Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

”Litteraturtips!?”


robral

Rekommendera Poster

Önskar fördjupa mig något i hur man ”pillar lite” i Macens filer med hjälp av tex BBEDIT.

Har någon tips på några bra sajter i ämnet eller dokumentation i annan form. Är ingen riktig hackare utan är sedan födseln bara väldigt nyfiken. Och så skall det ju förstås inte kosta något. I alla fall inte initialt.

 

Tackar på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

www.macosxhints.com

 

Det är bara att välja och vraka mellan artiklarna. Allt från en enkel sak som att skapa unix-alias (symlänkar) till komplicerade saker som hur man sätter igång, ställer in och styr sendmail. Hur man flyttar användarmapparna till en egen (eller bara en annan) partition på ett smidigt sätt, och hur man fixar unicode-stöd i terminalen (för att åäö skall funka). Fast det sista har jag själv skrivit en guide till på svenska som jag tror är bättre/lättare än det som skrivits på osxhints.

 

Jag började min vandring in i unix på den här sidan, och genom länkar därifrån, förklaringar och diskussioner i forumet kunde jag ta till mig mer och mer och därmed kunna ta till mig förklaringar av mer avancerat slag på andra håll. Det är långt ifrån en genomgång av hur man "hackar os x", men iom att den fokuserar på praktiska tips och tricks som kräver och/eller lockar till inlärning av delar av unix så lär man sig snabbt och får direkt nytta av vad man lär sig, utan att för den skull ge sig på över bråddjupet med enbart några man-filer och kraftiga unix-verktyg.

 

Finns en massa bra sidor, och jag lämnar utrymme för fler länkar från andra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...