Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ombrytning


Raphael

Rekommendera Poster

Hej vänner

 

Om jag gör en trycksak, och tänker på marginaler till mittlinjen för höger och vänstersidor, och gör en PDF som jag skickar till tryckeriet - kan jag lägga sidorna i kronologisk ordning så tryckeriet gör ombrytningen eller måste jag göra det manuellt innan (viliket är vansinnigt bökigt)? Hur är gängse arbetsgången för PDF dokument?

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga tryckeriet, enklast och säkrast.

 

Om du använder Indesign så kan du använda den inbyggda Inbooklet (Arkivmenyn) för enklare jobb. Kryssa i skapa nytt dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Indesign och jag har inte för avsikt att investera i det heller, iaf inte före de har släppt en Intel version... Jag tänkte se om jag kunde använda Pages tills vidare. Jag är ingen vän av Adobes dyra mjukvara, på PC:n körde jag Corel Draw/Photopaint - men tyvärr har de ju lagt ner utvecklingen för Mac. :(

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt säker på vad du menar... :fundersam:

 

(Menar du tryckmarginaler som sedan ska skäras bort, eller upplägget på tryckarket?

Och varför skulle inte sidorna vara i kronologisk ordning?)

 

Den enklaste (och normala) är att du skickar en PDF till tryckeriet med alla sidor i kronologisk ordning, som det ska bli när det är färdigt. På sidorna lägger du de marginaler som ska vara i färdigt, beskuret skick. (Övriga marginaler fixar tryckeriet.)

Tryckeriet gör sedan själva utskjutningen, dvs lägger upp arkvis. Det bör du absolut lämna till tryckeriet - kan lätt bli fel annars.

 

När det gäller tidningar och liknande vill ibland tryckerierna ha PDF-er sida för sida, en för varje sida. Även där har du naturligtvis lagt sidmarginalerna som de ska bli i färdigt skick.

 

Men hör med tryckeriet. Det är alltid bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte riktigt säker på vad du menar... :fundersam:

 

(Menar du tryckmarginaler som sedan ska skäras bort, eller upplägget på tryckarket?

Och varför skulle inte sidorna vara i kronologisk ordning?)

 

Den enklaste (och normala) är att du skickar en PDF till tryckeriet med alla sidor i kronologisk ordning, som det ska bli när det är färdigt. På sidorna lägger du de marginaler som ska vara i färdigt, beskuret skick. (Övriga marginaler fixar tryckeriet.)

Tryckeriet gör sedan själva utskjutningen, dvs lägger upp arkvis. Det bör du absolut lämna till tryckeriet - kan lätt bli fel annars.

 

När det gäller tidningar och liknande vill ibland tryckerierna ha PDF-er sida för sida, en för varje sida. Även där har du naturligtvis lagt sidmarginalerna som de ska bli i färdigt skick.

 

Men hör med tryckeriet. Det är alltid bäst.

415001[/snapback]

 

Tack för svaret, det var det jag letade efter. :)

med "ombrytning" menar jag ombrytning av sidorna, alltså tryckeriet kör ju ut flera sidor på samma ark som de sedan skär och "ombrytning" är att lägga ihop de sidor som skrivs ut på samma ark - detta kan göra att sida nr 1 och sista sidan hamnar bredvid varandra, exmpelvis. Varje framsida har ju en baksida haha...

 

Jag har lämnat ifrån mig jobb i Pagemaker tidigare bl a (och även Corel Draw) - Pagemaker lämnade jag in dokumentet och sedan fixade tryckeriet allt - men flesta verkar gilla PDF format idag och jag har inte använt det som originalformat tidigare. Det är ju mer "låst" från början, så därför undrade jag...

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, det var det jag letade efter. :)

med "ombrytning" menar jag ombrytning av sidorna, alltså tryckeriet kör ju ut flera sidor på samma ark som de sedan skär ... /…/

Jag har lämnat ifrån mig jobb i Pagemaker tidigare bl a (och även Corel Draw) - Pagemaker lämnade jag in dokumentet och sedan fixade tryckeriet allt - men flesta verkar gilla PDF format idag och jag har inte använt det som originalformat tidigare. Det är ju mer "låst" från början, så därför undrade jag...

415013[/snapback]

OK. Det som kallas "utskjutning" alltså... :ThumbsUp:

Jo, PDF har ju blivit standard. Fördelen är ju att typsnitt och bilder finns med i filen (om man gjort rätt) - som tidigare kunde bara ett problem. Eller att text flödade om för att nåogt inte stämde överens.

Men tryckerierna har ju de verktyg som behövs för att splitta PDF-er och lägga dem rätt i arken.

 

Lycka till med allt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...