Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta hårddisk


Hubog

Rekommendera Poster

Jag har beställt en ny MacBook och tänkte slänga i min 120Gb disk som nu sitter i min iBook.

Kan jag slänga i den utan att först starta MacBooken eller är det något som måste köras från original disken?

 

Kanske är en dum fråga men jag vill inte förstöra något :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har beställt en ny MacBook och tänkte slänga i min 120Gb disk som nu sitter i min iBook.

Kan jag slänga i den utan att först starta MacBooken eller är det något som måste köras från original disken?

 

Kanske är en dum fråga men jag vill inte förstöra något :blushing:

413429[/snapback]

 

Dels skulle jag avråda dig från att öppna en sprillans bärbar dator om du inte är "expert". Risken att du tappar all garanti är överhängande, eftersom det kommer att synas att du öppnat datorn. Alla tänkbara fel som ev. uppstår kommer att skyllas på dig och därmed kan garantin bli ogiltig. Dessutom är det ett ganska maffigt projekt att plocka ur en disk ur en MacBook... Inget att leka med direkt, men det kanske du redan har koll på...

För övrigt antar jag att du måste göra om systeminstallation eftersom de båda datorerna har olika grundarkitektur - den ena är ju en G4 och den andra Intelbaserad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels skulle jag avråda dig från att öppna en sprillans bärbar dator om du inte är "expert". Risken att du tappar all garanti är överhängande, eftersom det kommer att synas att du öppnat datorn. Alla tänkbara fel som ev. uppstår kommer att skyllas på dig och därmed kan garantin bli ogiltig. Dessutom är det ett ganska maffigt projekt att plocka ur en disk ur en MacBook... Inget att leka med direkt, men det kanske du redan har koll på...

För övrigt antar jag att du måste göra om systeminstallation eftersom de båda datorerna har olika grundarkitektur - den ena är ju en G4 och den andra Intelbaserad.

413477[/snapback]

Enligt apples papper så bryts inte garantin vid egen installation av hårddisk och ramminne, så länge man följer deras instruktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels skulle jag avråda dig från att öppna en sprillans bärbar dator om du inte är "expert". Risken att du tappar all garanti är överhängande, eftersom det kommer att synas att du öppnat datorn. Alla tänkbara fel som ev. uppstår kommer att skyllas på dig och därmed kan garantin bli ogiltig. Dessutom är det ett ganska maffigt projekt att plocka ur en disk ur en MacBook... Inget att leka med direkt, men det kanske du redan har koll på...

För övrigt antar jag att du måste göra om systeminstallation eftersom de båda datorerna har olika grundarkitektur - den ena är ju en G4 och den andra Intelbaserad.

413477[/snapback]

 

När jag skrev "förstöra" menade jag något som har med sjävla installationen att göra.

Då jag också skrev att jag har en 120Gb HD i min iBook så har jag naturligtvis öppnat den...

Och byta HD på en MacBook tar 5min då man bara behöver ta bort batteriet och skruva ur 3-4 skruvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som slår mig är att MacBooken har SATA gränssnitt... har verkligen din hårddisk i iBooken det? Vill minnas att det är gamla hederliga parallel ATA i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står i Mactracker att Ibook 12'' 1.33 Ghz ska ha en Ultra ATA/100 (ATA-6)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skrev "förstöra" menade jag något som har med sjävla installationen att göra.

Då jag också skrev att jag har en 120Gb HD i min iBook så har jag naturligtvis öppnat den...

Och byta HD på en MacBook tar 5min då man bara behöver ta bort batteriet och skruva ur 3-4 skruvar.

413497[/snapback]

 

Ok, jag förutsatte bara att MacBooken var lika svårmeckad som en PowerBook eller en iBook och där är det ingen lek att plocka ut hårddisken och definitivt inget man gör utan att spräcka garantin. Att du själv hade bytt disk i iBooken glömde du att speca - det kunde ju lika gärna vara någon annan som gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att sätta in en hårddisk i MacBook. Betydligt pilligare att ta ur den ur en iBook - men det hade du ju gjort...

MEN!!! Som någon hann före med att påpeka - iBooken har ju ATA, medan MacBooken har S-ATA. Så det går knappast ändå... :ThumbsDown:

 

Skaffa ett liten extern låda till din gamla hårddisk istället, om den ändå inte ska sitta i iBooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förutsatte bara att MacBooken var lika svårmeckad som en PowerBook eller en iBook och där är det ingen lek att plocka ut hårddisken och definitivt inget man gör utan att spräcka garantin. Att du själv hade bytt disk i iBooken glömde du att speca - det kunde ju lika gärna vara någon annan som gjort det.

413573[/snapback]

 

Ok, mitt fel :dumstrut: Kunde ha varit lite tydligare...

 

I programmet Mactracker står det så här:

Macbook: Hard Drive Bus: 1.5 Gbps Serial ATA (SATA)

iBook: Hard Drive Bus: Ultra ATA/100 (ATA-6)

 

Någon som kan utveckla det lite...

Om jag förstått det rätt så kan jag alltså inte slänga in min 120 Gb HD som just nu sitter i min iBook?

Hur kommer det sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kallar för "ultra ata" heter egentligen PATA och är ett parallellt gränssnitt för att ansluta HD och CD/DVD, SATA är ett seriellt gränssnitt för att ansluta HD och CD/DVD. PATA och SATA är på inget sätt kompatibla.

 

PATA finns i olika "versioner" som är bakåtkompatibla, hastigheten idag är 100 eller 130 Megabyte/sec (det har funnits långsammare tidigare). SATA finns i två versioner SATA I och SATA II med hastigheterna 150 respektive 300 Megabyte/sec.

 

I praktiken så kommer du inte att märka någon direkt skillnad i hastighet oavsett vilken av alla ovanstående som du väljer då det inte är gränssnittet som "bromsar" utan disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byter du hårddisk. Måste du kanske formatera om den till GUID-partitionstabell...B)

post-11483-1160756768_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ser "skör" ut hårddisken på filmen, hur tjock är den, någon som vet?

Otroligt att de kan göra den så smäcker :fundersam:

 

 

Enkelt byta ser det ut som :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byter du hårddisk. Måste du kanske formatera om den till GUID-partitionstabell...B)

413660[/snapback]

 

Och för att förtydliga, PATA fungerar inte i en macbook.

413661[/snapback]

 

Ok, nu är jag förvirrad :huh:

Kan jag sätta i disken eller inte?

 

Om ja, Tellus: är det som du visar något som dyker upp när jag kör Tiger-skivan för att formattera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu är jag förvirrad :huh:

Kan jag sätta i disken eller inte?

413674[/snapback]

Nej!!! Det kan du inte. Tyvärr..

S-ATA och gamla ATA (66/100/133) är två helt olika saker. ATA-hårddiskar kan sinsemellan vara kompatibla/utbytbara, men den nyare S-ATA-standarden är något helt annat.

 

Som jag skrev tidigare - skaffa ett extern chassi och sätt ATA-hårddisken i istället, så får du en liten behändig extrahårddisk (med FireWire och/eller USB2).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej!!! Det kan du inte. Tyvärr..

S-ATA och gamla ATA (66/100/133) är två helt olika saker. ATA-hårddiskar kan sinsemellan vara kompatibla/utbytbara, men den nyare S-ATA-standarden är något helt annat.

 

Som jag skrev tidigare - skaffa ett extern chassi och sätt ATA-hårddisken i istället, så får du en liten behändig extrahårddisk (med FireWire och/eller USB2).

413711[/snapback]

 

Nähä :bla:

Jo, jag har redan ett chassi till 40Giggarn' som satt i från början. Men det hade varit bra att ha den stora i datorn, det blir ju inte speciellt portabelt om man hela tiden måste släpa med sig mera saker...

Men men, sånt är livet. Får väl lära mig att leva med detta.

 

Tack ska ni ha för alla svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...