Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vista blir dyrare på Macen


Johan Niklasson

Rekommendera Poster

"Ex post facto" är också ett uttryck som står för att man ändrar reglerna, men låter dem gälla retroaktivt. Namnet är alltså både vitsigt och bra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar
Kan ju inte vara direkt snabbt! :huh:

419896[/snapback]

Varför skulle det inte gå snabbt?

 

Jag har genom åren kört Mac OS X Puma och Jaguar på en del Macar äldre än G3 och skillnaden mellan t ex en PowerPC 604-processor och en PowerPC G3-processor är väldigt liten då det kommer till hur snabbt Mac OS X är. Sedan brukar jag tycka att Mac OS X känns mer resurssnålt på Macar äldre än G3, både vad gäller processoranvändning och minnesåtgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch
Jag skulle tro att det kommer att gå alldeles utmärkt att köra Leopard på en G4 450 MHz. Se bara till att ha tillräckligt med arbetsminne, gärna helst 512 MB. Det kommer troligen att gå fint även på G3or, möjligen med hjälp av XPostFacto.

419814[/snapback]

 

Redan innan jag skaffade mig Tiger, ökade jag på arbetsminnet i min Macapär från 384 till 896 Mb, men eftersom det var i somras jag köpte mitt Tiger, så hoppas jag att jag ska klara mig på det. Därför har jag inte haft så stor koll på Leopard än, så jag vet inte om det ens finns i någon version som passar till en G4 från förra årtusendet. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det inte gå snabbt?

 

Jag har genom åren kört Mac OS X Puma och Jaguar på en del Macar äldre än G3 och skillnaden mellan t ex en PowerPC 604-processor och en PowerPC G3-processor är väldigt liten då det kommer till hur snabbt Mac OS X är. Sedan brukar jag tycka att Mac OS X känns mer resurssnålt på Macar äldre än G3, både vad gäller processoranvändning och minnesåtgång.

420115[/snapback]

 

Jag kör 10.4.8 på min Blådåre och det funkar riktigt bra, så jag tror inte att det blir några problem med Leopard på varken G4or eller G3or, kanske t o m funkar på ännu äldre Macar - vem vet?

För jag tror inte att det blir så stor skillnad mellan Tiger och Leopard, för jag märkte ingen större skillnad mellan Panther och Tiger.

 

Okej att grafiken segar, men man kan ju inte få allt här i världen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart jag kommer att köra Vista! Hur ska jag annars kunna bedöma vilket operativ som är bäst?

Om Vista skulle vara bättre än OSX, nämn då en enda anledning till att hålla sig kvar vid OSX!!

419494[/snapback]

Har du inte lärt något av historien?

När har Microsoft någonsin lyckats göra något bättre, speciellt än Apple?

 

Jag skulle tro, utan att ha provat Vista, att den blir "too little too late" precis som IE7.

Nu när de tydligen också förlitar sig på sin marknadsdominans och monopol och tar hutlöst mycket betalt för versioner som ingen kommer att nöja sig med (Windows Vista Home Basic) så borde även detta i långa loppet driva fler över till alternativa plattformar som Mac OS och Linux.

 

Fly Mac för Vista? Ingen risk alls tror jag. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer Vista i en kista?

 

Giriga MS med Vista sina köpare kan mista då de våra sista kronor vill åt, ack så trista! :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fly Mac för Vista? Ingen risk alls tror jag. :chockadskeptisk:

 

Och du kanske glömmer att den överlägset största drivkraften för datorköp i Sverige är SPEL! Nya populära spel kommer med stor sannolikhet att bara göras till Vista, eftersom de kan kopieringsskydda på ett helt annat sätt då. Spel styr allt. En liten marginell del av datorköpen görs i annat syfte, och inte ens där kommer Mac att dominera. Nej, Vista kan snarare bli en riktig konkurrentdödare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Vad är egentligen meningen med att betala mer för ett sämre operativsystem, det är lite som att köpa en Fiat när man kan få en Ferrari. :ThumbsUp:

 

Skämt åsido, men jag antar att de flesta som nu installerar Vista gör det för spel, som i sedvanlig ordning kan domineras av Microsoft och som alltid måste man utöka ram eller byta grafikkort för att få det nya häftiga spelet att funka, Flight Simulator X är ett exempel, det kräver dubbelt som mycket ram med Vista som det kräver med XP, logik...hallå vart tog du vägen? :whistling:

 

De flesta ungdomar som spelar idag gör det förmodligen på familjens hem-pc, för trots allt så har nästan alla en dator och Windows har 90% av marknaden så. Jag skulle aldrig drömma om att installera något som XP på min Mac, det överlåter jag på hem-pc:n.

 

Däremot tror jag att Apple behöver sätta mer press på spelaktörerna, typ EA, Maxis m m för att få ut fler spel till Mac. Sen måste man sluta med att skicka med dassiga grafikkort, för allvarligt talat känns inte 64 MB delad grafik väldigt typ 1998?

 

Cheers

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du kanske glömmer att den överlägset största drivkraften för datorköp i Sverige är SPEL! Nya populära spel kommer med stor sannolikhet att bara göras till Vista, eftersom de kan kopieringsskydda på ett helt annat sätt då. Spel styr allt. En liten marginell del av datorköpen görs i annat syfte, och inte ens där kommer Mac att dominera. Nej, Vista kan snarare bli en riktig konkurrentdödare.

422387[/snapback]

Det där sades om XP och DirectX också.

Se hur det gick fram till nu.

Det finns fortfarande gott om spel till Mac och Apple har växtvärk, även tack vare sina Macintosh, medan allt fler spel görs för Playstation och XBox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Niklasson

Många tecken tyder på att datormarknaden idag står inför en rejäl förändring. Länge fanns det bara Microsoft att välja på om du inte hade speciella behov eller insikter.

 

Sedan fanns det tre alternativ, men Windows var fortfarande det som "alla" använde och Linux samt OS X var för de där konstiga andra.

 

Men nu kan en stor förändring ske när windows lider så mycket av virus och olika säkerhetsproblem. Vanligt folk som skall köpa nytt lyssnar på vad som skrivs och sägs om Macar och problemen med windows. När de nu dessutom kan köra windows "vid sidan av" finner nog många det värt att ta steget iväg från windows till ett "annat" operativ. De väljer inte aktivt Mac OS X men de väljer bort windows. Både Linux och Mac OS X kommer att få mängder med nya (och riktigt gamla) användare de kommande 12 månaderna. Macen med sin odiskutabelt läckra hårdvara ligger förstås bra till och detta vet Apple om. Vänta er därför fler överraskningar när det kommer till priser och utrustning från Apple.

 

Inom tre år kan windows vara nere på 50% av marknaden och då är inte Mac OS X största problem det döende windows, utan istället de nya vassa Linux-varianterna.

 

Windows måste reinkarnera - alltså dö och födas om på nytt. Microsoft övervägde detta men valde att vänta ytterligare en version. I framtiden skall de tydligen ha ett modernt operativ och ett bakåtkompatibelt, ungefär som när Apple introducerade OS X.

 

Vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tecken tyder på att datormarknaden idag står inför en rejäl förändring. Länge fanns det bara Microsoft att välja på om du inte hade speciella behov eller insikter.

423650[/snapback]

Jag ser det som en mörk tid och förändringar är oundvikliga, även om Microsoft och PC sidan hade varit minst lika briljanta som Apple, helt enkelt därför att vi människor är aldrig nöjda utan nyfikna och giriga efter att få mer, ständigt mer.

Sedan fanns det tre alternativ, men Windows var fortfarande det som "alla" använde och Linux samt OS X var för de där konstiga andra.

Jag önskar att det fanns många fler alternativa OS, även hårdvara, som på 80-talet, ett på många sätt mycket bättre årtionde.

De väljer inte aktivt Mac OS X men de väljer bort windows.

Ja, precis så tror jag också. Det har varit på tok för mycket problem kopplat till Microsoft och deras Windows framför allt. Vem vill ha problem? Är inte datorer precis mycket till för att lösa problem?

Inom tre år kan windows vara nere på 50% av marknaden och då är inte Mac OS X största problem det döende windows, utan istället de nya vassa Linux-varianterna.

Detta är det ideala scenariot och jag skulle i ärlighetens namn, trots min beundran för vad Apple har åstadkommit, inte ha så mycket emot om Linux växer så mycket att den blir större än Mac OS X.

 

Även Apple behöver konkurrens, de är ju som allra bäst när de måste anstränga sig, slå sig fram med kraft och synnerligen briljanta apparater och program - som nu.

Windows måste reinkarnera - alltså dö och födas om på nytt. Microsoft övervägde detta men valde att vänta ytterligare en version. I framtiden skall de tydligen ha ett modernt operativ och ett bakåtkompatibelt, ungefär som när Apple introducerade OS X.

Ja, även Microsoft måste förändra men har väldigt svårt för det p.g.a. kunderna de har och de krav som finns på bakåtkompatibilitet.

 

Windows har ständigt vuxit i komplexitet och jag tror därför att det blir väldigt väldigt svårt för Microsoft att genomföra nödvändiga förändringar. Se bara hur det gick för Longhorn/Vista, mycket av det som de med pompa och ståt utannonserade att de skulle ha med i Windows är ju idag bortplockat därför att det blev på tok för svårt att få färdigt i tid.

 

Så jag tror även jag att datormarknaden kommer att förändras drastiskt men det kommer förmodligen att ta längre tid än några år att få bort Microsoft som den dominerande aktören på denna marknaden. Den som väntar på något gott..... :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tecken tyder på att datormarknaden idag står inför en rejäl förändring.

Inte minst stora företag och offentliga institutioner vill gå över till billigare operativsystem och mjukvaror. På så sätt klarar de sig med den egna supporten plus att de köper in utvecklingstjänster vid behov. Microsoft packar ihop precis allt i sina program, även sådant som de allra flesta saknar behov av. Detta, plus att det blir dyrare, kommer så småningom att knäcka Microsoft, eller tvinga företaget till stora förändringar.

 

Ceterum censeo Microsoftem esse delendam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bara Vista Ultimate och Bussiness har stöd för installering i virtuell miljö har varit känt sen länge, macworld slåss mot väderkvarnar som vanligt i sin nyhetsrapportering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte minst stora företag och offentliga institutioner vill gå över till billigare operativsystem och mjukvaror. På så sätt klarar de sig med den egna supporten plus att de köper in utvecklingstjänster vid behov. Microsoft packar ihop precis allt i sina program, även sådant som de allra flesta saknar behov av. Detta, plus att det blir dyrare, kommer så småningom att knäcka Microsoft, eller tvinga företaget till stora förändringar.

 

 

 

Ja den har man aldrig hört förut, försök att inse att slaget redan är förlorat, som Steve Jobs sa 1996;

 

"If I were running Apple, I would milk the Macintosh for all it's worth -- and get busy on the next great thing. The PC wars are over. Done. Microsoft won a long time ago."

-- Fortune, Feb. 19, 1996

 

Mac är en nisch-produkt, inget fel i det men en nisch-produkt icke desto mindre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den har man aldrig hört förut, försök att inse att slaget redan är förlorat, som Steve Jobs sa 1996;

Mac är en nisch-produkt, inget fel i det men en nisch-produkt icke desto mindre

426869[/snapback]

Defaitist!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bara Vista Ultimate och Bussiness har stöd för installering i virtuell miljö har varit känt sen länge, macworld slåss mot väderkvarnar som vanligt i sin nyhetsrapportering.

426862[/snapback]

Macintosh har Intel processorer i sig nuförtiden.

Har du inte hört det? Hänger du inte med i nyhetsflödet?

Mac är en nisch-produkt, inget fel i det men en nisch-produkt icke desto mindre

Världen är full av nisch-produkter, faktum är att den domineras av dem.

Den negativa klang du vill lägga in i ordet "nisch" existerar inte i verkligheten som företagen måste leva i. De vill tjäna pengar och inget annat, mer och mer. Lönsamt som tusan kan det vara till skillnad från hur det är för hårdvarubranschen i datavärlden som måste slåss om allt mer krympande marginaler.

 

Microsoft tjänar hutlöst mycket pengar på windoze och orifice men de är ju blott ett mjukvaruföretag om man ser på vad de tjänar utan jämförelse mest pengar på, till skillnad från Apple som i huvudsak är ett hårdvaru-levererande företag och tjänar pengar som gräs på både Macintosh datorer, iPods och mycket annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det ens roll om man äger en PC eller Mac för att det ska bli dyrt?

Eftersom Windows operativsystem ALDRIG är billiga, spelar det nog faktiskt ingen roll tror jag, tror nog både PC och Mac versionerna kommer hamna på samma tusenlappar..

 

:pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

maclaes@telia.com

Vista :blushing: eller Mac?? :wub:

 

Man kan se det som en möjlighet precis som du väljer vilken typ av film du skall se. Helt enkelt en valmöjlighet. För det mesta tycker jag att det är Macfolk som skäller på PC och det kan väl bero på att PC har varit mer förekommande än Mac. Lite storebrorskomplex. Men nu när Mac har blommat ut ordentligt är valet inte svårt. Själv installerade jag Parallels och sedan XPpro. Varför? Som någon sa, för att man kan. Har faktiskt inte använt det någon gång än!!!

 

Apple och OSX är till för folk som är kreativa och som jobbar med sina datorer och jag antar att de flesta har valt det själva.

 

Windows har folk oftast för att man har det på jobbet och sen väljer man det som man tror är enklast. Det är för mig ett operativsystem som du kan ägna hur mycket tid som helst åt att konfigurera, installera och konfígurera igen. Tiden går och man presterar inte mycket.

 

Själv har jag jobbat med Windows sedan ver. 103c eller något ditåt och med Mac sedan 1994.

 

Men nu använder vi nästan bara Maci, min hustru och jag det är bara barnen sitter med ett par av våra gamla avlagda PC. Nästa generation datorer dom ärver är ju ändå Mac.

 

Som sagt det är ett val man gör som allt annat här i livet.

 

Hasta la Vista, vi väntar på Leopard.

 

/maclaes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort jag har köpt en Intelburk så ska jag prova. Men det lär dröja................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Vad är egentligen meningen med att betala mer för ett sämre operativsystem, det är lite som att köpa en Fiat när man kan få en Ferrari.  :ThumbsUp:

422431[/snapback]

 

En långtradare kostar mycket mer än en Ferrari. Lastbilen går inte lika fort, den är jobbig att parkera och så drar den mer bränsle. Ganska korkat av åkarna att köpa Volvos lastbilar när du kunde spendera mycket mindre pengar på en mycket snabbare Ferrari istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Macintosh har Intel processorer i sig nuförtiden.

Har du inte hört det? Hänger du inte med i nyhetsflödet?

426978[/snapback]

 

Har den bios också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den har man aldrig hört förut, försök att inse att slaget redan är förlorat, som Steve Jobs sa 1996;

Mac är en nisch-produkt, inget fel i det men en nisch-produkt icke desto mindre

 

Nu läser vi att Apple har över 10% av den bärbara datormarknaden i USA tack vare MacBook. Nisch? Skaplig stor nisch i så fall.... :skondans: För övrigt får MS gärna vara störst, det gör ingenting.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
BIOS är för mycket 80tal Mac:ar har EFI

429163[/snapback]

 

Tänk ett steg längre nästa gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
ke?

429308[/snapback]

 

Har du hört talas om retorisk fråga? Om du har det, gå se tillbaks och läs det inlägg jag citerade från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...