Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera 10.3.9?


Frågetecknet

Rekommendera Poster

Frågetecknet

Jag har just köpt nya iLife 6. Synd bara att alla nya grejer inte fungerar eftersom det krävs mac os x 10.4.4 och jag har bara 10.3.9. Är det möjligt att uppdatera till 10.4.4 eller högre? Eller har det med datorns prestanda och göra? Jag har en 1.8 GHz PowerPC G5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Välkommen! :cake:

 

Du kan uppgradera din dator till 10.4 (och i förlängningen till senaste 10.4.8). Men det är inte gratis. Varje hopp till ny 10.x version får man betala för, medan uppgraderingar som 10.4.0 -> 10.4.4 är gratis.

 

OS X kostar 1195 kronor, eller 597,50 för studenter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Aha... måste man beställa och få en skiva med programmet eller?

414058[/snapback]

 

Japp, du beställer från Apple store, eller hos valfri återförsäljare, och får en DVD med OS X 10.4 på.

Du kan installera den direkt "ovanpå" din 10.3.9; du behöver inte ta bort det gamla systemet. På samma sätt kommer hela din hemmapp att finnas kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bär man sig åt för att köpa Tigern till studentpris? Jag kan inte hitta någon info om detta på applestore.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågetecknet

okej, tack. Men det är kanske smartast att vänta tills Mac OS X Leopard kommer ut, för annars måste man väl köpa nytt igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bär man sig åt för att köpa Tigern till studentpris? Jag kan inte hitta någon info om detta på applestore.

414067[/snapback]

 

Finns två vägar.

 

1. Logga in via mecenat.se med dina uppgifter

 

2. På apple.se finns det en länk i ovankant, "Utbildning", som du ska trycka på. Om du sedan, från den nya sidan, trycker på applestore kommer du in på "applestore education". Tror du kan hitta fram sen :)

 

Edit: Kostar 795kr för studenter på applestore såg jag precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte är akut beroende av att skaffa 10.4 så gör som jag och väntar till 10.5 som kommer snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns två vägar.

 

1. Logga in via mecenat.se med dina uppgifter

 

2. På apple.se finns det en länk i ovankant, "Utbildning", som du ska trycka på. Om du sedan, från den nya sidan, trycker på applestore kommer du in på "applestore education". Tror du kan hitta fram sen :)

 

Edit: Kostar 795kr för studenter på applestore såg jag precis.

414075[/snapback]

 

 

Mange takk.

 

Ska genast kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte är akut beroende av att skaffa 10.4 så gör som jag och väntar till 10.5 som kommer snart.

414078[/snapback]

 

Finns det indikationer på att 10.5 skulle vara i faggorna? Jag blev lite sugen på att skaffa en såndär tv-tittningspinne och den kräver 10.4

 

10.4 lanserades två veckor efter mitt datorköp. Surt. Vore trist att råka ut för samma sak en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Finns det indikationer på att 10.5 skulle vara i faggorna? Jag blev lite sugen på att skaffa en såndär tv-tittningspinne och den kräver 10.4

 

10.4 lanserades två veckor efter mitt datorköp. Surt. Vore trist att råka ut för samma sak en gång till.

414092[/snapback]

 

Kommer till våren. Så det är minst 4,5 månader kvar dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det indikationer på att 10.5 skulle vara i faggorna? Jag blev lite sugen på att skaffa en såndär tv-tittningspinne och den kräver 10.4

 

10.4 lanserades två veckor efter mitt datorköp. Surt. Vore trist att råka ut för samma sak en gång till.

414092[/snapback]

Det är väldigt trist :( är tyvärr så apple jobbar.

 

(En av de få grejer microsoft är bättre på. Köper du XP nu kan du för en ADMINISTRATIV avgift få en gratis uppgradering till Vista när det släpps. DET är att ta hand om sina kunder IMO.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja...men XP Professional kostar väl lite mer än OS X...........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Mja...men XP Professional kostar väl lite mer än OS X...........

414411[/snapback]

 

 

... och är väl inte riktigt lika häftigt. :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Verkar som om det kanske blir lite tidigare :borstatanderna:

414458[/snapback]

 

Hur menar du då?

Var har du hört det?

 

Edit: aha nu kom länken.

 

Möjligt att det blir WWDC, men dit är ändå tre månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja...men XP Professional kostar väl lite mer än OS X...........

414411[/snapback]

Hum, tror XP kostar ca 1500-2000kr. Är inga stora skillnader iaf, om man bortser från studentrabatten.

 

Att OS X är bättre och coolare är ju en självklar het, inte det jag menade microsoft gör bättre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...