Jump to content
Just nu i M3-nätverket

.Mac vs mac.se

stalkermac

Recommended Posts

Har provat .Mac, det funkar rätt bra, ser bra ut & iDisk är ju mega. men det är tokdyrt och går sakta. Däröfr började jag kika på mac.se. Någon som provat det och har en synpunkt? Man får ju mer för pengarna men hur meckigt är det att t.ex. sköta sin hemsida?

.Mac

mac.se

Tacksam för svar!

marcushedenstrom

Jag har mac.se sedan tre år. Av mig får tjänsten toppbetyg.

Hastigheten är halsbrytande; kan lätt tanka från mitt webutrymme i över 700 KBps, vilket är typ gränsen för mitt ADSL.

Man har två utrymmen att lagra grejer på; 250 MB med FTP-åtkomst för att lägga upp en hemsida. Ej PHP-stöd, dock.

Sen har man ett till utrymme med AFP-åtkomst. På mitt står det 367 GB ledigt, men jag tror inte det stämmer.

2 GB mailutrymme med ett supertätts spamfilter; tror inte jag har fått mer än en handfull spam under tre år.

Du sköter enkelt din hemsida antingen via FTP eller ett webgränssnitt.

Vad är så fluffigt med mac.se?

Med one.com får man 1GB utrymme, fri trafik, support för det mesta du kan behöva etc...för bara 144kr per år med en 115kr startavgift. Och så kan man även få en webside adress billigt om man vill...

Hotmail är riktigt bra enligt mig, najs snabba servrar, ingen som helst spam, bra med plats etc...och allt detta gratis, eller för en liten extra summa...150kr/år eller nått tror jag det var så får man 2GB utrymme och mer av det mesta...

Så...115kr för att starta upp det hela och under 300kr per år...150kr billigare än mac.se :)

Kan verka som jag gör reklam för dessa tjänster och om det nu verkar så så gör jag väll det. Faktum är att jag tycker att dessa tjänster är riktigt bra och jag rekomenderar varmt dem.

En liten iriiterande sak med one.com är dock att de har lite seg upp hastighet (från mig till server) vilket gör att backupper av mer än dokument och fåtal bilder blir lite mjökigt...

Annars RIKTIGT bra tjänster som rekomenderas varmt! :D

För e-mail kan jag rekommendera Google-mail. Bra utrymme, snabbt, bra filter... gratis :)

Visst, kanske inte är den vackraste klienten, men om man ändå använder ett ordentligt mail-program syns det inte.

För e-mail kan jag rekommendera Google-mail. Bra utrymme, snabbt, bra filter... gratis :)

Visst, kanske inte är den vackraste klienten, men om man ändå använder ett ordentligt mail-program syns det inte.

415702[/snapback]

Stämmer in, med gmail har man vad man behöver när det gäller mail. Koppla den till Mail och njut ^^.

Webbsidor/backup utrymme på internet är något annat dock. Jag kan knappast säga att jag tycker mac.se låter bra, väldigt dyrt för så lite webutrymme när de inte ens stöder PHP. Inget jag skulle betala för.

Jag har mac.se sedan tre år. Av mig får tjänsten toppbetyg.

Låter super, litar på dig Marcus. Beställde mac.se igår!

Vad är så fluffigt med mac.se?

Med one.com får man 1GB utrymme, fri trafik, support för det mesta du kan behöva etc...för bara 144kr per år med en 115kr startavgift. Och så kan man även få en webside adress billigt om man vill...

Hotmail är riktigt bra enligt mig, najs snabba servrar, ingen som helst spam, bra med plats etc...och allt detta gratis, eller för en liten extra summa...150kr/år eller nått tror jag det var så får man 2GB utrymme och mer av det mesta...

Så...115kr för att starta upp det hela och under 300kr per år...150kr billigare än mac.se :)

Kan verka som jag gör reklam för dessa tjänster och om det nu verkar så så gör jag väll det. Faktum är att jag tycker att dessa tjänster är riktigt bra och jag rekomenderar varmt dem.

En liten iriiterande sak med one.com är dock att de har lite seg upp hastighet (från mig till server) vilket gör att backupper av mer än dokument och fåtal bilder blir lite mjökigt...

Annars RIKTIGT bra tjänster som rekomenderas varmt! :D

415699[/snapback]

Det är ju så att "fri trafik" inte finns, läs deras användarvilkor. Om du går över en gräns dom har så stänger dom ner ditt konto utan frågor och utan att du får pengarna tillbaka.

Så One (B-One), Cliche och Surftown borde man hålla sig borta ifrån.

Du sköter enkelt din hemsida antingen via FTP eller ett webgränssnitt.

Men HUUUR ansluter jag till FTPn? Har provat fytriofyra olika sätt men lyckas inte. vad är det för adress som gäller oh hur skriver jag i loginen? Har kommit in på något ett flertal gånger men där har jag bara läsberhörighet..

marcushedenstrom
Men HUUUR ansluter jag till FTPn? Har provat fytriofyra olika sätt men lyckas inte. vad är det för adress som gäller oh hur skriver jag i loginen? Har kommit in på något ett flertal gånger men där har jag bara läsberhörighet..

416290[/snapback]

server: ftp.mac.se

användarnamn: <namn>

lösenord: <lösen>

Du kan inte använda Finder, utan du måste ha en annan FTP-klient. Till exempel Transmit eller Cyberduck.

marcushedenstrom
Låter super, litar på dig Marcus. Beställde mac.se igår!

416065[/snapback]

Gvutt. Jag är i vart fall nöjd.

Sen är det klart; de andra alternativen som nämnts med PHP-stöd och sånt kan nog också vara bra. Jag har inte prövat dem, men givet vad man får med mac.se, så är upplevelsen av befintliga tjänster suverän.

• 2 weeks later...

Mac.se funkar finfint nu! Den enda minimala saken man har att klaga på är väl att man inte kan mounta som en disk på skrivbordet, eller det kan man väl med tredjepartsprogram men man får väl aldrig enkelheten med iDisk. Men å andra sidan prioriterar man väl hastighet framför sånna bagateller. Tack för hjälpen gott folk!

Mac.se funkar finfint nu! Den enda minimala saken man har att klaga på är väl att man inte kan mounta som en disk på skrivbordet, eller det kan man väl med tredjepartsprogram men man får väl aldrig enkelheten med iDisk. Men å andra sidan prioriterar man väl hastighet framför sånna bagateller. Tack för hjälpen gott folk!

423462[/snapback]

Visst kan du det!

Tryck kringla-K

Lägg till afp://disk.mac.se/

Anslut med ditt användarnamn och lösenord

:kaffe:

Visst kan du det!

Tryck kringla-K

423690[/snapback]

OK, men det gäller väl bara utrymmet vid sidan av hemsidan? Det var hemsidan jag syftade på att jag skulle vilja kunna ha så, då måste man väl ha ett ftp program? Får prova när jag komemr hem. :ThumbsUp:

• 2 months later...

Har också haft mac.se i ca ett år nu. Fungerar perfekt.

Men jag har en PC på jobbet och vill komma åt mina filer.

(Förutom att logga in på mac.se)

Finns det något prog. som man kan lägga in i PC´n som kopplar upp mot afp??

.Mac kostar 995 för ett år. Finns oxå familje abonnemang med upp till fem användare för 1695.

Håller med lite om att tjänsten är i dyraste laget men samtidigt så funkar den väldigt smidigt med datorn.

Visst kan du det!

Tryck kringla-K

423690[/snapback]

Nix. Det fick inte jag att fungera. Trist (OSX 10.3.9) Säger att lösenordet e inkorrekt.

Nix. Det fick inte jag att fungera. Trist (OSX 10.3.9) Säger att lösenordet e inkorrekt.

474081[/snapback]

Skicka iväg ett mail då till mac.se så ser de förmodligen till att du får ett lösenord som funkar.

Skicka iväg ett mail då till mac.se så ser de förmodligen till att du får ett lösenord som funkar.

474086[/snapback]

Där har du helt rätt. Men det kanske är jag som missupfattat det hela. Är inte det lösenord som jag ska ange detsamma som jag anger när jag loggar in på min mail på mail.mac.se?

Där har du helt rätt. Men det kanske är jag som missupfattat det hela. Är inte det lösenord som jag ska ange detsamma som jag anger när jag loggar in på min mail på mail.mac.se?

474095[/snapback]

Jo jag har samma på båda. Vad använder du för inloggningsnamn då? På mailen använder man ju namn och @mac.se, på nätverksdisken använder jag bara namnet (utan @mac.se).

Jo jag har samma på båda. Vad använder du för inloggningsnamn då? På mailen använder man ju namn och @mac.se, på nätverksdisken använder jag bara namnet (utan @mac.se).

474124[/snapback]

Jag har testat med både namn "gabbe" och mailadressen som inloggningsnamn men icke. Kan det ha att göra med att sambons namn kommer upp "Johanna" när jag får upp inloggningsrutan först? Neeej, det kan ju inte ha att göra med någonting, eller? Det kommer alltså upp som förval innan jag tar bort det och skriver i gabbe.

Ska det kanske vara nåt som ska ändras under "Avancerat"? Där har jag nu bara ikryssat "Lägg till lösenord i nyckelring". Är det någe annat som ska bockas i?

.Mac  kostar 995 för ett år.

474044[/snapback]

Jag är fortfarande sur över att apple började ta betalt för .mac fast de sa att de inte skulle det. :byrakrat::superirriterad: Inte för att det har ett dugg med den här tråden att göra, men jag ville bara gnälla på apple lite! :bla:

Jag har ännu ingen hemsida, men om man använder mac.se, kan man använda vilken domän som helst då?

Kan jag lägga upp min Hotmail adress i Mail och på så sätt slippa behöva logga in där varje gång? När jag då ställer in kontot i Mail, vad ska jag ställa in det på, IMAP, eller POP lr vad de hette?

Kan jag lägga upp min Hotmail adress i Mail och på så sätt slippa behöva logga in där varje gång? När jag då ställer in kontot i Mail, vad ska jag ställa in det på, IMAP, eller POP lr vad de hette?

475128[/snapback]

Har inte testat men detta kan nog vara till hjälp kanske:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18189

PS. Google är vår vän :ThumbsUp:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...