Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ekobrotten kostar oss 100 000 000 000 kronor


Macus

Rekommendera Poster

Köerna växer inom sjukvården, skolorna rustas ner och äldreomsorgen saknar pengar. För svartjobb och bidragsfusk gör oss alla fattigare. Men om de 100 miljarder kronor som varje år försvinner i utebliven skatt istället kom samhället tillgodo kan både vård, skola och omsorg bli bättre.

 

Källa: Länstidningen. Information från Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Oktober 2003.

 

Vad tycker du? Är det OK att jobba svart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många nya trådar av dig i frisnack Macus...flitig är du :)

 

Jag tycker frågan är lite mer komplicerad och att den bör balanseras mot hur mycket skatt vi talar om.

I mitt fall ex händer det väl nån gång :ph34r: att det erbjuds "rostfria slantar" (..är musiker).

En sak är helt säker: många små krögare har ingen möjlighet i världen att bjuda gästerna på levande musik om det skall betalas soc & ink-skatt på beloppet. Det blir antingen för dyrt för krogen eller för lite

slantar för mig. Resultatet blir att man (krogen) sätter på en platta istället och det kan ju visserligen vara trevligt men inte främjar det utelivet-samvaron och värmen människor emellan eller..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svartjobb är av princip osolidariskt mot alla, även dig själv. Det är som att pinka i brallan när man fryser... En kompis som är plåtslagare skulle hjälpa Mr X med nya skorstenbeslag. När han skulle ner hade daggen lagt sig och taket blev halt som såpa. Jodå. Rätt i backen. Han överlevde men har kroniska ryggproblem. Det trista är att det finns ingen försäkring som gäller och lite hjälp att få... :unsure: Naturligtvis lägger sig daggen ÄVEN om man jobbar vitt... ;) När jag säger detta blir jag väl idiotförklarad...men när jag hade firma i 7 år vägrade jag konsekvent att jobba svart dels med hänsyn till staten men också med tanke på att kunden blir utan skydd/garanti och även jag. Det är taskigt mot andra och även mot ens familj att ställa dem utan rättigheter bara för att man vill tjäna en spänn. BASTA! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många nya trådar av dig i frisnack Macus...flitig är du :)

Jag tyckte att det blev lite tjatigt att bara diskutera hedersmord och burkha i frisnack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...