Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacPro eller PowerMac


NiclasBe

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu är det såhär, jag har börjat kolla på en PowerMac Dual 2ghz med 2.5gb ram (ny alltså) för att jobba med. Är inte speciellt nöjd med prestandan på min MacBook.

 

Det jag kommer göra är att jobba i Creative Suite 2, Premiere Pro, After Effects och eventuellt Apple Motion. Min stora fråga är om jag gör fel i att köpa en PowerMac istället för den minsta MacPro'n. Jag har ju hört att Adobe kanske släpper en upgrade till Creative Suite, men hur är det med de andra?

 

Tjänar jag kanske på att köpa en PowerMac nu istället, jag kan nämligen få ett rätt bra pris. Kommer verkligen prestandaskillnaden vara så pass stor i dessa program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

http://www.barefeats.com/quad11.html

 

G5an springer cirklar runt Mac pro än så länge, på Photoshop. Kan du få ett bra pris på en Quad G5 nu, sälja nästa år och då köpa en Mac Pro så är det nog en bra väg att gå.

 

Tillägg: är den en Dual G5 du kollar på kan ju vinster bli mindre, som du ser hos Barefeats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju hört att Adobe kanske släpper en upgrade till Creative Suite, men hur är det med de andra?

414707[/snapback]

 

 

det blir ingen uppdatering av cs2 för intel.

däremot kommer nya paketet cs3 i vår någon gång. det är gjort även för intel-datorer då såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så allt man hört om CS2.3 är helt blaj med andra ord?

 

Och marcus; det är en Dual 2.0GHz som jag kollat på nu. Skulle få ett pris på måndag så vi får väl se då hur mycket en ny MacPro och en ny PowerMac skiljer sig. I skolan har vi för tillfället 2st dual 2.3ghz med 3gb ram som fungerar ruskigt bra. Renderar i nästan realtid när jag jobbar i After Effects. Hur mycket skillnad är det på 2.0 och 2.3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Hur mycket skillnad är det på 2.0 och 2.3?

414814[/snapback]

 

Borde vara knappt märkbara 15%, fast det kanske märks när man pressar maskinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så allt man hört om CS2.3 är helt blaj med andra ord?

 

414814[/snapback]

 

 

CS2 är de nuvarande versionerna av adobeprogrammen. de kommer inte uppdateras för intel! vad du än har hört annars är blaj. (du kan ju fortfarande köra dem på en intelmaskin genom rosetta)

 

intelstöd blir det med alla nya programversioner i CS3, som kommer till våren...enligt adobe själva. de borde ju veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så allt man hört om CS2.3 är helt blaj med andra ord?

414814[/snapback]

CS 2.3 är samma sak som CS 2.0 fast de har bytt ut Acrobat 7 mot Acrobat 8 och slängt med Dreamweaver också. Ingen skillnad i övrigt.

 

Intel-anpassning kommer först i CS 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså, för att få ett "slut" på den här tråden:

 

Bör PowerMacen vara mycket billigare än en lika dant "confad" MacPro för att jag skulle välja PowerMacen istället för MacPro:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en MacPro är ett bättre köp om du inte får den många tusenlappar billigare. Dom säger att Photoshop är lika snabbt med rosetta-emulering som en PM, inte för att jag tror det förrän jag ser det...men Intel-macen är ju ändå lite bättre rustad för framtiden.

 

Å andra sidan, du vill arbeta med din dator NU, inte vänta på Intel-anpassade program, jag skulle köpa Powermacen, men du har trumf-korten på din hand, du kan förhandla om priset eftersom det är en PPC-mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är precis det. Jag behöver ju en dator som är rustad just nu. Ska jag vara ärlig så struntar jag i om den är "gammal" efter sommaren eftersom att jag åker ut till någon byrå i världen på praktik då.

 

Det lutar faktiskt åt en PowerMac just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jamen då är väl saken biff, köp en powermac och installera cs2 på den så har du en schyst burk tills du drar…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

trevligt med en till hypernaut :)

 

Så du tycker jag ska satsa på en PowerMac istället för MacPro?

För jag drar faktiskt efter Sommaren på praktik (var vet jag inte ännu :P) och då är väl "seden" att man säljer av sina prylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

…speciellt om du tänkt dra till staterna så är det ju förmånligt att köpa med dig en macbook pro hem också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så sant som det är sagt. Nu ska jag bara vänta på prisuppgifter och bestämma mig om det blir en PowerMac eller om jag helt sonika väntar med ett ytterligare datorinköp.. Men det är ju alltid trevligt med en tidig födelsedagspresent till sig själv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...