte mig på ett tag så räkna med att jag trasslat in mig i hubbar, splitterkort, patchkablar

ADSLmodem och en bruksanvisning för Windowsanvändare...  (w00t)

ÄNTLIGEN :D

Ser fram emot...ja du vet vad. ;)

I framtiden kommer jag att ha billigare telefonräkningar, blir pengar till en nyare dator istället ;)

Borde räcka åt en G5-a åt dig och en G5-a åt frun.... (w00t)

Borde räcka åt en G5-a åt dig och en G5-a åt frun.... (w00t)

Dra på trissor! (w00t)

Äntligen, som du har väntat, borde du fått guldmodem!

Å va me bilder vi ska få se!

Det här blir kul för oss alla, eller är det kanske vi som har väntat! :D

Då får du snart guldstjärna för alla inlägg du kommer att hinna skriva! :lol:

Förstår att du längtar, framförallt när du nu kan uppdatera din dator hemma istället för att måsta forsla filer fram och tillbaka mellan jobbet då de är tunga uppdateringar!

ADSLmodem och en bruksanvisning för Windowsanvändare...  (w00t)

ÄNTLIGEN :D

Ser fram emot...ja du vet vad. ;)

:huh::o (w00t) :P

Kan ju passa på att fråga i väntan på mitt ADSL-modem.

Håller på att dra fram en Ethernetkabel så att jag kan ha med min gamla trotjänare PM4400/200.

Den har ju nätverkskort, och har Mac OS 8.1 installerat i sig.

Kanske inte mycket att surfa med, då jag misstänker att vare sig Netscape eller Explorer håller rätt nivå.

Men det får jag kolla in senare. Men som e-postavsändare kan den ju duga.

Frugan är inte alls intresserad av surfning, men vill kanske skicka mail i den.

Sen använder hon den som skrivmaskin :D

Är det bara att ändra i TCP/IP och välja Ethernet och DCHP, nåt mer?

har redan börjat glömma hur inställningarna var. Appletalk behöver väl inte vara på...

Är det nån som kör äldre Mac OS och ADSL, kunde vara kul att höra.

Hur kul tror ni jag tyckte det var i mitt kabeldragande och ska igenom taket med ett VP-rör

och kör mitt installationsborr genom en regel och råkar hamna rätt i en 4" spik :devil:

Tänker köra med både hängsle och livrem nu, min Airport står ju vid första inkommande telejack, mina

datorer står minst 15 meter därifrån. ADSL-modemet kommer ju att hamna på samma ställe som basstationen.

Då kan det vara bra att ha dragit fram Ethernetkabel om Airporten inte vill vara med nångång.

Sätter Routern i samma rum som datorerna, så kan den även betjäna PM 4400.

Gissa om jag är otålig :blink:

Gissa om jag är otålig    :blink:

Nu gissar jag: JA!

Samma procedur med den gamle, men om jag minns rätt måste du ha minst 8.6 i datorn. Å andra sidan är det bara att prova. Ibland går det bra med lägre nummer än vad Apple säger. Men det beror väl på att de inte tar ansvar för annat än vad de rekommenderar. Tänk på att om du har snigelnätverk i den gamle =10 så taggar hela nätverket ned från 100 till 10...

Efter att ha kört ADSL en längre tid så är man inte SÅ imponerad. OK att det går fortare men man får fortfarande vänta... Grafik och filer blir större så snabbheten äts upp till den del. Vi har tre datorer på nätverket hemma. Det går seeegt när alla är ute gå nätet. En grabb spelar över internet, en annan laddar musik och resten som lyckas ta sig fram får tugga vidare på det som blev kvar. Inte nog med det så väntar vi på en ny PW!! Dessutom vill en av ungarna att jag blåser liv i gamm-performan också...

Bostream!! Kom till dalarna fort! Vi vill ha SNABBT bredband utan ekonomisk katastrof (Telia).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...