Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Grafiska intryck från olika städer.


thevil

Rekommendera Poster

Jag är förälskad i Stig-Åke Möllers teckensnitt Esseltub som man fortfarande kan se på någon av tunneltågstationerna i Sthlm. Men hur ser resten av staden ut egentligen? Minns att CAP&Design hade något nummer där två kända typografer (tyvärr har jag glömt bort vilka) vandrade igenom staden och berättade om sina intryck och de tankar de fick av skyltar, affischer och liknade.

 

Nu kan man göra sin egen lilla virtuella vandring hos Type in Stockholm. (Av Stephen Coles, en av redaktörerna för Typographica)

 

Btw, Esseltub;

prov_esseltub.gif

 

Det var flera år sedan jag gjorde något som hamnade mitt ute bland allmänningen. Och det var knappast några vackra skyltar. Snarare tråkmånsiga reklamaffischer. Usch. Tänk om man kunde sluta jobba med kunder som hade stålar och fick göra vackra skyltar istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga upphetsande nyheter här heller.... men Luleå kommun har några söta skyltar för deras enheter som är spridda ute på stan. Ska ta en bild så ni får se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här i Kungälv har vi valt att använda oss av rebusar istället. I anslutning till stadens köpcentrum har vi satt upp en vit prick. Alla som ser den och har barnasinnet kvar förstår att de har kommit till Vita Fläcken.

 

För övrigt en av de få vita fläckar på kartan som ännu inte har blivit upptäckta av någon upptäcktsresande och fått ett riktigt namn. Kanske kunde man döpa om stället till Big Bad Pixel eller något annat internationellt gångbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

På stora torg har vi

 

tid_liten.jpg

 

av Thomas Hallqvist

 

 

I andra änden av torget störtar Ikaros i havet, ett verk av Palle Pernevi. En lutheransk påminnelse eller en pik till stadsborna?

 

Bulevarderna i lilla Paris stavas på svenskt vis och skyltarna har gul botten.

 

Den Västra Bulevarden kantas av kastanjer som skuggar de sekelskiftesromantiska fasaderna med smidesbalkonger och hotellneoner.

 

image041.jpg

 

 

Den Östra är mer hängiven det moderna med sin plastbruna fasad med DOMUS i kooperationens tolkning av capitalis monumentalis. Tätt följt av KOSMORAMA, stadens biografpalats.

 

Kosmorama_besk.jpg

 

Och givetvis Burger king med sin "glada" stil...

 

 

blink, blink

 

stad-s.jpg

 

från Sveriges lägsta punkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min hemstad Uppsala är ju i mångt och mycket präglad av universitetet. Så kanske något om universitetets typsnittsval kan passa här. De har valt att använda Gill Sans och Berling Antikva. Jag tycker det är bra val. Gill Sans är en av de mest klassiska sansseriferna men känns modern och fräsch ändå. Berling, skapad av hovgrafikern Karl-Erik Forsberg, som dessutom är hedersdoktor vid universitetet, är stilren och lättläst. De kompletterar varandra bra eftersom de båda har en väldigt rundad form. Nu finns det kanske int eså mycket skyltar med just universitetets typsnitt... mera trycksaker... men de men de jobbar på det :)

 

Gill

gill.gif

 

Berling

berling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gill Sans är verkligen vacker och intentionen att göra det till det enda "groteska" typsnittet var god, den är nästan det bästa typsnittet av dem alla. KEF:s typsnitt är vackert också och väldigt lättläst. Dock tror jag "digitaliseringen" av typsnittet har gjort att det förlorat något... kan inte riktigt sätta fingret på det.

 

När jag gick på typografskolan gjorde vi en sång som hette "Berling Antikva 8 grader" :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gill är verkligen vacker, dock på tok för överexponerad... gick inte en dag utan att man såg den i någon reklamannons. Ungefär samma som för Futura, Univers och Meta, säg en modedesigner som någon gång inte använt sig av dessa. Min favorit för tillfället är Helvetica Neue, som alternativ brödtext.. nice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nya favorit är dock Neutra Face... Jag har använt den väldigt mycket sen jag köpte den. Otroligt användbar, finns i en mycket stor mängd vikter för både rubrik och text. Kunderna verkar också gilla den väldigt mycket.

 

neutra.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nya favorit är dock Neutra Face... Jag har använt den väldigt mycket sen jag köpte den. Otroligt användbar, finns i en mycket stor mängd vikter för både rubrik och text. Kunderna verkar också gilla den väldigt mycket.

 

neutra.gif

kan bara hålla med dig! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avslutade en grafisk profil häromdagen och använde Gill Sans, sanslöst vackert snitt.

Min senaste favorit, som jag använde i en grafisk profil som blev klar i förra veckan, heter Chalet. Ett hyfsat nytt snitt från House Industries. Väldigt retroinspirerat.

1.gif

7.gif

 

Helvetica Neue har jag i min egen grafiska profil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi nu är inne på House Industries och ämnet är grafiska intryck av städer...

 

House-killarna har ju även gjort en kollektion som heter Las Vegas… jag tycker den verkligen fångar det grafiska intryck som jag har av Las Vegas (har iofs bara varit där en helg men man har ju sett rätt mycket bilder därifrån) :)

 

Las Vegas-kollektionen

lasvegas.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Akzidenz Grotesk har blivit mitt "hustypsnitt" Jag kan hitta hundra olika användningssätt för det. Fullkomligt älskar den för dess variationsmöjligheter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andelningen klassiska citat:

 

Typografen till lärlingen: ”If in doubt, use Caslon”.

 

Och mitt tillägg: Berthold Caslon Book och Big Caslon. Klassiker med finess. Men så är jag ju från början utbildad handsättare och med andra ord en fossil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu är jag inne på Scala och Celeste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...