Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hej här kommer jag


crystal

Rekommendera Poster

Sounds like Irish.

415770[/snapback]

 

Jajamensan! Tá beagán Gaeilge agam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 70
  • Created
  • Senaste svar
Ska du skaffa makroobjektiv rekommenderar jag detta:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...?article=624454

 

Bland de skarpaste som finns, plus att det är så gott som distortionsfritt. Billigt också!

415773[/snapback]

Sån vill jag ha :)

Pappa ska åka till Bankok över jul och då fick han ett råd av en fotokille att gå till ett speciellt kvarter där de säljer kameror och är seriösa med. Mycket billigare än i Sverige. Tänkte att om han hittade nåt makro som passar min 350 typ detta Tamron eller ett från Canon ska ha få köpa det åt mig. Om priset är rätt naturligtvis. Undrar om det finns nån världsgaranti?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bienvenu, för att vara lite internationell. ^_^

 

Jag har oxå en bjässe till katt, trots att han "ska vara" halvsiames. Tjock o go är han. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamensan! Tá beagán Gaeilge agam!

415775[/snapback]

Hur mycket "lite" hann du lära dig?

Talades det överhuvudtaget nån gaeliska bland folk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat skulle jag inte kunnat ha en diskussion på språket ens. Mycket enkla meningar funkade. Viss passiv förståelse när jag lyssnade på nån som talade tydligt.

 

Mest väldigt grundläggande grammatik, plus en del vardagliga ord, och ortografin.

 

Talas som förstaspråk av några tiotusental personer i irisktalande områden som heter Gaeltacht - där är man alltså tvåspråkiga och barnen lär sig engelska som andraspråk, även om det ju i praktiken blir riktig tvåspråkighet. Endast ett mycket litet antal (dussin) gamla personer har iriska som enda språk (kan inte engelska alltså). Resten av befolkningen får lära sig iriska i skolan, men kan allmänt bara mycket lite. Ungefär lika illa som jag kan tyska, skulle jag tro...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer jag nog att trivas tror jag... :skondans: gaeliska... (är grymt såld på både whiskey, skottland och killar i kilt :blushing: ) kamerasnack... MAC framför allt... å det ena med det andra...

 

Mariana: Självklart ska du testa en orkidée, speciellt om du glömmer bort dina plantor ibland... Finns det någon planta som trivs med vattning en gång i veckan/varannan vecka så är det väl de... :ThumbsUp: Min första phalaenopsis trodde jag att jag skulle ta död på direkt, istället blommade den i över ett år, har vilat nu i nästan ytterligare ett å skickar ny blomstängel nu... I alla fall var det den som startade frossan... i skrivande stund är de 37-38 orkidéer hemma... :blushing: Å de får bara vatten en gång i veckan (om ens det nu när vi närmar oss vintertid)... Å stoooooooora katter ihop med orkidéer går fint, han är väluppfostrad... Däremot kan jag inte säga samma sak om syrrans katt (som oxå råkar bo i samma lägenhet, han lyder inte för fem öre de regler som gäller... :byrakrat: )

 

Kameraobjektiv... Det är inte utan att man drömmer när man kikar på den länken... Men hosta upp 4000:- kan jag inte just nu... När är det löning? :w00t: Nä, men så småningom SKA det bli ett makro så är det bara! BASTA!

 

Kan man göra img-länkningar från tex photobucket direkt in hit i forumet, eller får man köra via url-länk?

//Åsa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer jag nog att trivas tror jag... :skondans:  gaeliska... (är grymt såld på både whiskey, skottland och killar i kilt  :blushing: ) kamerasnack... MAC framför allt... å det ena med det andra...

//Åsa

415984[/snapback]

Sláinte! (uttalas slåjntje, och betyder "Skål!")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Ja välkommen välkommen från mig med... såld på skottland säger du? Jag bode en halvtimme från skottska gränsen ett antal år, norra delen av brittiska öarna är mycket trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I övrigt har jag en gigant till katt på 7,5kg (en Maine coon), som gör allt han kan för att hålla mig borta från datorn... Lyckas inte han så gör närmare 40 talet orkidéer sig påminda ibland, om inte annat så när jag pillar med bilderna på dem på datorn.  :w00t:

415279[/snapback]

Hej och välkommen.

 

Köpte en Blå Vanda till min sambo på hennes födelsedag för några år sedan. En helt otroligt vacker orkidé med stora himmelsblå blommor.

Tyvärr lyckades vi inte övervintra den, men den blommade hela sommaren.

 

När får vi se bild på Kissen då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer jag nog att trivas tror jag... :skondans:  gaeliska... (är grymt såld på både whiskey, skottland och killar i kilt  :blushing: ) kamerasnack... MAC framför allt... å det ena med det andra...

 

Fast iriska och gaeliska är inte samma sak. Gaeliskan utvecklades från iriskan när folk flyttade till Skottland från Irland. Ungefär lika olika som svenska och danska.

 

Kameraobjektiv... Det är inte utan att man drömmer när man kikar på den länken... Men hosta upp 4000:- kan jag inte just nu... När är det löning?  :w00t: Nä, men så småningom SKA det bli ett makro så är det bara! BASTA!

 

En billigare lösning är annars att hitta en billig mellanring och sätta på det objektiv du har. Och vad har du för objektiv? Brännviddsomfång och ljusstyrka?

 

Kan man göra img-länkningar från tex photobucket direkt in hit i forumet, eller får man köra via url-länk?

//Åsa

 

Det funkar fint att länka till bilder. Gräv upp den trevliga bildvisningstråden också, och släng in lite nya bilder där! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En billigare lösning är annars att hitta en billig mellanring och sätta på det objektiv du har. Och vad har du för objektiv? Brännviddsomfång och ljusstyrka?

 

Ahhhhhhhhhhhhh.... liten blåögd blondis slår sig för öronen... just den där biten är kvar för moi att lära mig när det gäller systemkamror... ungefär lika obegripligt å greppbart som.... tja, typ som all latinsk grammatik jag håller på att stoppa hjärnan min full med just nu... Hemskt dålig på sånt där... :blushing: Kan dock försöka kolla vad det är jag har...

 

Bild på moi och kissen (om det nu funkar då):

mepillo.jpg

 

Å till niffen: ge din sambo en sån här nästa gång :P Har faktiskt en liten vanda där i burken, en ungplanta som inte kommer blomma än på 2-3 år (ska oxå ha blåa blommor om hybridnamnet stämmer):

skpet-1.jpg

innehåller för tillfället 11 olika orkidéer...

 

//Åsa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en riktig bamsing till kissekatt! En ståtlig herre, minsann. :w00t:

 

Lite kameraterminologi: en mellanring flyttar fokusområdet närmare kameran än vad som är möjligt med bara objektivet monterat, vilket får till följd att du kan krypa riktigt nära. Kameran får alltså en bättre närgräns. Nackdelen med alla slags ringar är dock att du tappar lite ljusstyrka, men oftast kan kameran kompensera för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bild på moi och kissen (om det nu funkar då):

mepillo.jpg

 

//Åsa

416260[/snapback]

Fin kisse.. o söt tjej! ^_^ Men vänta bara tills han blir så här stor! ^_^

 

 

 

Hoppas du kommer trivas här på forumet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den katten skulle jag inte ha vilja liggandes på min rygg på natten.

Vår Molly som bara väger 3 kg är tillräckligt tung att ha där. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahhhhhhhhhhhhh.... liten blåögd blondis slår sig för öronen... just den där biten är kvar för moi att lära mig när det gäller systemkamror... ungefär lika obegripligt å greppbart som.... tja, typ som all latinsk grammatik jag håller på att stoppa hjärnan min full med just nu... Hemskt dålig på sånt där...  :blushing: Kan dock försöka kolla vad det är jag har...

 

Bara att läsa på objektivet. Förmodligen står det 18-55/3.5-5.6 eller nåt liknande.

 

Latin? Du läser latin? Eller är det en del av bioteknikutbildningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin kisse.. o söt tjej! ^_^ Men vänta bara tills han blir så här stor! ^_^

 

 

 

Hoppas du kommer trivas här på forumet! :)

416279[/snapback]

Fantastiskt söta, för att inte tala om kissekatterna. :chock::dumstrut::foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åsa!

Nu när ni är inne på husdjur så undrar jag varför katten väljs före hund eller t.ex kanin

är det en ålders fråga... eller något helt annat :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara svara för mig själv.

Tycker om alla djur, faktiskt bättre än om människor, som kan vara både falska och lömska utan att det syns på dom.

Igentligen är jag "hundmänniska" om det nu finns ett sånt ord. Har haft hund större delen av mitt liv, men just nu är det en kissekatt som förgyller min tillvaro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.... när man är mellan 7 - 12år är det små djur som hamster hassel mus och liknande

.... vid 13 - 15 vill man ha större djur som kanin eller chi chi vavva hund

och mellan 16 - 18 då är labrador och katter som gäller....

 

eller finns det någon annan teori

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara svara för mig själv.

Tycker om alla djur, faktiskt bättre än om människor, som kan vara både falska och lömska utan att det syns på dom.

Igentligen är jag "hundmänniska" om det nu finns ett sånt ord. Har haft hund större delen av mitt liv, men just nu är det en kissekatt som förgyller min tillvaro.

416374[/snapback]

 

Katter kan vara lömska också :lol:

Kan rivas när man minst anar det.

 

Det finns nog som du säger hund och kattmänniskor.

Jag tycker inte illa om hundar, men jag har svårt för att umgås med dem.

De kräver mer av en än vad katten gör, och det har jag inte ansett mig ha tid till.

 

Dock har jag på äldre dagar lekt lite med tanken på hund, typ schäfer, men nu törs

jag inte skaffa en för att jag tror att jag saknar kunskap om hur den ska skötas.

Folk som skaffar hund bara för att de är så "söta" och sedan tror att hunden sköter sig själv blir jag riktigt sur på. Har en granne en bit bort som gjorde det och jag tycker synd om hunden.

 

Jag är kattmänniska, har nästan alltid haft katt.

De kräver visserligen lite uppmärksamhet också, men de är självständigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att läsa på objektivet. Förmodligen står det 18-55/3.5-5.6 eller nåt liknande.

 

Latin? Du läser latin? Eller är det en del av bioteknikutbildningen?

416335[/snapback]

 

Japp, står 18-55 på objektivet, det är det standrard objektiv man oftast får med till Canons EOS 350D... Sen vet jag inte hur många gånger min far har förklarat det där med närgräns etc för mig... Siffror har aldrig varit mig kära... :bla:

 

Liber primus latinus... Det är den bok jag försöker traggla mig igenom just nu... Läser en introduktionskurs i latin på kvällstid på uppsala universitet... Två kapitel i veckan, vilket ofta betyder två nya grammatik träsk att gå ner sig i tillsammans med en massa glosor... Det var några år sedan man läste språk senast så att säga... :fundersam: Å jag har lite svårt för det där med presens, perfekt, imperfekt, pluskvamperfekt, ablativ, vokalativ etc etc, värsta grekiskan! :w00t:

 

Hund å katt människor... Jag är uppvuxen med både katt och hund. Har haft katt sedan jag var 7 (både bonne å raskatt) å hund i familjen sedan jag var 9 (schäfer). Men katt ligger mig lite varmare om hjärtat, kanske för att de är mer självständiga? Har jobbat som djursjukvårdare några år och fixade arga katter bättre än arga hundar om vi säger så. En vansinnig perser som det ska tas blodprov charmar jag oftare än en rabiat rottis... Även om det finns de som jag charmat där med... :wub:

 

En fråga... Ser ni bilderna jag länkade till direkt eller måste ni följa en länk? Jag ser dem som länk om jag inte är inloggad, men som bilder när jag är det... :fundersam:

 

//Åsa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga... Ser ni bilderna jag länkade till direkt eller måste ni följa en länk? Jag ser dem som länk om jag inte är inloggad, men som bilder när jag är det...  :fundersam:

416520[/snapback]

Så är det för alla. Är man inloggad ser man bilderna, annars är det bara en länk. Det är antagligen för att få fler personer att registrera sig på forumet ^_^

 

Om du hellre vill, kan du lägga bilderna direkt på forumet, genom att välja filen på din hårddisk (ligger under där man skriver) och sedan lägga till den. Glöm inte att trycka "add to post" efter, annars kommer den inte med :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, står 18-55 på objektivet, det är det standrard objektiv man oftast får med till Canons EOS 350D... Sen vet jag inte hur många gånger min far har förklarat det där med närgräns etc för mig... Siffror har aldrig varit mig kära...  :bla:

 

Hehe, men jag gissade rätt på objektivet i alla fall...

 

Liber primus latinus... Det är den bok jag försöker traggla mig igenom just nu... Läser en introduktionskurs i latin på kvällstid på uppsala universitet... Två kapitel i veckan, vilket ofta betyder två nya grammatik träsk att gå ner sig i tillsammans med en massa glosor... Det var några år sedan man läste språk senast så att säga...  :fundersam: Å jag har lite svårt för det där med presens, perfekt, imperfekt, pluskvamperfekt, ablativ, vokalativ etc etc, värsta grekiskan!  :w00t:

 

Ännu en som håller på med språk på Uppsala universitet. NisseO och funkyfiat är de två andra jag känner till här på forumet! På ett hörn också Texianen, ser jag nu...

funkyfiats presentationstråd: https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=28500&st=0

 

Läser du latin av nån särskilt anledning, eller är det bara eget intresse och nyfikenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Katter kan vara lömska också  :lol:

Kan rivas när man minst anar det.

 

Det finns nog som du säger hund och kattmänniskor.

Jag tycker inte illa om hundar, men jag har svårt för att umgås med dem.

De kräver mer av en än vad katten gör, och det har jag inte ansett mig ha tid till.

 

Dock har jag på äldre dagar lekt lite med tanken på hund, typ schäfer, men nu törs

jag inte skaffa en för att jag tror att jag saknar kunskap om hur den ska skötas.

Folk som skaffar hund bara för att de är så "söta" och sedan tror att hunden sköter sig själv blir jag riktigt sur på. Har en granne en bit bort som gjorde det och jag tycker synd om hunden.

 

Jag är kattmänniska, har nästan alltid haft katt.

De kräver visserligen lite uppmärksamhet också, men de är självständigare.

416497[/snapback]

 

Kul med Flash Back.... ni andra på forumet som äger missar vad säger ni???

 

små barn vill ha små djur och vice versa stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser du latin av nån särskilt anledning, eller är det bara eget intresse och nyfikenhet?

416789[/snapback]

 

Alltid velat läsa latin, men valde ED istället för Peset i Jönköping när jag skulle läsa på gymnasiet å då fanns ingen möjlighet till att plugga latin... Sen tänkte jag att det kanske underlättar i släktforskningen... men jag tänker så mycket ibland... :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...