Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPodar levererades med Windows-virus


Johan Niklasson

Rekommendera Poster

Johan Niklasson

iPodar levererades med Windows-virus

 

"Vi upptäckte nyligen att ett litet antal - mindre än 1% - av Video-iPodar sålda efter den 12:e september 2006 lämnade vår tillverkare med windows-viruset RavMont.exe". Är detta början på en trend?

 

>>Läs hela nyheten på MacWorld.se!

post-13799-1161149890_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl inte spela så stor roll...de flesta PC-burkar har ju världens största virus installerat från början...det heter visst Windows.

 

:shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Niklasson
Kan väl inte spela så stor roll...de flesta PC-burkar har ju världens största virus installerat från början...det heter visst Windows. 

 

:shifty:

415977[/snapback]

 

 

 

Problemet är att detta kan leda till trubbel för de som kör windows på sina Macar. Med den uppmärksamhet denna nyhet får kommer säkerligen hackare finna det roligt att försöka komma åt OSX via windows eller Vista. Detta blir det riktiga tested av hur säkert OSX är. Det är i alla fall inte sista gången vi kommer att höra talas om virus på en Mac (via Windows eller Vista).

 

Windows är verkligen ett säkerhetsproblem men det är också världens populäraste (räknat i antal användare) operativsystem. Kanske Apples OSX knappar in på detta de kommande åren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows är verkligen ett säkerhetsproblem men det är också världens populäraste (räknat i antal användare) operativsystem.

416004[/snapback]

Windows har inga användare alls, bara gisslan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Niklasson
Windows har inga användare alls, bara gisslan.

416008[/snapback]

 

 

Många som köper dator bryr sig inte om att "välja" operativsystem. Det som kommer med är det som används. I takt med att allt fler Macar säljs blir det likadant där. Då blir Mac-köpare "gisslan" för de får med OSX. Det som är oslagbart är att en Mac-användare med en Intel-baserad dator kan köra fler operativsystem och program än någon annan! Den gamla kritiken att det inte finns så många program att köra på din Mac är därmed effektivt dödad. Istället är det PC-användare med Vista eller Windows som nu halkar efter då de inte kan köra till exempel garageband eller iDVD.

 

Vi kan bara hoppas att OSX version av UNIX hålls lika tätt som det gjorts hittills så även om din Vista-version blir infekterad skapar den inga problem för OSX.

 

Dåligt av fabriken att inte ha bättre koll på de datorer som används för att skeppa iPodarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många som köper dator bryr sig inte om att "välja" operativsystem. Det som kommer med är det som används. I takt med att allt fler Macar säljs blir det likadant där. Då blir Mac-köpare "gisslan" för de får med OSX. Det som är oslagbart är att en Mac-användare med en Intel-baserad dator kan köra fler operativsystem och program än någon annan! Den gamla kritiken att det inte finns så många program att köra på din Mac är därmed effektivt dödad. Istället är det PC-användare med Vista eller Windows som nu halkar efter då de inte kan köra till exempel garageband eller iDVD.

 

Vi kan bara hoppas att OSX version av UNIX hålls lika tätt som det gjorts hittills så även om din Vista-version blir infekterad skapar den inga problem för OSX.

 

Dåligt av fabriken att inte ha bättre koll på de datorer som används för att skeppa iPodarna.

416022[/snapback]

 

Dom flesta Macanvändare köper ju Mac just för Mac OS X och att hårdvaran och mjukvåran är så bra intergrerat.

 

Det är rätt intressant, hur fasiken kom det virus in i några iPods? Det är ju allvarligt, men det verkar ändå inte bli en sån jättestor nyhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Niklasson
Dom flesta Macanvändare köper ju Mac just för Mac OS X och att hårdvaran och mjukvåran är så bra intergrerat.

 

Det är rätt intressant, hur fasiken kom det virus in i några iPods? Det är ju allvarligt, men det verkar ändå inte bli en sån jättestor nyhet.

416028[/snapback]

 

 

Tydligen använder fabriken Windowsdatorer när de formatterar hårddiskarna. Vanligtvis är sådana datorer "heliga" och används inte till något annat för att garantera att de är fria från virus och andra problem. Troligen har masken kommit in genom att någon anslutit en extern hårddisk som hade masken och att den på detta sätt spridit sig vidare. Den kan inte spridas via nätverk så detta är uteslutet enligt dom som vet.

 

Jag tror som du att de flesta som köper Mac faktiskt gör ett val och att de är relativt medvetna om fördelarna med Macen. I takt med att Macen nu tar marknadsandelar kommer fler och fler att köpa en utan att riktigt hänga med när det gäller skillnaderna gentemot Windows/Vista. Vi får se. Jag hoppas att Macen kan bli lika förknippad med säkerhet (för att man förtjänar det) som tex Volvo blivit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen använder fabriken Windowsdatorer när de formatterar hårddiskarna. Vanligtvis är sådana datorer "heliga" och används inte till något annat för att garantera att de är fria från virus och andra problem. Troligen har masken kommit in genom att någon anslutit en extern hårddisk som hade masken och att den på detta sätt spridit sig vidare. Den kan inte spridas via nätverk så detta är uteslutet enligt dom som vet.

 

Jag tror som du att de flesta som köper Mac faktiskt gör ett val och att de är relativt medvetna om fördelarna med Macen. I takt med att Macen nu tar marknadsandelar kommer fler och fler att köpa en utan att riktigt hänga med när det gäller skillnaderna gentemot Windows/Vista. Vi får se. Jag hoppas att Macen kan bli lika förknippad med säkerhet (för att man förtjänar det) som tex Volvo blivit.

416074[/snapback]

 

För dom som är itkunniga så är Macen redan förknippad med säkerhet, men för alla "Windows användare" så tror dom att det även finns virus till Mac, vilket det knappt finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard

Det är helt oväsentligt hur säkert Windows är eller inte är. Det skrämmande är att någon kan plantera främmande mjukvara på ipodar. Tänk om lika dålig säkerhet råder vid tillverklningen av datorer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat en del ute i Kina och fjärran östern och min erfarenhet är att datorsäkerhetstänkandet inte är lika framskridet där som här. Många kör all möjliga "privata" saker på sin dator MSN, etc. Piratkopierade programvaror är vanliga och det är även virus.

 

Har en "kinasticka", dvs. ett usb minne som jag använder vid mina resor i Kina när man ska få en fil på ett möte eller så. mer än varannan gång när jag kommer hem är det virus på den så virus ligger enligt min erfarenhet i var och varannan dator där borta.

 

Så det är inte förvånande och det är nog en god chans att säkerheten är lika dålig vid datortillverkning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Löfberg
Kan väl inte spela så stor roll...de flesta PC-burkar har ju världens största virus installerat från början...det heter visst Windows. 

 

:shifty:

415977[/snapback]

Du snodde mitt skämt...:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Haha! :D Roligt! Apple gjorde det säkert med flit, för att bara irritera Windows användarna. :):)

416207[/snapback]

 

Varför skulle dom göra det med flit? Allt det här gör är att visa på inkompetens i tillverkningsledet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.apple.com/support/windowsvirus/

 

Från Apples supportsida: "As you might imagine, we are upset at Windows for not being more hardy against such viruses, and even more upset with ourselves for not catching it."

 

Haha! :D Roligt! Apple gjorde det säkert med flit, för att bara irritera Windows användarna. :):)

416207[/snapback]

 

Det är dålig PR för Apple först och främst inte MS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Niklasson
Det är dålig PR för Apple först och främst inte MS

416288[/snapback]

 

 

Helt klart en marknadsföringsmässig PR-blunder! Ibland verkar det som om Apple-anställda har väldigt snävt perspektiv och detta uttalande är ett bra exempel.

 

Klart man kan gnälla över att windows har virus men nu är det ju så och det är ju inga nyheter så då måste man ju se till att agera därefter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...