Jump to content
Just nu i M3-nätverket

program?

MahdiM

Recommended Posts

vilka program behöver man och vilka har ni?

jag behöver en text redigerare (gratis) och ett foto redigerings program (gratis). någon som vet några bra program?

webläsare är solklart explorer, kanske opera. När det gäller bildprogram så kör jag med GraphicConverter. Det plus appleworks klarar de flessta simpla saker.

webläsare är solklart explorer, kanske opera. När det gäller bildprogram så kör jag med GraphicConverter. Det plus appleworks klarar de flessta simpla saker.

apple works är det gratis?

påminner grafic converter om iphoto?

jag skulle föredra tt inte använda något av microsoft på min dator. vill lämmna den världen bakom mig.

och så behövs ett mail program (inte outlook)

Appleworks kostar ja, rätt dyrt t.om $79

Appleworks

(den länken var inte helt OK, men skriv Appleworks i sökrutan)

Vad det kostar i Sverige har jag inte en aning om, de flesta här har nog fått sina Appleworks

med i köpet av sina datorer. Kolla om nån har ett kplt paket att sälja.

Graphic Converter är inte att jämställa med iPhoto. Du kan ladda ner det via Version Tracker

Här

Det kostar $35 om du vill köpa det, men pröva du det först, du inser att du måste ha det :D

Kollade hos Macoteket

Appleworks kostar 961: inkl moms

Jag måste erkänna att jag använder MS Internet Explorer och Outlook Express när jag råkar befinna mig i 9:an.

Annars så kan man väl pröva Eudora som Mail-program.

Leta på versiontracker efter bildbehandlingsprogram. Ett annat tips är att kolla vad som följde med din bläckstråleskrivare, om och när du har köpt en sådan. På hobbynivå så kan ju t ex Adobe Photo Deluxe vara kul att leka med.

har tyvärr ingen bläckstråleskrivare. jag ska kanske uppgradera till os X men då behöver jag mer ram först.

come on! jag behöver gratis! (alla pengar går till datorn)

Jag måste erkänna att jag använder MS Internet Explorer och Outlook Express när jag råkar befinna mig i 9:an.

Vad har du där att göra?

Jag använde förut (när jag använde 9:an):

Internet Explorer eller Netscape som webbläsare. Opera finns också.

GraphicConverter för att redigera foton.

QPict för att organisera foton.

Eudora som e-postläsare.

BBEdit (Lite) som textediterare.

Av dessa kostar GraphicConverter och QPict lite grann (shareware), övriga finns gratisversion.

Du hittar alla via versiontracker.com

Den enda webbläsare som fortfarande utvecklas till 9:an är iCab. Den är snabb, stabil och har en myriad av smarta inställningsmöjligheter. Den duger dock inte för banker. Där får man använda någon gammal version av Netscape, Mozilla eller kanske Explorer.

iView Media 1.2 är ett bara program för katalogisering av bilder.

http://www.iview-multimedia.com/products/index.html

Ingemar Ragnemalm
Webbläsare tycker jag både Safari och Mozilla är bättre än Explorer och dom utvecklas ju fortfarande

Inte för MacOS9, och Mozilla för MacOS9 var aldrig bra. Själv använder jag Netscape 6 (7 är för dålig) men det är inte jättetoppen precis. Hur har det gått med Opera för Mac?

Den enda webbläsare som fortfarande utvecklas till 9:an är iCab.

Det där är ju inte sant, WaMCom finns ju som bygger på Netscape/Mozilla och sedan finns det Opera, båda utvecklas för nian.

Själv tycker jag att WaMCom är mycke snabbare än Explorer.

• 2 weeks later...
Ingemar Ragnemalm
Den enda webbläsare som fortfarande utvecklas till 9:an är iCab.

Det där är ju inte sant, WaMCom finns ju som bygger på Netscape/Mozilla och sedan finns det Opera, båda utvecklas för nian.

Själv tycker jag att WaMCom är mycke snabbare än Explorer.

Det var nåt nytt för mej! Vet du om den irriterande tangentbordseventbuggen är fixad? (Det är en vidrig bugg som gjorde alla Mozillaversioner samt även de sista Netscapeversionerna för MacOS9 direkt oanvändbara. Den får tangenttryck att gå till fel tillämpning.) Jag rotade själv i möjligheterna att fixa buggen, men Mozillas källkod var så ohyggligt snårig, krävde massor av externa biliotek, och inkluderade inte ens filer/instruktioner för hur man skulle kompilera, så jag gav upp och bytte ner till en äldre Netscape i stället.

Vad gäller gratis bildbehandling så skulle jag kolla programmet "Image". Jag har visserligen inte kört det sen den tiden då alla körde i 8 bitar, så jag vet inte om det moderniserats tillräckligt, men på den gamla tiden var det imponerande.

Ingemar Ragnemalm

Nu har jag testat WaMCom. Tyvärr, tangentbordsevents går fortfarande fel! Om man växlar till ett annat program genom att klicka på dess fönster så går sedan alla tangentbordstryck fortfarande till Mozilla/WaMCom. Hemskt!

Något som är speciellt sorgligt är att det är fruktansvärt svårt att förstå hur man modifierar koden. Var är instruktionerna för hur man kompilerar om? Jag började för länge sedan med att ladda ner källkoden och leta efter de misstänkta instruktionerna (en klantig patchning av WaitNextEvent, uppenbarligen) men det fanns ingenting! Troligen ligger buggen i någon av de dussintals sidopaket som man måste ha.

Det känns inte så Open Source när det inte går att räkna ut hur man utnyttjar "öppenheten".

Lade in OPERA på iBooken under OS 9.2. Det blev till att ominstallera systemet bla mm... Aldrig mer OPERA på OS 9! :angry:

Explorer (uh... smakar illa i mun nu...) fungerar bra, tyvärr...

Ingemar Öhberg brukade puffa för Nisus Writer. Har inte provat än.

Ingemar Ragnemalm

Gratisversionen av Nisus är inte helt fel som enklare ordbehandlare.

RagTime ska man inte glömma heller! Integrerat program som är gratis för privat bruk. En riktig Mac-klassiker som fortfarande utvecklas även om det inte skrivs så mycket om det. Det kan mycket!

Jag kan verkligen rekommendera RagTime. Har använt det sedan början av 90-talet. Programmet är överlägset Office-paketet och finns nu gratis för Mac OS X (RagTime Solo) under förutsättning att du använder för privat bruk. Finns att hämta på versiontracker (w00t)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...