Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iTunes rör om bland mina låtar!

banck

Recommended Posts

Hejsan,

jag har ett problem som jag försökt hitta svaret till, men icke.

Såhär är det: jag har ett album som ligger på skrivbordet. låtarna heter tex. "01_den_lilla_bilen.mp3" och "02_bosses_sång.mp3" osv osv. När jag sen importerar mappen till iTunes får låtarna sina riktiga prydliga namn, i det här fallet: "Den lilla bilen" och "Bosses sång" osv. So far, so good.

Men sen ser jag att låtarna hamna i oordning. Trots att filerna heter "01_...", "02_..." och ända upp till "10_..." så hamnar det i nån konstig ordning som iTunes väljer. Jag har kollat på "visa info" för låtarna och sett till att det står precis samma skivnamn, artistnamn mm mm. Trots det kvarstår problemet.

Vad kan man enkelt göra för att låtarna ska hamna rätt? Det ska väl inte behövas gå in på var oc en av låtarna o klicka i vilken låt i ordningen det är? Vill gärna att låtarna ska hamna rätt direkt ju.. lite besviken msåte jag säga :cry:

Nån som har tips?

Såhär är det: jag har ett album som ligger på skrivbordet. låtarna heter tex. "01_den_lilla_bilen.mp3" och "02_bosses_sång.mp3" osv osv. När jag sen importerar mappen till iTunes får låtarna sina riktiga prydliga namn, i det här fallet: "Den lilla bilen" och "Bosses sång" osv. So far, so good.

Men sen ser jag att låtarna hamna i oordning. Trots att filerna heter "01_...", "02_..." och ända upp till "10_..." så hamnar det i nån konstig ordning som iTunes väljer. Jag har kollat på "visa info" för låtarna och sett till att det står precis samma skivnamn, artistnamn mm mm. Trots det kvarstår problemet.

Vad kan man enkelt göra för att låtarna ska hamna rätt? Det ska väl inte behövas gå in på var oc en av låtarna o klicka i vilken låt i ordningen det är? Vill gärna att låtarna ska hamna rätt direkt ju.. lite besviken msåte jag säga  :cry:

414943[/snapback]

Den smidigaste lösningen är att importera skivan igen till iTunes, alltså från originalskivan - då behöver du inte sitta och ändra spårnumret i ID-taggen för varje sång. Dessa låtar blev uppenbarligen till MP3 i ett program som ej skapade en fullständig ID-tagg med spårnr etc - då måste du manuellt komplettera informationen, eller köra in originalskivan och importera i iTunes. Det är alltså ej iTunes fel att låtarna hamnar fel, felet ligger i den mjukvara som gjorde låtarna till MP3 från början.

Låtarna i de album som jag har importerat till iTunes från originalskivor, ligger i rätt ordning för mig. Väldigt smidigt måste jag säga!

Hälsar

R

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...