Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

En mycket besviken macbook ägare.


custinator

Rekommendera Poster

Överväger att returnera min macbook imorrn. Den har absolut inte motsvarat mina förväntningar.

 

Den byggdes för ganska precis 2 veckor sedan, och fungerar fruktansvärt dåligt. CPUN maxar på då man drar igång msn (som av någon anledning sliter sjuk prestanda, har testat både macmes, amsn och mercury), och ligger och snittar på över 60% då man endast spelar poker och har igång mozilla. Det är ganska mycket.

 

Min 4 år gamla dell klarar iaf av det utan att göra något större väsen av sig. Macbookens fläktar däremot drar igång som bara den.

 

Den första jag beställde fungerade den lika dåligt, så jag skickade tillbaka den, och fick den här. (En liten eloge till apple för att dom lät mig göra detta utan tjafs iaf.)

 

En dator för nästan 15000:- (har svarta) ska bara klara av uppdrag av den här digniteten. Speciellt med dom 2gb som jag stoppat in i den.

 

Den är ju dock så underbart snygg, så stannar upp efter varje mening och kollar på den med mycket splittrade känslor.

 

Pipet från strömadaptern irriterar också den mig som bara den, och har förstått att detta är någonting man helt enkelt måste leva med?

 

Ställer mig tveksam till att skicka tillbaka den igen p.g.a jag är övertygad om att det är as good as it gets.

 

Mycket trist inlägg, ledsen över det. Om ni har några funderingar eller om ni åter kan tagga upp mig i macbooken igen så skriv gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså det är ju ett felaktigt exemplat så det kan ju bli bättre men jag kan förstå om man inte orkar returnera hur många som helst. själv skulle jag nog inte orka mer än en gång max.

 

men min ligger på en temp runt 15-30, går på runt 30% av både minnet och processorn med musik, msn, internet och ordbehandling samt att fläkten inte låter någonting

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, på min står det alltid att ca 80% av CPU är overksam, men dock är är det enabrt 5-15 ledigt minne och 100mb inaktivt, resten är aktivt eller "rött". (Vet inte vad det betyder)

 

Förstår din frustration dock, jag hade fan blitt less på det. Speciellt när det är "värsting" modellen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

låter skumt detdär med msn, jag har kört amsn (just nu sen igår^^) och adium. och har inga prestanda problem pågrund av dom, jag har vita lowend macbooken, men 2gb icke-stock ram .. twinmos.

 

asså det låter grymt bizarrt, får du 60%load om du bara startar amsn men inte loggar in ?

 

om du inte får det tror jag det med 90% säkerhet är någon nätverksrelaterad inställning, prova köra med firewall o utan, ... meka med ditt internet lite kanske kan lösa problemet.

 

mitt pipljud har magisk försvunnit ellerså har min hörsel blivit markant sämre.

 

asså den svarta har sån grym finnish, när vita känns plastig o najs, är den svarta metallisk o borstad. även tangenterna(=

 

asså vilken dator ska mna haom inte ne macbook, finns ju inga bra alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat vilken process det är som drar processor? Om det är en specifik så kan det funka med att slänga det programmets plist-filer, för att "resetta".

 

Sen vet jag inte om något av de program du kör inte är Intel-anpassat, då drar det ju mer processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Dra igång Aktivitetskontroll och se efter vad som dra så mycket kräm. För det är inte ett normalt beteende du beskriver.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min iBook G4 drar mellan 12 och 16% CPU vid de program du beskriver, och runt fem till.. använder ca 350 av 1536 MiB RAM. Din dator är uppenbarligen defekt. Låter verkligen fruktansvärt att få två kassa ex på raken, men jag råder dig att ligga på Apple tills du får en som fungerar. Det är ju trist om du ska gå med 100% negativa erfarenheter av Apples produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mitt pipljud har magisk försvunnit ellerså har min hörsel blivit  markant sämre.

 

413392[/snapback]

 

 

Aldrig jag hört

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande fel med min, men det räckte med att stänga av windows-delningen så fungerade den som vanligt sen. Testa det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samba ska inte alls dra så mycket. Jag kör själv Samba på PowerMacen och ibland även på iBooken. Testa går ju alltid men jag kan inte begripa varför det skulle ha med det att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...