Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ljuböcker i I-Tunes


lybeck81

Rekommendera Poster

När man har en ljudbok och lägger in den i itunes, så lägs den i huvudbibloteket, och man kan inte bra överden till ljudboks mappen.

Går det ordna på något sätt? (Boken är ej nedladdad från itunes store).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfect Gentlemen
När man har en ljudbok och lägger in den i itunes, så lägs den i huvudbibloteket, och man kan inte bra överden till ljudboks mappen.

Går det ordna på något sätt?  (Boken är ej nedladdad från itunes store).

417265[/snapback]

 

Det finns ett script som gör filen "bookmarkable". Då hamnar den under ljudbokskategorin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det finns ett script som gör filen "bookmarkable". Då hamnar den under ljudbokskategorin.

417273[/snapback]

 

Detta scriptet, som nämns ovan, gör allt automatiskt.

http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/...akebookmarkable

 

Manuellt får du ta ut ljudböckerna ur iTunes, byta filändelsen från .m4a till .m4b. Sedan importera igen. Detta ska funka.

 

Men som sagt; scriptet gör det automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Detta scriptet, som nämns ovan, gör allt automatiskt.

http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/...akebookmarkable

 

Manuellt får du ta ut ljudböckerna ur iTunes, byta filändelsen från .m4a till .m4b. Sedan importera igen. Detta ska funka.

 

Men som sagt; scriptet gör det automatiskt.

417315[/snapback]

 

Om man har ljudböcker rippade till mp3, finns det något motsvarande sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aanvänder själv detta script:

 

Join together

 

 

Detta lägger samman vilken filtyp som helst i iTunes. Verkar dock ha någon gräns vid 60 - 70 st åt gången.

 

Funkar mycket bra. Det blir ljubboksfiler när de slås ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har ljudböcker rippade till mp3, finns det något motsvarande sätt?

439192[/snapback]

 

Du får koda om till AAC, kvalitetsförlusten är säkerligen försumbar när det handlar om ljudböcker :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har ljudböcker rippade till mp3, finns det något motsvarande sätt?

439192[/snapback]

 

Använd scriptet jag talade om här ovan, Join together

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...
Michael2007

Hmm,

 

ja, jag är ju här av en anledning...Mac-rookie!

 

Får inte till det med Bookmarkable, hur får jag till det, hämtat hem programmet det tipsades om, lagt till det till scripts i iTunesbiblioteket... sen då?

 

Konvertera till AAC?

 

//Michael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar säkert på något sätt. Men klart enklare är det att köpa Audiobook Builder. Det kostar ca 40:- och är garanterat värt det om du ska konvertera en bok till ljudbok. Det är mycket enkelt att använda.

 

/p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men klart enklare är det att köpa Audiobook Builder. Det kostar ca 40:- och är garanterat värt det om du ska konvertera en bok till ljudbok. Det är mycket enkelt att använda.

 

Jag kan inte annat än rekommendera det programmet! Väldigt lättsamt program som gör det som det ska göra väldigt lättsamt! KÖP! ;D

 

 

 

Douglas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra info, tack för den. Men hur gör man??? Nu känner jag mig som en äkta rookie, jag har laddat hem scriptet, lagt det i /username/library/iTunes/scripts/

 

Men sen då? Vart hittar jag iTunes Script Menu??? Jag fattar ingenting.

 

Tacksam för en liten förklaring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del trådar i forumet om detta..

 

Men använd iTunes och konvertera låtarna till AAC... dvs MACs motsvarighet till mp3.

Filerna får filändelsen .m4a

a står för audio. '

För att sedan få dom till ljudböcker så är det bara att byta filändelsen till .m4b, där b står för "book".

 

sedan är det bara att lägga in dom i iTunes igen, och vips så ligger dom under audiobooks... Gratis och lätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det där audio bookable fungerade väl bra. Men oerhört störigt att ha en hel ljudbok i en och samma fil med kapitel i. Det har inte fungerat särskilt bra hittills. iPoden hoppar ur spåret, blir mycket spola och kapitelbyten när jag ska återuppta lyssningen igen. Ska se om jag kan klura ut hur det där scriptet fungerar sen och bevara böckerna i flera skivor.

 

Går det inte att köpa svenska ljudböcker på iTunes Store? Som jag ser det finns det bara engelskspråkiga böcker i affären. Någon som vet varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...