Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är superdrive?


Jerk

Rekommendera Poster

när jag skulle bränna på en dvdskiva så startade jag först iDVD. Då kom det upp en ruta som sa att jag saknade Superdrive. Vad är nu detta? är det en annan typ av cd/dvd läsare/brännare eller är det någon programvara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Superdrive är det Apple kallar dvd-brännarna i sina Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
jag utgick från att det fanns i min dator, vart kan jag kolla vilken typ av cd/dvd enhet jag har?

417843[/snapback]

Äpplet längst upp till vänster -> Om den här datorn -> Mer info -> Maskinvara -> Skivbränning :yeahbaby:

 

Vad har du för dator förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har Apple ett sånt löjligt namn på en del i datorn? dvd-brännare räcker väl? Men kanske för att de ska kunna sälja vilken skitbrännare som helst i den. Superdrive säger ju inget och dvd-brännare säger ju allt om man inte kan något om datorer. Vad heter det när det bara är en cd-läsare i eller snart HD-brännare / blue ray brännare? Fortfarande Superdrive?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Det är samma sak med Airport, AAC, Bonjour, iSight (varför inte bara kalla den 'webkamera'?) och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Det är samma sak med Airport, AAC, Bonjour, iSight (varför inte bara kalla den 'webkamera'?) och så vidare.

417924[/snapback]

Varumärkesbyggande!

Varför inte bara kalla iPod för "Musikspelare" och Mac för "PC (Personal Computer)"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag utgick från att det fanns i min dator, vart kan jag kolla vilken typ av cd/dvd enhet jag har?

417843[/snapback]

 

När det gäller mac ska du ALDRIG utgå från att det som är standard är standard, dubbelkolla alltid det du är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Varumärkesbyggande!

Varför inte bara kalla iPod för "Musikspelare" och Mac för "PC (Personal Computer)"?

417939[/snapback]

 

Prexis. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
När det gäller mac ska du ALDRIG utgå från att det som är standard är standard, dubbelkolla alltid det du är intresserad av.

417941[/snapback]

 

När det gäller _vadsomhelst_ skulle jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är skillnad, jag menar att SuperDrive är en komponent i en helhet, varför inte kalla grafikkortet för SuperGraphic t.ex. ? Det är som att säga att iPoden har en SuperStorage (Hårddisken alltså), säger inget om hur mycket lagringsutrymme den har, man måste istället ta redan på vad som menas med SuperStorage och sen se om man ska ha en 4x SuperStorage eller bara en 2xSuperStorage. Tycker det e lite konstigt samtidigt som man inte kan köpa SuperDrives från Apple så varför varumärkesbygga något sådant? Jag hittade iaf ingen superdrives när jag sökte på svenska Apple.

 

Kan ju vara så att jag fortfarande lever i PC-världen där man kanske måste hålla reda på sånna saker... och inte bara gå o köpa en superdrive och tro att man kan bränna skivor med när det kanske bara kan läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Men det är skillnad, jag menar att SuperDrive är en komponent i en helhet, varför inte kalla grafikkortet för SuperGraphic t.ex. ? Det är som att säga att iPoden har en SuperStorage (Hårddisken alltså), säger inget om hur mycket lagringsutrymme den har, man måste istället ta redan på vad som menas med SuperStorage och sen se om man ska ha en 4x SuperStorage eller bara en 2xSuperStorage. Tycker det e lite konstigt samtidigt som man inte kan köpa SuperDrives från Apple  så varför varumärkesbygga något sådant? Jag hittade iaf ingen superdrives när jag sökte på svenska Apple.

 

Kan ju vara så att jag fortfarande lever i PC-världen där man kanske måste hålla reda på sånna saker... och inte bara gå o köpa en superdrive och tro att man kan bränna skivor med när det kanske bara kan läsa?

417955[/snapback]

Jag håller med om att just Superdrive är ett särdeles fånigt varumärke. I tidningsvärlden är alltid förståelse A och O och dvd-brännare fattar alla direkt vad det är, medan just Superdrive inte säger ett skit. Speciellt inte på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att just Superdrive är ett särdeles fånigt varumärke. I tidningsvärlden är alltid förståelse A och O och dvd-brännare fattar alla direkt vad det är, medan just Superdrive inte säger ett skit. Speciellt inte på svenska.

417965[/snapback]

 

mm precis min tanke. Men kanske om man har sysslat med Maccar mycket så är det extremt förnuftigt namn men för andra som vill köpa en dator oavsett PC eller Mac så säger SuperDrive inget när man kollar på komponenter som ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har Apple ett sånt löjligt namn på en del i datorn?

417862[/snapback]

 

Apple var först med DVD-brännare i datorn, på den tiden var det en Pioneer enhet.

Då hittade de på "Superdrive" för att verkligen tala om att den klarade allt som gick att klara på den tiden i fråga om skivor och bränning. "DVD-brännare" kunde misstolkas som "Jaha, så den bränner bara DVD då? Det var ju skit alltså, vad gör jag när jag vill bränna CD?". Lösning - "Superdrive". Bränner allt, inte bara DVD...

 

Sedan har namnet helt enkelt hängt kvar... Tycker det är en strålande grej. (haha, laserbrännare... strålande... fattar ni? Hahha, jag är bara för rolig ibland)

 

DVD-R, -RW, +R och +RW. Lysande.

Älskar den.

 

Vad den kommer att heta när den får BlueRay och så? Super-Superdrive :)

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har Apple ett sånt löjligt namn på en del i datorn?

417862[/snapback]

Särskilt som det 1998 (1999?) kom en extern "Superdrive" av annat fabrikat som dels kunde läsa/skriva disketter och dessutom en annan slags disk som kunde lagra mera. (Apple tog ju bort diskettstationen med den första iMacen 1998).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Äpplet längst upp till vänster -> Om den här datorn -> Mer info -> Maskinvara -> Skivbränning yeahbaby.gif

 

Vad har du för dator förresten?

 

hej, jag har har samma problem med en powerbook g4.

men vad jag förstår via äppel-menyn har jag dvd-brännare.

 

Skriver dvd: Ja.

Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw

Sammankopplare: ATAPI

 

När jag stoppar in tomma dvd-skivor (DVD-R) så spottar datorn dessutom ut dessa efter en stunds betänketid :irriteradtjej:

 

whats the problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver dvd: Ja.

Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw

Det verkar konstigt att det står "Skriver DVD: ja"

Det borde stå vilka typer av skivor den bränner. Så här:

 

 Läser DVD:	Ja
 Skriver CD:	-R, -RW
 Skriver DVD:	-R, -RW, +R, +RW
 CD med buffertskydd:	Ja
 DVD med buffertskydd:	Ja
 Skrivstrategier:	CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO

 

Är du SÄKER på att du sett rätt?

Skrev du av texten eller kopierade och klistrade in?

Försök igen, och klistra in texten från HELA fliken "Skivbränning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad den kommer att heta när den får BlueRay och så? Super-Superdrive smile.gif

Nope, den kommer heta BluperDrive! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Särskilt som det 1998 (1999?) kom en extern "Superdrive" av annat fabrikat som dels kunde läsa/skriva disketter och dessutom en annan slags disk som kunde lagra mera. (Apple tog ju bort diskettstationen med den första iMacen 1998).

 

 

Den heter SUPERDISK från Imation...B):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den heter SUPERDISK från Imation...B):)

Rätt. Jag mindes fel.

 

Men det har funnits en floppydrive som verkligen hette "superdrive" och den kom faktiskt från Apple.

Så jag hade i alla fall rätt i att det var en floppy som kallades superdrive. ;)

 

Från Wikipedia:

SuperDrive is a term that has been used by Apple Inc. for two different storage drives: from 1988–1999 to refer to a high-density floppy disk drive capable of reading all major 3.5" disk formats; and from 2001 onwards to refer to a combined CD/DVD reader/writer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Är du SÄKER på att du sett rätt?

Skrev du av texten eller kopierade och klistrade in?

Försök igen, och klistra in texten från HELA fliken "Skivbränning".

 

 

Jag kopierar och klistrar in...

 

MATSHITA CD-RW CW-8121:

 

Revision av fast programvara: AX21

Sammankoppling: ATAPI

Stöd för bränning: Ja (levererad/stöds av Apple)

Cache: 2048 K

Läser DVD: Ja

Skriver CD: -R, -RW

CD med buffertskydd: Ja

Skrivstrategier: CD-TAO, CD-SAO

Medier:

Medietyp: CD-ROM

Tom: Nej

Raderbar: Nej

Överskrivbar: Nej

Tilläggbar: Nej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du tyvärr ingen superdrive, alltså kan du inte skriva till DVD-skivor. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ingen Superdrive, du har en Combodrive: läser dvd och skriver cd...

(...det har jag med...Powerbook G4...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...