Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flexibla arbetstider kan bli en ny kvinnofälla


Macus

Rekommendera Poster

... för barn och hem.

 

Flexibla arbetstider är på modet, inte minst inom vården och omsorgen.

systemet har många fördelar, men riskerar att bli en ny kvinnofälla, varnar ekonomen Maria Tullberg i en artikel i Göteborgs-Posten 031012.

 

Vad tror du? Är flexibla arbetstider enbart något bra? Eller finns det nackdelar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Vad exakt innebär flexibla arbetstider och på vilket sätt menar hon att det skulle bli en kvinnofälla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat:

"Ett argument handlar om familjern, där kvinnorna säger att de anpassare schemat efter barnens skoltider och mannens arbetstider, att de kan följa barnen till olika aktiviter och slipper be om ledigt för olika ändamål."

 

"När Maria Tullberg betraktar den flexibla arbetstiden ur ett jämställdhets- och genusperspektiv blir hennes slutsats däremot mindre positiv.

- Jag menar att flexibla arbetstider är ett steg till att organisera kvinnors arbete så att det inte inkräktar på mannens och barnens tid, säger hon"

 

Slut citat

 

Läs mer i GP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Personligen skulle jag ju se det som en fördel om jag hade ett jobb som inte inkräktade på min frus och mina barns tid. Jag är väl självdestruktiv på den punkten antar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvinnofällan sitter i huvudet och inte i schemat. Om gubben är elak hjälper väl inte organisering av tid... Det påminner om en tråd som en kille skrev som handlade om ett datorprogram som kunde varna för fruns mens.... Där gjorde Nils ett blivande klassiskt uttalande. Det är inte dataprogram som behövs utan samtal...

 

Jag tror att flexibelarbetstid kan vara till stor hjälp för många, men fällan sitter i hur den används och det är du och jag som bestämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvinnofällan sitter i huvudet och inte i schemat. Om gubben är elak hjälper väl inte organisering av tid... Det påminner om en tråd som en kille skrev som handlade om ett datorprogram som kunde varna för fruns mens.... Där gjorde Nils ett blivande klassiskt uttalande. Det är inte dataprogram som behövs utan samtal...

 

Jag tror att flexibelarbetstid kan vara till stor hjälp för många, men fällan sitter i hur den används och det är du och jag som bestämmer.

Mensen är väl det enda vi aldrig talar om. Däremot så snackar vi ofta om hur länge hon skall jobba och när jag skall hämta sonen på fritis.

 

(kl 15.00 idag om ni undrar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...