Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tre fysiska minneskortplatser


extralars

Rekommendera Poster

Kan någon säga mig varför Systeminformation/Minne påstår att min dator har fyra minneskortplatser, medan jag bara kan hitta tre i verkligheten? Min modell, digital audio, ska bara ha tre minnesplatser, såvitt jag förstår. Se bild nedan:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt, kollade i Mactracker och det är visst flera G4 modeller som har 3 minnesplatser, var något nytt för mig

 

Började med Cuben och fram till första MDD som återigen hade 4 minnesplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn bara har tre platser, så är den fjärde tom :ThumbsUp:

 

Näh.. troligen letar systeminformationen efter en fjärde kortplats, om den inte hittas (finns) så rapporteras den väl som tom ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon säga mig varför Systeminformation/Minne påstår att min dator har fyra minneskortplatser, medan jag bara kan hitta tre i verkligheten? Min modell, digital audio, ska bara ha tre minnesplatser, såvitt jag förstår. Se bild nedan:

 

416647[/snapback]

 

Det är helt rätt Digital Audio har bara "tre" minnes platser, man kan ha i max 1.5Gb RAM-minne i den, har själv ägt en sådan, av tidigare modeller så är det fåtal som har mer än "tre" minnes platser, Gigabit Ethernet har "fyra" minnes platser, en av dom bästa Macar jag har haft i min ägo. :byrakrat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl förmodligen så, att kretsarna/chipen på moderkortet stödjer 4 slotar, men att en fysisk slot att sätta in minnet i saknas.

 

Detta kan tex bero på utrymmesskäl eller problem att tillverka moderkortet i denna konfiguration - av elektriska eller tillverknings relaterade skäl (tex hög fel frekvens vid tillverkninge).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...utrymmesskäl...

Ja, det finns ingen plats just där de tre andra slotarna är monterade i alla fall, så det är nog orsaken. Finns heller inga synliga etsningar på kortet till någon fjärde slot. Apple kunde nog aldrig drömma om att folk skulle ha i mer minne än 1,5 GB när de konstruerade moderkortet. Det är förresten samma i Quicksilver, det ser jag här på jobbet nu. Precis som Poca skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...