Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Värt att ha G3?


ilyrm

Rekommendera Poster

Hej! Jag är helt ny på det här med Mac. Funderar på att köpa en iMag G3 400mhz med 256 i RAM. Kan jag använde den till att surfa och skriva på eller kommer jag att dö för att den är seg?

 

Behöver råd snabbt!

 

Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet så testa. Men annars så skulle jag säga nja… det funkar ju, men kommer att kännas väldigt segt och inte så säkert att nyare program vill lira på den, beror på vilket operativsystem du kör. Med OS 9 så kommer det kännas rappt, men knappast några nya program till det systemet, med os x kommer det behövas en del ram (minst 512) och kännas lite segare men mer kompatibelt med nyare program.

 

hur mycket pengar handlar det om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Får du den för ett par hundringar kan den väl duga som skrivmaskin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag är helt ny på det här med Mac. Funderar på att köpa en iMag G3 400mhz med 256 i RAM. Kan jag använde den till att surfa och skriva på eller kommer jag att dö för att den är seg?

 

Behöver råd snabbt!

 

Robin

414655[/snapback]

 

Om du tänker köra Mac OS X på den så kommer det gå alltför segt och snart så hatar du allt vad Mac heter och går tillbaka till PC.

 

Vill du ha en begagnad Mac så ska du minst ha en G4 på 700-800 MHz och 512 MB RAM. Bäst är att köpa en begagnad Mac mini för några tusenlappar. (En ny kostar ju bara 5.995 kronor).

 

iMacen du nämner är inte värd 1.000 kronor, max hälften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Han vill ha 1000kr för den...

414661[/snapback]

 

Dyrt! Alldeles för dyrt. Köp inte, är mitt råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för era råd, har nu bestämt mig för att inte köpa den!

Är det någon som känner till någon bra iMac som jag kan köpa begagnat? :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iMac G3 233 rullade på bra under OS 9 till enkla göromål som surfa och skriva och lyssa på iTunes. Sen är den ju så go... :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för era råd, har nu bestämt mig för att inte köpa den!

Är det någon som känner till någon bra iMac som jag kan köpa begagnat?  :ThumbsUp:

414677[/snapback]

 

Hur mycket är du beredd att lägga på en dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som känner till någon bra iMac som jag kan köpa begagnat?  :ThumbsUp:

414677[/snapback]

Titta på Macbörsen här på forumet, till att börja med. (Även om många begär överpriser även där... :tyst:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag är helt ny på det här med Mac. Funderar på att köpa en iMag G3 400mhz med 256 i RAM. Kan jag använde den till att surfa och skriva på eller kommer jag att dö för att den är seg?

 

Behöver råd snabbt!

 

Robin

414655[/snapback]

 

Jag kör en G3a 350mhz med 512Mb Ram, 80Gb HDD och OS X 10.4.8 utan några problem.

Det är klart att det går långsammare än i en G5a eller nåt i den stilen..., men ska du surfa o skriva då duger det gott (jag använder min som surf/musik-dator, men även enklare ljud o bild redigering).

Om du har möjlighet så sätt i en ny disk i den, den blir som en helt annan dator!!

Men 512 eller mer i RAM är nästan ett måste... (widgets äter RAM...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en G3a 350mhz med 512Mb Ram, 80Gb HDD och OS X 10.4.8 utan några problem.

Det är klart att det går långsammare än i en G5a eller nåt i den stilen..., men ska du surfa o skriva då duger det gott (jag använder min som surf/musik-dator, men även enklare ljud o bild redigering).

Om du har möjlighet så sätt i en ny disk i den, den blir som en helt annan dator!!

Men 512 eller mer i RAM är nästan ett måste... (widgets äter RAM...)

414862[/snapback]

 

 

Håller med fullständigt, det är samma för min brorsa, han har åsså en g3 350 med 80gb hdd...den rullar på finfint och så är den stabil som en större bergvägg... :lol: den är faktiskt stabilare än min iBook...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en imac600 med 640mb ram och en 40gb hd i.

 

Den tuffar på med 10.4.8 riktigt hyggligt

 

/F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av typen -1
Hej! Jag är helt ny på det här med Mac. Funderar på att köpa en iMag G3 400mhz med 256 i RAM. Kan jag använde den till att surfa och skriva på eller kommer jag att dö för att den är seg?

 

Behöver råd snabbt!

 

Robin

414655[/snapback]

 

Ska du bara skriva och surfa så funkar den ganska hyfsat. Den är naturligtvis inte i närheten av att vara så snabb som en modernare maskin. Men Mac OS X 10.3 flyter på riktigt fint om du inte utsätter den för så processorkrävande uppgifter.

 

Jag använder min som extramaskin, att skriva och surfa på när sambon sitter vid Imac G5:an och som en mediaspelare som spelar upp musik samt radio- och tv-klipp (Realplayer och podcast). Spelar även in ljud på hårddisk på den och redigerar på G5-Imacen. Har iofs 384 MB RAM, men har precis övertagit en DV 400 MHz med enbart 256 MB, har inte märkt så stor skillnad, men jag undviker iofs att köra lika många program samtidigt på den.

 

De flesta har sagt att en tusenlapp är för mycket för den, men jag vet inte om jag håller med. Det är ju en dator som ändå går att använda till rätt så många olika arbetsuppgifter. Och som extradator tycker jag den är perfekt. En tusenlapp känns ganska lagom. Vad tycker ni att den skulle kosta då, ni som tycker att den är för dyr?

 

Vilken begagnad Mac med inbyggd skärm tycker ni att man ska kunna köpa för 1 000 kronor? En senare Imac G3 med inbyggd brännare? Den allra sista Imac G3-generationen? Ni kan ju knappast påstå att man ska kunna få en Imac G4 för en tusenlapp, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du bara skriva och surfa så funkar den ganska hyfsat. Den är naturligtvis inte i närheten av att vara så snabb som en modernare maskin. Men Mac OS X 10.3 flyter på riktigt fint om du inte utsätter den för så processorkrävande uppgifter.

---

Vilken begagnad Mac med inbyggd skärm tycker ni att man ska kunna köpa för 1 000 kronor? En senare Imac G3 med inbyggd brännare? Den allra sista Imac G3-generationen? Ni kan ju knappast påstå att man ska kunna få en Imac G4 för en tusenlapp, eller?

414923[/snapback]

 

Nu vet jag varken ut eller in längre. :dumstrut:

Men sak samma, jag har redan sagt till honom att jag inte ville ha den då jag fick uppfattningen om att den var helt värdelös att använda sig av.

 

Nu har jag väl höjt ribban till en 2000-2500kr, vilket är pengar jag inte har men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag varken ut eller in längre.  :dumstrut:

Men sak samma, jag har redan sagt till honom att jag inte ville ha den då jag fick uppfattningen om att den var helt värdelös att använda sig av.

 

Nu har jag väl höjt ribban till en 2000-2500kr, vilket är pengar jag inte har men ändå.

414945[/snapback]

 

Kolla först möjligheterna med utbyggnad.

Macoteket har till iMac 350-450 två varianter av minne 128 MB för 399 kr och 256 MB för 799 kr (plus moms). Kolla hur många minnesplatser finns i maskinen? Kan du montera en 256 MB krets till då kostar det 1000 kr inkl. moms och du har 512 MB som borde räcka till att skriva och surfa.

 

Det blir bra maskin att börja med för allt som allt 2000 kr. Tänk på att du kommer att behöva en skrivare till (så småningom) så dina utgifter kommer att öka eftersom man köper sällan bara en dator och inget mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag varken ut eller in längre.  :dumstrut:

Men sak samma, jag har redan sagt till honom att jag inte ville ha den då jag fick uppfattningen om att den var helt värdelös att använda sig av.

414945[/snapback]

Hm. Det var ju inte meningen...

Värdelös är den inte. Allt beror förstås på vad man har för förväntningar och vad man vill lägga sig på för nivå.

För enklare surfande, e-post, ordbehandling etc duger den säkert bra.

Satsar man på bildbehandling, video etc eller krävande spel riskerar man att bli besviken.

Men man kan ibland använda äldre program med bra resultat. Till exempel Final Cut 2.0 på en äldre dator som inte klarar av nyare FCP. Bara som ett exempel. Men kanske inte med iMac:en. För att den saknar FireWire, om inte annat. Om det inte är en DV.

 

Jag har en känsla av att vi här på forumet som byter upp oss varje år eller så blir lite fartblinda och glömmer att vi gjorde rätt häftiga saker med till exempel en G3/400 för några år sedan.

 

Mellandottern här hemma kör en iMac 350, som hon använder framförallt till chat, iTunes och lite surfande, men även ordbehandling (skoljobb) och att spara bilder från digitalkameran (utan att göra bildbehandling). Det går bra - men när vi bytte från OS 9 till OS X på den satte vi också i mer minne. (För dottern är också ett problem att hårddisken fylls upp med musik och bilder, men det är nu löst med en nätverkshårddisk.)

 

Gott om minne är nästan ett måste. 64-128 mb är knappast att tänka på. 256 mb räcker inte riktigt - 384 mb kan gå, 512 mb går bra.

Grafikkortet i de färgglada iMac:arna är inte så kraftfullt och går inte att byta. Så grafikkrävande spel är inte att tänka på. (Inte avancerade skärmsläckare heller...)

 

Ett problem när man köper begagnat är att folk sätter för höga priser. Har man köpt sin dator för 8000:- vill man inte gärna sälja den för tiondelen, även om det vore ett rimligt marknadsvärde, nu när man kan få en ny, mycket kraftfullare för 6000:-.

För många är det säkert också så att en äldre dator kan fungera bra som andradator eller till barnen. Hellre än att sälja den billigt.

 

Det är svårt att råda dig. iMac:en är en sympatisk dator. Kan du lägga 2500:- på en lite kraftfullare dator är det bra. Eller om du köper en för 1000-lappen och har möjlighet att byta upp dig om ett tag. Men om du köper en billig dator, tänk på att du kan behöva köpa till mer minne åtminstone. Som någon skrev nyss.

Datorn för en tusenlapp plus lite minne (du kan nog nöja dig med +128mb) kan hamna på kring 1500 och kan vara OK för priset.

Men räkna också med att dina förväntningar/krav höjs vartefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000 spänn för en dator e inget! Det är fortfarande en mac som är tusen gånger skönare miljö o vistas i än PC och dessutom så har du ju beskrivit högst blygsamma krav på din blivande maskin! (surfa o skriva)

 

behöver du den nu så köp den, annars kan du ju säkert hitta billigare/bättre med tiden

 

jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iMac räcker gott till att surfa och skriva med. I det här forumet finns en massa teknikfreaks som går i gång på det allra senaste. Och lite till. Ta dem inte på allvar. Välj OS X 10.3.9, det är helt okej för 256 MB. Man saknar inte Tiger om man bara surfar och skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag väl höjt ribban till en 2000-2500kr, vilket är pengar jag inte har men ändå.

414945[/snapback]

För 2500 kan du få en hyfsat bra PM G4 eller i bästa fall även en Mac Mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av typen -1
För 2500 kan du få en hyfsat bra PM G4 eller i bästa fall även en Mac Mini.

415727[/snapback]

 

Ja, men då måste man ju ha en skärm också! Men Mac Mini för 2 500? Knappast va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av typen -1
En iMac räcker gott till att surfa och skriva med. I det här forumet finns en massa teknikfreaks som går i gång på det allra senaste. Och lite till. Ta dem inte på allvar. Välj OS X 10.3.9, det är helt okej för 256 MB. Man saknar inte Tiger om man bara surfar och skriver.

415713[/snapback]

 

Vill bara berätta att min Imac G3 DV SE har fått nytt liv med Tiger. Helt underbart. Efter att ha formaterat om och installerat Tiger istället för Panther är det en helt ny maskin. Allt flyter mycket smidigare. Vem kunde tro det om den här gamla trotjänaren, som inte känns det minsta trött längre. 384 MB räcker bra. Min andra Imac G3 DV med 256 MB får nöja sig med Panther.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen. Jag har en likadan på vinden, med Tiger i. Den är reserv just nu, men den funkade fint senast jag körde den. På jobbet har jag gjort om en likadan till faxdator (se annan tråd). Den har Panther, men det funkar fint det också. En fräsch nyinstallation brukar göra susen, särskilt på äldre maskiner där det märks mer om de tappar farten litet. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Ja, men då måste man ju ha en skärm också! Men Mac Mini för 2 500? Knappast va?

415761[/snapback]

 

Jo säkert en gammal G4. Som sagt; med lite tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...