Jump to content
Just nu i M3-nätverket

svenska Explorer på OS9 - problem

Sonore

Recommended Posts

Installerat svenska Explorer 5.1.4 på MacOS9.

Svenska bokstäverna å ä ö vägrar infinna sig till förmån för frågetecken vilket gör alla mail och svenska hemsidor opraktiskt svårläsliga.

Har provat att installera svenska Explorer 5.1.7 OS9 men det hjälper inte.

Explorers Hjälp hjälper mig inte

Har kollat under redigera/inställningar/språk att istället för förvalt Western Latin välja Western Latin (mac) eller Baltic(mac) vilket inte gör någon skillnad.

Antagligen är det lätt att lösa detta problem, men eftersom jag inte lyckas själv ber jag MacForum om hjälp.

En av de vanligaste frågorna, lär väl komma med i vår kommande FAQ

Du har en mapp i din Systemmapp som heter teckenkonvertering, och har av outgrundlig anledning försetts med dubbla

upplagor.

Men för att inte gå rakt på sak utan jag ger dig möjligheten att söka upp ditt svar. ;)

Du ser att det står sök här uppe till höger (hjälp, sök, medlemmar, kalender)

Jag länkar dig dit :lol:

Sök

Tack för länk och påminnelse om "sök" som i sig ger bra FAQ. Jag ser där att det är en tämligen utsliten, redan väl besvarad och avslutad tråd jag försökt ta upp igen i onödan.

Men dum som jag är har jag ändå problem:

I OS9/System/Tilägg finns mycket riktigt:

Text Encoding Converter (1999)

och

Teckenkonvertering (2000)

(Ingen av dem kan jag öppna för att kolla dubletter inne i mapparna)

Jag väljer då att förpassa den äldre "Text Encoding Converter" till en mapp med annat namn på en annan hårdisk (för undvika fortsatt ev. länk)

Men det hjälper ändå inte trots omstart och trots att endast 1 st. Teckenkonvertering ligger i OS9:s systemmapp och att Text Encodin Converter inte existerar på systemhårddisken.

:(

Varför går inte Teckenkonvertering att öppna?

Ja det var ju inte lätt att ge en förklaring på....det är ju en mapp bara.

Prova en gång till, det ska ligga 15 st filer i den, min är på 1,1 MB

Ligger det fler i den så lyft ut de svenska och spara de engelska

Kolla med hjälp av Visa Info> Ägare och behörighet, så att den inte är låst....

Glöm min upprepade fråga.

Jag skulle ju inte kolla Textkonvertering i Systemmappens tillägg utan den Textkonvertering som ligger som självständig öppningsbar mapp direkt i Systemmappen. Där kunde jag ju avlägsna de tidigare varianterna, med svenska namn daterade -97 och låta de engelsknamniga från 2000 ligga kvar. (Att Text Encoding Converter låg i Systemmappens Tillägg jämte Textkonvertering var helt oskyldigt)

Tack Pochahontas för vist råd!

Länge leve Å Ä Ö !

:D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...