Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Allmän fråga om säkerhet...


p e t t e r

Rekommendera Poster

Vad använder ni för brandväggar, inställningar, övriga säkerhetsprogram, etc?

 

En ganska bred fråga som kräver lite förklaring.

 

Själv sitter jag bakom en D-link 604-router, som jag fortfarande inte känner mig helt herre över och som ställer till en hel del krångel vid filöverföringar och dylikt. Vid mitt hundraelfte försök att förbättra routerns inställningar snubblade jag över följande tråd här på forumet där znozy vill stänga av sin brandvägg helt. Började då fundera på om brandväggen inte är bra för något alls eller hur znozy skyddar sig istället...

 

Sen har vi alla dessa mail med varningar om hur farligt jag lever, och hur vem som helst kan spåra mig på nätet eller göra intrång i min dator eller nåt annat hemskt, och som följaktligen vill att jag ska ladda ned deras senaste säkerhetsprogram. Dessa mail brukar gå direkt till skräpkorgen i mitt fall... fast kanske ligger det något i vad de försöker säga mig?

 

Så, ja.... hur mycket skydd behöver man egentligen, från vad, och hur skyddar man sig bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en vanlig router som "skyddar mig med NAT" och sen så kör jag Netbarrier bakom på mina burkar och det funkar bra faktiskt. Har bara haft vanliga "script hack" på webserver eller rättare sagt försök till dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så om jag lägger min dator i DMZ på routern, men har på OSX's inbyggda brandvägg med vissa portar öppna... är det tillräckligt, eller lever jag farligt nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Simon Grabiec

Jag har öppnat samma portar i routern (NAT) som i X's inbyggda brandvägg för att kunna köra p2p smärtfritt, kanske farligt, men hittills har det funkat bra. Ibland ser jag ***TCP SYN FLOOD** i routerns logg, speciellt när jag kör Poisoned, men jag antar att om routern identifierat angreppet så lyckades den avvärja det oxå. Har oxå läst att det int ebehöver betyda nåt, att en del av den vanliga trafiken felaktigt identifieras som angrepp.

 

Har aldrig fattat detta med portar; jag menar, "alla" har ju t ex port 80 öppen, varför kommer inga angrepp den vägen? Är det farligare att öppna 6346 för Gnutella t ex? Beats me…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...