Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

gratis fickmine!


pkb

Rekommendera Poster

Ett par gånger om året ringer det folk från firmor med olika namn till mig på jobbet. Dom ringer alltid från Malmö och budskapet är samma (år ut & år in)-" Hej jag heter blabla från blabla, och för några veckor sen var ni med i en undersökning om miljötoners och eftersom ni svarade så bra så skall ni få ett fickminne av oss." (Efter det så kollar dom att adressen stämmer.)

Jag har aldrig varit med i undesökningen och nåt minne kommer aldrig. Idag ringde en tjej som drar samma harang, när jag frågar vad och varför hon håller på med det hon gör, så blev det "klick" i luren. Hemligt nummer är det oxå...

Är det nån annan som råkar ut för detta? Och är det nån som fattar vad dom sysslar med? Lägger dom ner så mycket tid för att få en addreslista?

/pelle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Bengtsson

Ja. Det har hänt mig typ 10 gånger, jag tror de heter "nordic a...." och nuförtiden när de ringer så säger jag bara att jag fortfarande väntar på 3 fickminnen, och 6 orreforsglas. De har ett bedrägligt bettende för att de säger "Ja då skickar jag lite miljötoners till dig nu innan jag skall vidare på min utbildning i Tyskland". Det företaget har några säljare som inte riktigt förstår orden "nej tack". Jag har vid tillfällen sagt till dem att de gärna kan skicka men att vi inte kommer att betala.

 

MVH mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo sånt händer, häromveckan var det en som ringde och visste att jag är huvudskyddsombud här på sjukhuset.

-ni har väl problem med att folk får ont i huvudet när de sitter framför dataskärmen hela dagarna?

-Nja sa jag det har jag inte hört, det skulle vara i så fall för att de har Windows 2000. Är det Mac du vill sälja?

Då vart han ställd lite grann, för han fattade nog inte riktigt det skämtet.

 

-Jag ringer från bla bla, och jag har ett skydd att erbjuda er som dämpar strålningen så att inte folk får

ont i ögonen, och det vill väl du som skyddsombud att folk inte ska ha.

 

- Vi har inte det problemet sa jag, vi har relativt nya skärmar som är godkända av TCO mm

 

Han fortsatte att mala på och vilka tester de genomgått och så vidare.

 

- Jag är nog inte intresserad sa jag, sen är det inte jag som köper dessa i så fall, det får avdelningscheferna

på varje avdelning göra om det skulle uppkomma krav på sådant.

 

Han var ihärdig...

- Ja men du, jag skickar dig ett par skärmar som du får testa gratis i 10 dagar, är det OK..

-Gör som du vill, sa jag, det blir inget köpt ändå.

 

två dagar senare anländer en stor kartong innehållande två glasskivor med jordkabel i en hörnet,

och monteringsklammor. Samt en faktura på 1850:- vardera + moms.

 

Vad sur jag blev, packade ner prylarna igen, satte på adresslapp och returnerade den genast.

Några timmar senare ringde nån typ och frågade om lådan kommit, jag svarade att jag skickat

tillbaka den. Nu vart det hans tur att bli sur.

 

- Varför det?

- Därför att det vart ett djävla pris. punkt slut.

- Men du skull prova dem sa du ju?

- Nej det har jag aldrig sagt.

- Men är det inte viktigt med arbetsmiljön hos er? I ett försök att ge mig dåligt samvete...

- Jo men inte sånt skit, sånt var inne för 15 år sen, men nu har vi inga problem, och vi har sparbeting på oss...

 

Sen kom det:

- jag hade tänkt att du skulle utvärdera dem och jag sen skulle skicka dig en trådlös mus.

 

Du sa jag, min kollega här, han väntar fortfarande på en trådlös mus, whiskeyglas, och trisslotter från

andra företag, som kör med samma metoder som du, så nu vill jag inte prata med dig mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Be att få betalt för den tid ni lägger ned på att svara på frågor. Det gör jag.

 

Svaret blir då xxx yyy osv... eller en utlovad gåva - Vadå säger jag - ni tar väl betalt för att fråga - borde inte jag med få betalt för att berätta vad jag tycker osv... ni i er tur tar betalt för MINA svar.

 

DÅ brukar det bli tyst. Och sedan är samtalet över.

 

Ett alternativ är att skaffa hemligt nummer(kostar pengar) men ni slipper telefonsäljare och de som behöver ert nummer får det av er så...

 

Ett annat alternativ är att kontakta NIX - en organisation som ser till att ni inte blir uppringda - gäller så bara seriösa företag - tvärr.

 

Dessutom vill jag i hemmet äta ifred - det är oftast DÅ de ringer:-)))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo sånt händer, häromveckan var det en som ringde och visste att jag är huvudskyddsombud här på sjukhuset.

Precis samma grej råkade jag ut för när jag precis hade börjat på mitt första jobb.

Jag hade kanske jobbat i två veckor på reklambyrån när galningen ringer. Sa "Nej tack!" ungefär trettiotvå gånger. "Nej, vi vill inte prova." Slipsen bara fortsätter att babbla.

 

Dagen efter så kom en låda med skyddsfilmer för skärmar och stöd för handleder och dylikt och en faktura på ca 3000:-.

 

Eftersom jag inte var där när grejerna dök upp så tog vår receptionist emot grejerna och såg till att betala fakturan eller om det kom mot postförskott, minns inte riktigt.

 

Tror inte jag har varit så arg på någon säljare varken tidigare eller senare.

Efter det så får alla säljare som kallringer och inte lyssnar på ens svar helt enkelt ett "Nej tack. Ring inte oss, vi ringer dig om vi behöver dina tjänster. Klick!" i örat. Tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dom ringer för att göra en undersökning och säjer "Det tar bara 1 minut" eller liknande så kan man helt enkelt ta en klocka och ta tid, när tiden är ute så säjaer man

- Så nu har det gått 1 minut, adjö. Och så lägger man på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nog är det mycket skit samtal till arbetsplatserna, en gång har jag handlat och det var lathundar till msoffice, och dom var bra! dar stod hur man stänger av all djävla "presets" (w00t)

Just till jobbet är det lite svårt att ha hemligt nummer eller nix, vi har 3-4000 kunder :blink:

Jag har börjat registrera mig på påhittade företag när jag går på nån mässa och det känns som färre ringer. i alla fall så får jag mindre gödsel till pappersinsamlingen (fan vet vad det hamnar..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström
-ni har väl problem med att folk får ont i huvudet när de sitter framför dataskärmen hela dagarna?

-Nja sa jag det har jag inte hört, det skulle vara i så fall för att de har Windows 2000. Är det Mac du vill sälja?

Då vart han ställd lite grann, för han fattade nog inte riktigt det skämtet.

Där har du en poäng, Poca. När folk frågar varför jag har Mac och inte en vanlig dator brukar jag ibland svara att Macen är en bättre arbetsmiljö. Fast inte är det ett skämt inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en kommentar om NIX

 

Innan jag gick med i det registret ringde cirka 2 försäljare i veckan hem till mig och störde mitt i maten eller i andra viktiga saker... :angry:

 

Nu ringer högst en i halvåret...

Kommer inte ihåg senast nån ringde faktiskt.

 

Kanske mest för privatpersoner, men funkar väldigt bra! (för mig!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Med ägg?

 

Nej seriöst, som privatperson tycker jag inte det är så farligt med en försäljare då och då. Är rätt kul med enstaka bortkomna försäljare som läser innantill från nåt fjantigt manuskript. Och avbryter man dom för att fråga nånting blir tysta och fortsätter strax läsa upp sitt meddelande. Men jag skulle bli vansinnign om det hände oftare än en gång i månaden. Och nu minns jag inte när det hände senast... hmm... vi kanske är med på den där NIX-listan förresten... skulle tro det, det kan ha varit ett par år sen senast :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att skaffa hemligt nummer

Det hjälper tyvärr inte. Hittils har jag tyvärr glömt att fråga hur i h-e dom fått mitt nummer. Men det är väl olika företag som äger varandra och nätverkar hit och dit. Plus att man själv uppger numret i så många olika sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Varför prata när dom ringer? Bara att lägga på. Bums. På sekunden. Klick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dom ringer för att göra en undersökning och säjer "Det tar bara 1 minut" eller liknande så kan man helt enkelt ta en klocka och ta tid, när tiden är ute så säjaer man

- Så nu har det gått 1 minut, adjö. Och så lägger man på.

Ännu enklare: "Det tar bara 1 minut…" [ klick ] Och så har man redan lagt på...

 

:devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett par gånger om året ringer det folk från firmor med olika namn till mig på jobbet. Dom ringer alltid från Malmö och budskapet är samma (år ut & år in)-" Hej jag heter blabla från blabla, och för några veckor sen var ni med i en undersökning om miljötoners och eftersom ni svarade så bra så skall ni få ett fickminne av oss." (Efter det så kollar dom att adressen stämmer.)

Jag har aldrig varit med i undesökningen och nåt minne kommer aldrig. Idag ringde en tjej som drar samma harang, när jag frågar vad och varför hon håller på med det hon gör, så blev det "klick" i luren. Hemligt nummer är det oxå...

Är det nån annan som råkar ut för detta? Och är det nån som fattar vad dom sysslar med? Lägger dom ner så mycket tid för att få en addreslista?

/pelle

Eh… jag har ännu inte förstått varför dessa ringer och skänker bort fickminnen, det kan dom ju inte tjäna några pengar på eller? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en vän som jobbat på Scandinavian Lighting som det heter på förmiddagen. Sen byter de namn till ett annat och ett annat...

Arbetsstämningen är säljhysteri där dåliga hatas och duktiga hyllas. Det är bara unga och desperata som jobbar där och ingen stannar där länge.

Jag minns inte alla detaljer nu men vissa var öl som lönebonus, närvarobonus på 700 kr/månad och en hisklig provision.

De här företagen borde brännas på bål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dom skickar aldrig nåt!

frågan är vad deras verksamhet går ut på i huvudtaget :huh:

eh, det var det jag menade… jag undrar också vad det går ut på - inte trodde jag att de skulle skicka nåra egentligen… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...