Jump to content
Just nu i M3-nätverket

extern disk usb/fw

johnalder

Recommended Posts

Hittade denna disk - Iomega MiniMax och undrar nu följande:

Om jag kopplar in den i min firewire-port, kan jag använda diskens usb 2.0-portar (med 2.0-fart alltså)? :fundersam:

Eftersom jag ändå behöver en extern disk, så känns det ju onödigt att investera i ett usb 2.0-kort (som jag redan gjort, men inte fått att fungera :superirriterad: )

Jag har svårt att tänka mig att du kan använda USB-portarna utan att ansluta USB-kabeln.

Jag har också svårt att tänka mig att du kan ansluta FW och USB samtidigt till datorn.

Den har inbyggda hubbar för FW och USB. Således måste de anslutas till datorn med respektive kabel.

FW- och USB-konkurrensen är något av det löjligaste jag har sett på senare år. Varför ta fram två i stort sett identiska överföringsmöjligheter till, rimligtvis, dubbla utvecklingskostnaden? I slutändan får vi ju betala det via datorinköpen.

Förresten, USB PCI 2,0 ger inte lika hög hastighet som moderkortsintegrerad firewire. I Mac-miljö är det tveksamt om ens inbyggd USB 2,0 levererar högre hastighet. FW är Apples bebis.

Den har inbyggda hubbar för FW och USB. Således måste de anslutas till datorn med respektive kabel.

416114[/snapback]

Så om jag ansluter disken via FW kan jag inte använda USB-portarna på disken, och tvärtom?

På något sätt har jag nu svårt att se vitsen med en disk som har både FW och USB. Såtillvida man inte ansluter den till olika maskiner vid olika tillfällen förstås...

Disken har egen strömförsörjning, underlättar det på något sätt?

Din första fråga: just det. Två kablar, en FW och en USB, ska anslutas från datorn till den externa HD. Din andra fråga: det underlättar så tillvida att portarna (förmodligen) har strömförsörjning, vilket gör att de blir mer användbara än portar som drivs av datorn. (Särskilt USB är kinkig med det - egen strömförsörjning behövs för muggvärmare, tangentbordspotlights och batteriladdare - och andra essentiella USB-ting).

OK, tack för svaren. Måste alltså få USB-kortet i datorn att fungera... :superirriterad:

Nu förstår jag inte alls, du hade ju firewireport så varför inte använda firewire?

416281[/snapback]

Jo, men jag tänkte även kunna koppla in USB-prylar _via_ disken och på så sätt få USB 2.0-fart utan att ha ett sådant kort i datorn.

Alltså:

Dator (FW) <-> (FW) Extern disk (USB) <-> (USB) iPod Nano

Mejkar det sense?

Jo, men jag tänkte även kunna koppla in USB-prylar _via_ disken och på så sätt få USB 2.0-fart utan att ha ett sådant kort i datorn.

Alltså:

Dator (FW) <-> (FW) Extern disk (USB) <-> (USB) iPod Nano

Mejkar det sense?

416289[/snapback]

Nej, det går inte alls. Du kan inte få USB2 (eller 1 heller, för den delen) från hårddisken.

Du måste ha USB i datorn.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...