Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur gör man så att rätt ram laddas?


Fnatte

Rekommendera Poster

Hur ska man göra för att vara säker på att ens hemsida laddas i rätt ramar. Jag har en sida bestående av tre ramar men till vänster, en högst upp och en med innehållet i mitten.

 

Hur gör jag för att vara säker på att folk som söker sig fram till sidan hamnar i index.html som är mitt frameset och inte enbart i en av ramarna.

 

Beskev det kanske lite luddigt men jag hoppas ni förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg in <meta name="robots" content="none"> i head-tagen på alla dokument utom index.html (det förhindrar sökmotorerna att hitta undersidorna.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst det så här...

 

Lägg in detta inom Head taggarna: <meta name="robots" content="noindex"> på alla Framesidor (inte index-sidan)

för att få sökrobbotarna att endast indexera index-sidan.

 

Lägg även in detta script inom Head taggarna:

<!--

if (top==self) location.href="index.html"

//-->

</SCRIPT>

Så tvingas alla som får tag i en framesida till din index-sida.

 

/Freez

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>pëhrzzon

 

Sorry! början hadde fallit bort, så här ska det givetvis vara:

 

<script language="JavaScript" type="text/javascript">

<!--

if (top==self) location.href="index.html"

//-->

</SCRIPT>

 

Tack pëhrzzon!

 

/Freez

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Stämmer det inte att Googel, den enda som jag är riktigt intresserad av, ignorerar meta-taggar helt. Deras Goolebot ska bara kunna hitta frameset..? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dum fråga kanske, men VEM använder frames 2004? vad är anledningen?

Jag gör det ;) Varför tja varför inte? (sen är jag väl inte så duktigt på de där med html heller för den delen). Men så länge man inte visar upp nåt själv så ska man inte "klanka" ner på andra tycker då jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så länge man inte visar upp nåt själv så ska man inte "klanka" ner på andra tycker då jag.

jag är medskyldig till bla Ikeas första weblösning samt en massa andra mer eller mindre roliga weblösningar...

 

Har dock varit allergisk emot frameslösningar sedan 1998... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Jag gillar frames, och det finns tillfällen när frames, vad jag vet, är den enda möjligheten att lösa ett problem. Till exempel om man vill kunna uppdatera en popup-meny baserat på valet i en annan popup-meny. Då är frames en ganska bra lösning.

 

Som frames användes när tekniken först introducerades, dvs i stort sett överallt och i alla sammanhang, är den kanske inte så lyckad, men för vissa typer av problem tycker jag att den är briljant. Och om den används som i fallet ovan, så behöver det faktiskt inte ens synas att man använder frames ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar frames, och det finns tillfällen när frames, vad jag vet, är den enda möjligheten att lösa ett problem. Till exempel om man vill kunna uppdatera en popup-meny baserat på valet i en annan popup-meny. Då är frames en ganska bra lösning...

Beror såklart på lösningen, men i många fall kan man använda javascript för att ordna det där :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Beror såklart på lösningen, men i många fall kan man använda javascript för att ordna det där  :)

Där ser man - jag vet tydligen inte allt (w00t) , men så kan jag inte Javascript heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...