Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Värt att ha G3?


ilyrm

Rekommendera Poster

Vill bara berätta att min Imac G3 DV SE har fått nytt liv med Tiger. Helt underbart. Efter att ha formaterat om och installerat Tiger istället för Panther är det en helt ny maskin. Allt flyter mycket smidigare. Vem kunde tro det om den här gamla trotjänaren, som inte känns det minsta trött längre. 384 MB räcker bra. Min andra Imac G3 DV med 256 MB får nöja sig med Panther.

418823[/snapback]

 

Jag är inte alls förvånad. Jag har en G3-iMac DV SE med 384 MB som fungerar kanonbra med Tiger (10.4.8). En hel massa program funkar mycket bra med den (inklusive iTunes 7.1). Office v.10 t.ex. är betydligt rappare på den än Office 2004 är på betydligt nyare och snabbare maskiner. Safari har fått sej en framåtknuff i o m senaste programuppdateringen, iMovie 5, iDVD 5, funkar också fint (fast då får man inte ha för bråttom). Jag skulle inte vara så säker på att 256 MB är för lite för att köra Tiger på den, men visst, 384+ är optimalt. Extremt mycket dator för pengarna, för dom som inte ät tvungna att köra de nyaste och riktigt tunga programmen.

Jag förstår inte alls dom som säger att iMac G3 400 duger (i bästa fall) till att bara skriva och surfa. Fartblindhet och tunnelseende, hand i hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men seriöst!

Ni kan ju inte på allvar hävda att man inte uppfattar en 4+ år gammal dator som slö?

Jag kampar bland annat på en 1.5GHz /1Gb ram powerbook 15" och den är inte kanonsnabb längre. Speciellt inte efter senaste iTunesuppdateringen. Funderar starkt på att gå tillbaka till 6an eftersom jag föredrar snabb responstid före coverflow (som för övrigt fungerar femtioelva gånger bättre som fristående program, käzz apple!). Nu är mitt iTunesbibliotek relativt stort, 18000+ filer men det tar cirkus 3 sekunder från att jag klickar på en låt tills den börjar spela, kör inte airport express. Det är inte rimligt!

 

Off topic: Om det är fler som funderar på att byta tillbaka till 6an (har för mig att det är lite klydd med library xml men det kanske räcker att ändra application version i filen?) så skrev jag ett litet script för att ta backup på betygen när man byter iTunes versioner och även flyttar filerna till andra diskar och har sig. Lägger in en fil som heter .rating.filnamn i samma mapp som mp3an lligger. När man sedan lägger till filerna i sitt iTunesbibliotek så skapas ju ett ny library.xml, scriptet lägger då tillbaka ratingtaggen hämtad från .ratingfilen, funkar ganska bra hittills :) Är dock mest tänkt för att säkerställa att betygen inte ryker när man tar backup på sin musik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara bekräfta att åtminstorne en långsam G4 fungerar långt bättre med Tiger än med 10.2, systemet verkar verkligen ha blivit bättre med tiden inte bara mer funktionstyngt. Har också en lite snabbare G4 minimac som bara har 256Mb, fungerar utan problem för surfande även om hårddisken måste jobba lite hårdare. I slutändan är det fortfarande mest hastigheten på uppkopplingen/bredbandet som avgör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men seriöst!

Ni kan ju inte på allvar hävda att man inte uppfattar en 4+ år gammal dator som slö?

418835[/snapback]

Du missförstog kanske lite vad det handlar om... frågan var om man kan använda en äldre dator för att surfa och skriva – och ja, det går bra. Det känns kanske inte superrappt men med en budget på 1000 kronor lär man inte få nån toppmodell! Dessutom är det helt överskattat med rappa datorer, pc-nissar brukar skryta om att deras nyinköpa dyra pc är superrapp när man surfar men burken är sprängfylld med virus efter ett några månader (eller nersölad av mängdvis med anti-virus, anti-spyware, anti-etc program) och efter ett halvår har systemet grottat igen fullkomligt och går lika snabbt som en gris i sirap. Nä, tack. Då har jag hellre en ett par år gammal mac med ett stabilt och stadigt system...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av typen -1
Men seriöst!

Ni kan ju inte på allvar hävda att man inte uppfattar en 4+ år gammal dator som slö?

Jag kampar bland annat på en 1.5GHz /1Gb ram powerbook 15" och den är inte kanonsnabb längre.

 

Det beror ju lite på vad man ska göra med den så klart. Men som extradator, för att surfa lite, läsa e-post, spela musik i Itunes, radio- och tv-nyheter i RealPlayer, så funkar den förvånansvärt bra för att vara såpass gammal. Kanonsnabb har jag aldrig sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...