Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kraftfull MacBook


OldMac

Rekommendera Poster

Jag vill uppmärksamma er på ett oönskat fenomen som (tydligen) kan uppträda om man äger en bärbar modern Mac.

 

Jag har precis fått en MacBook levererad. Apparatens tekniska prestanda inte bara imponerar på mig - den lilla vita krabaten (13-tummaren) verkar också kunna gripa tag i sin omgivning på ett kraftfullt, oväntat vis.

 

Det började med att jag idag såg en 5-krona-stor mörk fläck på skärmen till min stationära Mac, och tänkte, att det var ju väl timat - tur att jag köpt ny dator, osv., när ändå bildskärmen håller på och säckar ihop till den äldre. Jag hade inte en tanke på att jag tidigare när jag provkörde MacBooken, hade ställt denna framför den äldre skärmen.

 

Så ställde jag åter MacBooken på samma plats (tog bort tangentbordet till den stationära datorn framför skärmen på skrivbordet, med datorn och skärmen påslagna) fällde upp locket/bildskärmen på MacBooken och startade denna igen. Så såg jag plötsligt bakom den uppfällda bärbara skärmen till MacBooken, på den stationära skärmen: fler fläckar! Några av dem såg jag t o m uppstå medan jag satt där.

 

Nu har jag sammanlagt ett halvdussin mörka ytor i den stationära skärmens ytskikt som inte försvinner (dvs, fläckarna verkar bokstavligen vara skador i den inre skärmytan, de sitter inte utanpå det polerbara höljet).

 

Min gissning: magnetfälten från MacBooken kan suga loss metalloxidpartiklar (jag har för mig att sådana partiklar bildar projektionsytan för katodstrålen i skärmar) från skärmytor. Kanske att min stationära skärm är ovanligt känslig - den är gammal och jag hade locket till MacBooken uppfällt så gott som mot den andra skärmen - men det verkar hur som helst på sin plats att skriva denna varning. Vissa delar av datorpark/tillbehör verkar det som om man behöver hålla mycket väl åtskilda. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ur nätsladden för din stationära några timmar, så kanske det rättar till sig.

"Slå på" den när kontakten är urdragen, kan hjälpa. Laddar ur fortare då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ur nätsladden för din stationära några timmar, så kanske det rättar till sig.

"Slå på" den när kontakten är urdragen, kan hjälpa. Laddar ur fortare då

416772[/snapback]

 

Du tror att det fixar bildskärmen? Eller att det sänker 'den magiska sugförmågan' på MacBooken?

 

Jag tror ingendera, tyvärr. Båda apparaterna stod avstängda under natten - utan att den första fläcken försvann på stationära skärmen, och samma fenomen uppträdde därefter i större skala (stora fläcktyfusen bröt ut på stationära skärmen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, nästsladen skrev du. Den satt nog i nätet under natten när allt kommer omrking. Visst, kan pröva att dra ur den. Men om partiklar har lämnat skärmytan skulle det förvåna mig om det fixar sig. Men jag har förstås gärna fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att på min gamla skärm Studio Display så hände något liknande, då jag råkade "leka" med en kraftig högtalare fram skärmen.

Drog ur kabeln och några timmar senare hade skärmen rättat till sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yepp, dra ur nätkabeln, och tryck på påsättningsknappen några ggr..

 

Skärmen behåller ju spänningen även om du stänger av den.

Högspänningsdelen är väl strömförande ett bra tag även efter man drar ur nätsladden, precis som på en TV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har en vit macbook och har suttit som dig framför minst 2 olika skärmar, med den precis framför o locket uppfällt.

 

utan att fått problem med CRT skärmarna.

 

Men visst, det är ju en magnet i skärmen.

 

Prova sätt din kontroll du fick med datorn, den lilla fjärrisen till front row, fast på skärmens övre del ^^

 

så visst, det är ngo den isåfall magneten i locket som ska hålla ihop den. den är rätt stark också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst, det är ju en magnet i skärmen.

417178[/snapback]

 

Vad? varifrån skulle dett magnätfält komma. I en gammal katordståle skärm är det en helt annan sak. Men i en platt TFT finns det inget magnetfält att tala om.

 

Tror inte att det har nåt med Macbooken att göra alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad? varifrån skulle dett magnätfält komma.

417184[/snapback]

Från den permanentmagnet som används för att hålla fast fjärrkontrollen som följer med Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yepp, dra ur nätkabeln, och tryck på påsättningsknappen några ggr..

 

Skärmen behåller ju spänningen även om du stänger av den.

Högspänningsdelen är väl strömförande ett bra tag även efter man drar ur nätsladden, precis som på en TV

416784[/snapback]

 

Fixat. Tack! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jup r ju en permanent magnet ^^ i locket, inte i själva LCD skärmen.

och magneter påverkar inte LCD skärmar så macbooken får inga symptom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fixat. Tack! :yeahbaby:

417266[/snapback]

 

 

Det är de små enkla knepen som behövs :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...