Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vista blir dyrare på Macen


Johan Niklasson

Rekommendera Poster

Jag kan bara se på en av mina bröder.

 

Han ska nu köpa ny dator. Han pluggar och måste ta ett lån för att ha råd.

Just nu har han min fyra år gamla iBook G3.

 

Jag gav honom flera Mac-alternativ, men det billigaste jag kunde klara av som uppfyllde hans krav var en iMac 20" med extra saker tillagda som gav totalkostnaden 17 000 kr.

 

Nu blev det en PC med ungefär samma processorprestanda, 2-3 gånger snabbare grafikkort, 20% större hårddisk och i övrigt samma portar och en 19" plattskärm. För 13 000 kr. Klart som fan han väljer PC:n. Det hade nog jag också gjort i samma ekonomiska situation.

 

Apple måste göra två saker.

1. Se till att alltid stoppa in värstinggrafikkort i alla burkar - inte kort med prestanda som var toppklass för tre år sen.

2. Inte ta mer betalt för en viss modell än snittpriserna på motsvarande (sett till utrustning) PC-burkar.

 

DÅ kan det verkligen bli fart på det hela.

Det här med virusfrihet är inte så viktigt som vi här på Mac-sidan ofta inbillar oss. Min bror har ju använt Mac i två år nu, men tvekade ändå inte att byta sida igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar
Johan Niklasson
Apple måste göra två saker.

1. Se till att alltid stoppa in värstinggrafikkort i alla burkar - inte kort med prestanda som var toppklass för tre år sen.

2. Inte ta mer betalt för en viss modell än snittpriserna på motsvarande (sett till utrustning) PC-burkar.

 

DÅ kan det verkligen bli fart på det hela.

429485[/snapback]

 

 

Jag håller med om grafikkorten.

Det borde vara enkelt att fatta men jag antar att deras tankesätt har att göra mer med de applikationer som de levererar med maskinerna än spel och avancerad 3D. När Apple får fart på försäljningen och därmed volymer kan detta komma att ändras. Macen kan bli den bästa spelmaskinen! Även för PC-spel. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara se på en av mina bröder.

 

Han ska nu köpa ny dator. Han pluggar och måste ta ett lån för att ha råd.

Just nu har han min fyra år gamla iBook G3.

 

Jag gav honom flera Mac-alternativ, men det billigaste jag kunde klara av som uppfyllde hans krav var en iMac 20" med extra saker tillagda som gav totalkostnaden 17 000 kr.

 

Nu blev det en PC med ungefär samma processorprestanda, 2-3 gånger snabbare grafikkort, 20% större hårddisk och i övrigt samma portar och en 19" plattskärm. För 13 000 kr. Klart som fan han väljer PC:n. Det hade nog jag också gjort i samma ekonomiska situation.

 

Apple måste göra två saker.

1. Se till att alltid stoppa in värstinggrafikkort i alla burkar - inte kort med prestanda som var toppklass för tre år sen.

2. Inte ta mer betalt för en viss modell än snittpriserna på motsvarande (sett till utrustning) PC-burkar.

 

DÅ kan det verkligen bli fart på det hela.

Det här med virusfrihet är inte så viktigt som vi här på Mac-sidan ofta inbillar oss. Min bror har ju använt Mac i två år nu, men tvekade ändå inte att byta sida igen.

429485[/snapback]

 

Personligen skulle jag inte köpa PC-burk än om den kostade 7000:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Niklasson
Personligen skulle jag inte köpa PC-burk än om den kostade 7000:-

429611[/snapback]

 

 

Jag vet många som verkligen har rejält dåliga erfarenheter av PC. När man ser på hur mycket pengar de lagt ned EFTER det att de köpt burken PLUS all tid (vilket också är pengar) de lagt ned på att försöka få den att funka vet jag faktiskt INGEN som har kommit billigare undan med en PC än en Mac. Jag talar om mer än femtio personer.

 

Men tiderna förändras och mer och mer märker jag att det blir viktigare för folk att ha en dator som verkligen gör det de vill. Förr handlade det mer om att HA en dator. Nu kanske det blir viktigare att den verkligen utför det du vill att den gör på ett enkelt och snyggt sätt. Apples produkter har då ett rejält försprång som blir tufft att knäcka.

 

Tack vare Linux är folk öppna för att inte välja Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den bios också?

429129[/snapback]

Tyvärr kan jag inte svara i detalj, men här följer en redogörelse av hur jag förstått att det fungerar.

 

EFI har ett kompabilitetsläge för att även kunna nås av BIOS-anrop. Apple valde att inte ta med den delan från början vilket gjorde att stöd för Windows inte fanns. Allt eftersom kom olika lösningar på hur man ändå skulle få igång Windows i de nya Macarna och Apple valde att publicera en egen lösning.

 

Lösningen från Apple bestod av två delar. Dels en firmware-uppdatering som lägger till BIOS-stöd till EFI samt Boot Camp som är ett program för att från Mac OS X partitionera hårddisken och bränna en skiva med drivrutiner till Windows för att till slut se till att installationen går igång. Väl därefter fungerar Windows som vanligt och anropar BIOS-funktionerna som finns i EFI.

 

Så ja, BIOS finns, men som stöd i EFI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...