Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

9.1 >> Panther??


Björne

Rekommendera Poster

Tja - att inga (nästan inga) av dina program kommer att fungera (w00t) om du inte uppgraderar dem oxå. Man kan iof köra i classic-läge, men det suger. Om det överhuvudtaget fungerar att öppna programmen…

Annars är det jättretrvligt med OSX. Hoppas att Pantherversionen inte förstör den fina bild som jag har av det hela...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske men kan man uppgradera till Panther direkt från OS9.1 och isåfall finns det nått man ska tänka på??

Nja, det fungerar ju inte så att OS 9 blir "uppdaterat" m.h.a. Panther utan Panther läggs i sådana fall parallellt på samma partition som 9. OS 9 förblir startbart samt används som Classic-läge i OS X. Har du en ytterligare hårddisk eller en annan stor partition skulle jag nog rensa den och installera OS X helt separat från 9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja - att inga (nästan inga) av dina program kommer att fungera  (w00t) om du inte uppgraderar dem oxå. Man kan iof köra i classic-läge, men det suger. Om det överhuvudtaget fungerar att öppna programmen…

Annars är det jättretrvligt med OSX. Hoppas att Pantherversionen inte förstör den fina bild som jag har av det hela...

... men hur kan det vara, jag kör mycket grafikprogram, typ indesign, illustrator, photoshop. Menar du att dessa inte fungerar då?? Hur har de tänkt då?? Är det bättre att uppgradera till nån tidigare version av OSX först då eller??

 

tack för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Om du har versioner av programmen som är nya nog så att dom funkar i OS X så funkar dom naturligtvis även i Panther. Typ Photoshop 7 osv.

 

Jag skulle dock verkligen rekommendera att du gör en redig backup på all din data, formaterar disken (kanske med nollställning - och naturligtvis med Panthers version av Disk Utility) och sen börjar med att installera Panther. Du kan ju även göra en partition åt OS 9 om du vill ha det kvar och vara säker på att dom inte bråkar med varandre - dom brukar aldrig göra det, men för säker- och enkelhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör för tillfället både PS 6 och Illustrator 8 i "Classic" läge och det enda problemet jag haft är att urklipp mellan de båda programmen kan bli fel om man inte sparar bilden man jobbar med först, annars funkar allt som vanligt för mig. Noteras bör att jag inte har skrivare på denna maskin och därför vet hur bra det fungerar. Ännu en notis: Urklipp mellan classic och OSX funkar felfritt.

 

Jag startar alltid classic i samband med uppstarted och det tar väl 1-2 min extra under vilka man ioförsig kan använda datorn i X läge.

 

Använder du programmen professionellt kan du fundera över en uppdatering annars ser jag det inte som en nödvändighet.. bara en bekvämlighet i mitt fall för tillfället. Jag skulle dock inte säja nej till nya versioner av båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...