Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur läser du MacWorld?


Andreas Leijon

Hur läser du MacWorld?  

181 medlemmar har röstat

  1. 1. Hur läser du MacWorld?

    • Jag prenumererar
      81
    • Jag köper lösnummer 1-5 ggr/år
      40
    • Jag köper lösnummer 6-11 ggr/år
      17
    • Jag läser bara iPlay
      0
    • Läser inga tidningar, besöker bara webben
      43


Rekommendera Poster

Mister_Mustard
Hur mycket vore du villig att betala för MacWorld om den inte innehöll reklam?

418123[/snapback]

 

Lika mycket som nu antagligen... Den finns på biblioteket så det finns ingen anledning för mig att köpa den själv också. Rent generellt köper jag endast tyngre tidningar med mer välskrivna artiklar, tyvärr brukar dessa kosta 4-5 gånger så mycket som MacWorld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 73
  • Created
  • Senaste svar

Jag prenumererar. Jag letar upp de intressantaste artiklarna först. Sen lägger jag undan den och plockar fram den några gånger till tills allt intressant är läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade precis min prenumeration. Kände att det var ett bra sätt att komma igång med Mac nu när jag bytt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag älskar tidningen! Och i samma veva kan jag erkänna att jag inte är prenumerant. Har tyvärr inte kommit till skott. Läser för det mesta på nätet men köper då och då också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som inte läser några av våra tidningar: Berätta lite mer om det!

418446[/snapback]

Jag tycker inte att tidningen innehåller tillräckligt mycket intressant för att prenumerera på den. När jag bläddrat genom en tidning det senaste året (?) tycker jag bara att det bekräftar att jag gjorde rätt val.

 

Ibland är det intressanta artiklar som är värd att läsa. Nyheterna har jag redan läst och en del av ämnena är jag inte alls intresserad av att läsa. När det är avskalat är det inte mycket tidning kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Jag tycker inte att tidningen innehåller tillräckligt mycket intressant för att prenumerera på den. När jag bläddrat genom en tidning det senaste året (?) tycker jag bara att det bekräftar att jag gjorde rätt val.

 

Ibland är det intressanta artiklar som är värd att läsa. Nyheterna har jag redan läst och en del av ämnena är jag inte alls intresserad av att läsa. När det är avskalat är det inte mycket tidning kvar.

418656[/snapback]

Intressant. Utveckla gärna på detaljnivå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

julle_ironrose

jag är nybliven prenumerant sedan nuvarande nummer. Köpte lösnummer tidigare, men insåg att det blir ju faktiskt billigare att prenumerera.

 

Har en gammal ibook med os 9.1 - men SKA köpa en ny imac efter nyår.

Läser avundsjukt om allt man kan göra med osx och de nya program som jag inte kan köra...

Läser tidningen varje kväll innan jag somnar...

 

Tycker att det kunde vara mer artiklar och material av blandad svårighetsgrad för så väl nybörjaren som profset - tidningen är för "kort" tycker jag. Därför ligger alltid det senaste årets macworldupplaga på mitt nattduksbord, så att jag nu i oktober kan läsa vad som skrevs om tidigare i t ex februari ( bla kul att jämföra priser - tycker jag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta tycks inte sälja MacWorld. Jag måste åka 10 mil tur och retur om jag vill köpa ett lösnummer.

Går det på MacWorlds websida att lägga ut på vilka försäljningsställen man kan hitta tidningen?

 

Prenumererar inte på några tidningar för att hålla kostnaderna nere. Köper lösnummer när jag under "Nästa nummer" hittar något jag vill läsa om och om jag har något ärende i närheten av där tidningen säljs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prenumerant med ett "såntdäringa idg-konto". Prenumererar även på Studio som jag tycker är bättre än MacWorld, den innhåller fler artiklar om sånt som jag inte hade en aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Utveckla gärna på detaljnivå!

418658[/snapback]

Jag letade fram ett ex här hemma, som iofs är ett och ett halv år gammal (mars 2005), men jag tror att principen är ungefär detsamma nu.

innehållsförteckningen visar att följande ämnen har stor plats i tidningen:

 

Nyheterna

Min ipod (finns inte kvar längre va?)

Stor Guide: undvik krashen

Test: mac mini + hur man byter minne/hårddisk i den

Test av iLife-program

Ljudexperten

Videoexperten

Bildexperten

101 superprogram

33 iMovietips

Mappen

Reportage: Mac på teatern

 

Nu ska jag börja såga rubrikerna :)

 

* Nyheterna har jag redan läst på nätet om de var intressanta

* Det enda jag vill använda min ipod till är att lyssna på musik. Om den blir repig struntar jag i. Alltså är jag inte alls intresserad av extraprogram eller fodral till den.

* Underhålll av datorn klarar jag bra ändå, med forumets hjälp. Behöver alltså inte läsa i någon tidning

* test av datorer är jag bara intresserad av när jag ska byta dator. Inte speciellt ofta med andra ord även om artikeln säkert är bra för de som verkligen var intresserad av att köpa en mini.

* iLife byter jag när jag byter dator, inte intresserad av om den nya versionen är bättre än den näst nyaste. Båda är tillräckligt bra för det jag använder det till.

* Ljudexperten - det enda ljud jag är intresserad av är det som kommer ur högtalarna, och det är plugg&play

* Videoexperten - kanske skulle ha någon nytta av detta, eftersom jag äger en videokamera men innehållet i den tidning jag kollar i verkar mest vara frågor och svar på mer professionell videoredigering, tex näms FCP ganska ofta, samt tips på hårdvara. Jag anser mig inte ha råd att köpa nytt, så det enda jag är intresserad av är alltså hur man förbättrar tekniken med den befintliga kameran.

* Bildexperten - Jag har ingen vanlig kamera och jag får känsla av att det mest handlar om photoshop av det man redan tagit kort på. Inget intressant område för mig alltså.

* 101 superprogram är inte heller något jag är direkt intresserad av. De flesta är program jag inte är intresserad av alls, och de andra är antagligen för dyra för att jag ska köpa dom. De få program som ändå är gratis och intressanta känner jag redan till.

* 33 iMovietips är däremot ett inslag som passar mig. Det ligger på ganska lagom nivå för vad jag gör :yeahbaby:

 

Med enbart den artikeln som är riktigt intressant för mig är det inte värt en prenumeration.

 

Jag vet att tidningen har förändrats lite sedan det nummer jag har, men det som kommit till är ungefär lika intressant som det som försvunnit (eller bara fått mindre plats) så det är fortfarande inte mycket jag är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som inte läser några av våra tidningar: Berätta lite mer om det!

418446[/snapback]

 

Jag läser så mycket prylbloggar på jobbet(gizmodo, engadget mfl) så när jag väl plockar upp en tidning; Macworld eller M3 som jag också läst tidigare så känns mycket i tidningarna "gammalt" för mig. Guiderna i tidningen är inte heller något för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en prenumation i present förra året och nu kom ett "förnya din pren. inbetalningskort"... och ja va fan, klart man måste fortsätta, man blir ju så glad när den ligger där i lådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta tycks inte sälja MacWorld. Jag måste åka 10 mil tur och retur om jag vill köpa ett lösnummer.

Går det på MacWorlds websida att lägga ut på vilka försäljningsställen man kan hitta tidningen?

418688[/snapback]

På MacWorlds sida så finns det, ganska långt ner, på höger sidan en text där det står: "Här finns MacWorld" och så kan du fylla i ditt postummer så får du fram närmasta försäljningsställe. =)

 

Skulle gärna klippt och klistrat, men har ingen möjlighet just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper lösnummer de gånger det står något som jag vill läsa om.

Senaste nummret köpte min fru åt mig, men det blev faktiskt en besvikelse :deppig: .

Där stod inget som jag inte redan hör eller läst, och vissa saker var för mig helt ointressant.

 

Nu slukar jag hellre ett nummer av STUDIO. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur läser du MacWorld? Berätta i denna tråd - gärna med motivationer!

418001[/snapback]

 

Då jag switchade över till Mac köpte jag i början lösnummer.

Men sen är det helårspren som gäller!

Jag brukar alltid pläddrä genom tidningen då den kommit, läser artiklarna sen mera noggrant under veckorna som kommer.

Dessutom sparar jag alltid numren, det kan vara nåt man behöver senare.

Och sen ska man inte underskatta layouten på tidningen! Framsidan är oftast hur snygg som helst. Som exempel kan jag nämna Första-hjälpsnumret med en brusttablett i ett glas.

DET var snygg! :pompoms::skondans:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första jag tänkte på när jag såg "Hur läser du MacWorld?" var baklänges... fast det fanns inte som alternativ :cry:

 

Jajja, prenumerar iallafall :ThumbsUp:

Var med på tiden när IDG hade ett FirstClass-system, eller finns det fortfarande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prenumenerar på Zinio Reader varianten av MacWorld. Det är ett utmärkt format som gör det lätt att läsa tidningen och priset var perfekt. 99 kr för 6 nr av digitala MacWorld.

 

Papperstidningen är lite för dyr för min smak men tidigare läste jag den emellanåt på biblioteket.

 

MacWorld.se besöker jag dagligen.

 

Vänliga hälsningar från Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv prenumererar jag via jobbet. Dock är det svårt att ha tidningen för sig själv :lol:

 

Försöker ögna igenom den snabbt innan den försvinner iväg till någon annans rum. Försöker dagligen hinna med att kolla MW's sida också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var länge sedan jag prenumererade på någon tidning. Finns ju inte i butik utanför norden heller så blir ju inte direkt något impulsköp. Hade dock förmodligen inte blivit det ändå eftersom jag är ganska nöjd med utbudet på webben och inte läser speciellt mycket tester förutom om jag ska köpa (eller prestanda på nya macar för det är ju alltid kul).

 

Funderat på den digital varianten mest för att jag varit nyfiken, men aldrig blivit av. Gillar inte att kolla på pdf-er, tycker det blir onödigt bökigt då layouten inte är anpassad för skärmen. Inte någon större lust att skriva ut dem heller eftersom det förstör hela idén med digitalt. Men låt säga att samtliga tester etc skulle läggas upp på siten i webbvänlig layout utan krussiduller i snygg html så hade jag nog blivit mer intresserad av en digitalprenumeration (som macuser.co.uk) för att få tillgång till alla krönikor och recensioner etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte lösnummer innan jag köpt min iMac, därefter blev det prenumeration. Men något med tidningen gör att jag är besviken på den. Den tillfredställer inte mina behov. och visst är den en orimlighet att få en hel tidning att passa varenda kotta som läser den. Men här är mina åsikter i alla fall. Utgår från Macworld 8

 

1. Den är för tunn. 80 sidor inklusive reklam för 52:-? (ungefärligt prenumerationspris) Jag vill ha tidningar som Level (finns också hos IDG) som är uppåt 130 sidor (ok de slösar lite på utrymmet i Level) men ändå har ca samma pris.

 

2. Innehållet i tidningen passar mig inte. Nyheter vi alla är svårt i tidningsform när webben finns. Men visst, vissa nyheter i tidningen är intressanta. Överlag vill jag ha mindre sånt då det oftast är gammalt när man får läsa det.

 

3. Myst-boken. Nae, finner inget intresse i att läsa sådant här. Men visst, precis lika många tycker det är mycket intressant. Så det är ju bara en fråga om ge och ta, ett annat nummer kanske en sådan här artikel handlar om precis det jag vill läsa. Hur som helst gillar jag djupgående artiklar, även om denna inte föll mig i smaken.

 

4. Macens smartaste program. JAPP, fullträff. För mig som relativ nybörjare på Mac var det här den bästa läsningen på länge. Mer sånt.

 

5. Datortest: Visst, det är alltid någon som ska byta dator så de här texterna kommer man ju inte undan. Jag läste dem från första till sista bokstaven innan jag köpte min iMac, nu läser jag dem inte alls då jag har en sproitans ny dator. Det är nog ett orfrånkomligt faktum att dessa texter till större delen bara är av intresser för den som går i köptankar just för tillfället.

 

6. Macworld Testar är ett mycket bra inslag i tidningen, men jag tycker ni testar lite tråkiga saker. Videokamera för 65000:- liksom, knappast ens värt att läsa bokstäverna för mig. Fram för mer program och spel här istället.

 

7. Video- ljud och bildexperten tycker jag är fruktansvärt tråkiga. Även om Macen är en multimediadator är det inget jag behöver läsa om varje månad. Hur många ggr har vi lärt oss redigera bilder i Photoshop, röda ögon, bättre ljus, mer mättnad osv? Det måste finnas roligare saker att använda dessa sidor på. Ska också tillägga att jag inte är särskilt intresserad av video, därav mitt svaga intresse för just de sidorna i tidningen. Men återigen, jag förstår att det finns massor med läsare som uppskattar dessa sidor.

 

8. Windows-sidorna är okej så länge ni inte drar ut på det för mycket. Finns PC-tidningar som sagt om man vill läsa om Windows. Håll er till installation och rena funktionaliteter med Windows på Mac. Resten får man läsa om någon annanstans.

 

9. Programtips är ett par sköna sidor där man kan hitta lite roliga program.

 

10. Mappen gillar jag och hoppas att det nya som kommer är minst lika bra. Mappen har ju spelat ut sin roll lite pga forumet, men den är intressant ändå.

 

Och så lite summa summarum

 

Jag gillar Macworld, även om det inte verkar så på ovanstående. Skribenterna är duktiga och har ett roligt språk, har en riktig favorit, han med det utlandsklingande efternamnet (minns inte vad han heter). Tyvärr är det lite det tidningen lever på i mina ögon, just språket. Innehållet har visat sig efter det här halvåret jag läst tidningen vara väldigt tunt. Tidningen är alldelese för bred, den ska täcka allt från Windows till switcher till proffredigerare med Mac. Försök istället att hitta den största målgruppen och fokusera mer på den och därmed strama upp innehållet i tidningen något. Den behöver inte vara så fruktansvärt bred, vilket jag tycker att den är idag.

 

Fram med mera om livstilen Mac (tv-spelsmagasin är ju till och med livsstilsmagasin idag), flera utförliga guider som den om Quicksilver, mer tester av relevant mjuk/hårdvara. Inga mer digitalkameratest som i sommarnumret. Gärna modernare layout också.

 

Hoppas nu jag inte har låtit för negativ, jag vill bara framföra mina synpunkter för att jag ska fortsätta läsa Macworld. Och jag menar inte det som någon barnslig bachning, men tidningen känns inte riktad mot just mig som användare, och det gör att jag inte vill läsa den. Även om jag som sagt var paradoxalt nog gillar tidningen.

 

Reportage är något jag gillar att läsa om också. Gör besök hos programutvecklare, intervjua representanter på Keynotes, rapportera inte enbart om vad som visas. Mer djupgående artiklar om produkterna.

 

Det var mina åsikter och önskemål. Och jag menar absolut inget illa till dig Leijon eller din redaktion. Jag har i alla fall haft stor nytta av tidningen under mina första veckor med Mac-dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag prenumererar och tycker om att ha tidningarna som infobank när problem dyker upp. Sidor typ Ytterbergs Mappen är alltid bra att ha tillhands samt utförliga nummer som belyser ett eller ett par tema ordentligt.

Jag tycker dock att tidningen tyvärr blivit mer av lösnummerkaraktär med extremt blaffig layout och proppfull med ihoptryckta så-gör-du-instruktioner och fjantiga tips typ "Heta Prylar". Senaste numret nr 9 känns som ett skämt. Det går ju knappt att läsa för allt stök i typsnitt och layout.

Varför är det så trist att vara enkel och seriös?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att prenumerera men har inte kommit loss att göra det. Väntar väl på ett bra erbjudande som passar mig helt enkelt...

 

En snabb önskan vill jag framföra.

Jag vill läsa mer om terminalen och UNIX delen i OS X! Jag vill också läsa mer om själva OS X. Djupgående och detaljerande artiklar som man kan suga på länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

premenurerade - prenumerationen gick ut - köpte lösnummer - insåg att det blev billigare att prenumerera med studentrabatt - prenumererar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb önskan vill jag framföra.

Jag vill läsa mer om terminalen och UNIX delen i OS X! Jag vill också läsa mer om själva OS X. Djupgående och detaljerande artiklar som man kan suga på länge!

421491[/snapback]

 

Jag håller med till 100%. Där satte du spiken på exakt vad jag saknar i MAcworld fast jag inte kom på det själv. Man hör så mycket om terminalen och Unix hela tiden, men jag vet inte ett skvatt om det och jag har typ använt terminalen tre ggr eller nåt.

 

Mer sånt i Macworld, måste finnas drösavis att gräva i om OS X.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...