Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Badbollar...


sannemo

Rekommendera Poster

Hej,

min iMac (G5) har blivit otrolig seg. Vad jag än skall göra så tar allt oootroligt lång tid. Ex. att starta upp datorn tar mer än 5 min! Även när man sitter i div. program som iPhoto eller iTunes så tar det lång tid. Upp till 15 min har det tagit att bläddra från en bild till en annan i iPhoto.

Jag har kört Apple Hardware Test - där hittades inget!

 

Vad kan detta vara och vad göra????

TACK

F

:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rensa cache, använd Onyx eller liknande program.

 

Har du reparerat Skivbehörigheterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, i mappen program finns det en mapp som heter Verktygsprogram. I den mappen finns ett program som heter Aktivitetskontrroll. Starta det och se om du kan få reda på vad som upptar din dator/processor kapacitet. Välj i översta popup-fönstret alla aktiviteter så att du inte missar någon underliggande process som kanske spökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEj

 

Hur rensar jag cache?

 

"cronscripten i terminalen"- var finner jag den?

 

Har altid undrat om det är så att datorn "slammar igen" med åren och hur man isåfall får den på allerten igen utan allt för stor insats?

 

jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
HEj

 

Hur rensar jag cache?

 

"cronscripten i terminalen"- var finner jag den?

 

Har altid undrat om det är så att datorn "slammar igen" med åren och hur man isåfall får den på allerten igen utan allt för stor insats?

 

jp

415530[/snapback]

 

Börja med Aktivitetskontroll och se vad det är som tar processorkraft. Någon igenslammning är det knappast frågan om utan något är fel. Det är sällan svårt att fixa, men börja där som sagt.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hur reparerar jag skivbehörigheterna?

 

Tack

F

416878[/snapback]

 

I din Programmapp finns Verktygsmappen > Skivverktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"cronscripten i terminalen"- var finner jag den?

 

Har altid undrat om det är så att datorn "slammar igen" med åren och hur man isåfall får den på allerten igen utan allt för stor insats?

415530[/snapback]

Cronscript

 

Snabbade upp min och tjejens dator alla fall efter första gången jag gjorde det. Men börja först som T Ytterberg skrev. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...